Vilken ABU rulle? Jockfall, stor lax :-) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken ABU rulle? Jockfall, stor lax :-)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilken ABU rulle? Jockfall, stor lax :-)

Jockfall sommaren 2005 gjorde jag mitt forsta forsok att fanga en lax. Den nappade, men efter 60 sekunder var det slut :-( I sommar blir det revanch och vill jag fanga min forsta (stora) lax!

Jag kanner inga lax-fiske experter har i Holland som kan hjalpa mig valja ratt material. Kanske ni kan hjalpa mig?

I 2005 fiskade jag med gadd-material. Cardinal spinning rulle, Fireline och vanligt ABU spo.

Den har gangen vill jag ha battre material. Mina tankar:
    - Vill ha optimal kansla. Inte for grov material. Men vill inte tappa en fler lax heller :-)
    - ABU C3 7000I eller 6500I. For stor/liten?
    - Power pro superline. Vilken grovlek? Langd?
    - Spo: ABU? Nagonting jag kan kopa I Holland eller online.

Patrick

Ambassadeur 6500

Tjenare!

7000 är för stor, lite mycket vinch över den. Den är kanon för trolling i havet.
    6500 är väldigt allround. 5500 funkar kanooon. 5500 är samma rulle med lite mindre spole bara, kan vara lättare att få snurr på
    Sedan om du väljer C3, C4 eller Record - Samma rullar i grund o botten. Fler lager i C4 och ännu fler i Record. Se upp få D5 och D6, ska vara rena skiten.
    Jag har kört C3 i många år nu - Fantastisk rulle
    Har i år införskaffat mig en 4500 Heritage, en vacker rulle som jag skall fiska lax med. Man skall veta att även de små C3, C4 4500 storlek har en otrolig styrka, det är ju en liten vinch i miniatyr. Haspelrullen har inte alls samma vida möjligheter.
    Flätlina kan vara svår att fiska med om man aldrig fiskat multirulle innan. Nylonlinan är mer förlåtande pga sin elastisitet och skär inte ner lika lätt i underliggande lager. Finns jättebra nylonlinor idag.
    Abu har väl en del okej spön. Kolla Berkleys Lightning Rod serie - Mycket för pengarna, snygga oxå

Lycka till
    Fabrikör Stava rules...

Kommentera

För fisket i Jockfall ska du satsa på en 7000. Då får du plats med tillräckligt med lina om laxen går utför nacken.

En klassisk Amb 7000 är ett bra val. Kör med nylon, förlåter laxens knyckar mycket bättre än flätlina.
      Vill man kan man använda "top shot". Alltså skarva backing eller flätlina med "hollow core" och splica på typ 50- 100 meter nylon längst ut. Då får man det bästa ur två världar...

Då kan du köra med en mindre rulle också men fortfarande ha plats med ett par hundra meter lina.

Kommentera

Enda fördelen med haspel är om laxen simmar emot dig fort, man kan nämligen veva fortare med en haspel än en multirulle.
        How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Han får väl skaffa en sån där gammal Ambassadeur rulle med automatlåda:-)
          Fabrikör Stava rules...

Kommentera

Tack! Jag tror jag valjer C3. For att bestamma mig for storleken av rullen, borde jag forst bestamma mig for leader och backing lina.

Leader
            • Nylon, till exempel Berkley Big Game
            • Langd 100 meter
            • hur mycket "lb test"?

Backing lina
            • Nylon, ocksa Berkley Big Game
            • Langd 200m? Mera? Mindre?
            • hur mycket "lb test"?

ABU sager:
            - 7000C3i: 17/325, (17lb 325 yards)
            - 6500C3: 14/245, (14lb 245 yards)
            Menar ABU "lb test"?
            Langden som passar pa en rulle beror mycket pa tjockleken av linan. Olika linor av samma styrke kann ha olik tjocklek. Anvander alla fabrikanter av linor/rullar samma styrke/tjocklek combinationer?
            Finns det nagon tabel/formul som man kan anvanda att rekna mellan olika "lb test"/langd combinationer?

Patrick

Kommentera

amb 9000c eller 10000c utan linspridare å 0,70 minst eller 0,8...
              fördelen utan linspridare är att du kastar betydligt längre med dom linorna...
              har fiskat där iungefär 7 år varje sommar...

Kommentera

och till spö rekomenderar jag adexa tempest om d nu finns kvar...
                sj så kör jag med ett glasfiberspö från abu tidigt -60 tal 474 om nån vet va det är för nått spö...?

Kommentera

Jag har tänkt länge på rullen. Has beställd en Record 60 High Capacity (RCN60HC). Kommer at använda 50lbs Izorline. Hopperligen räcker kombinationen...
                  Kanske det blir för sportig, men tror det är bättre en att fiska med för stora grejor. Resultatet kan bli at jag köper 9000 eller 10000 serie nästa år

Försökte emaila och ringa thcustomrods, men svarar inte min email på 2 olika adresser.
                  Spö blir troligen ett Rainshadow baserad spö av pcustomrods. Inte klart ännu vilket, men troligen 10 fot och "Heavy" eller "Extra Heavy".

Kan inte vänta att stiga i bilen och kör 2560km till Jockfall

Patrick

Kommentera

en fråga bara kör du med spunnen lina...?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 823 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04