Tips:) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips:)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Tips:)

    Hej!

    Jag köpte tidigare ett UL spö samt rulle som jag verkligen fastnade för, sjukt kul fiske. Missen jag gjorde var att jag köpte alldeles för kraftig lina, 0.12.. När jag kasta lätta spinnare (5g) så kommer jag knappt någonvart.
    Fundera på att köpa "Spiderwire Stealth Smooth 8 0.06" Står att den ska klara 5.4kg, kan det verkligen stämma för en så klen lina?
    Sen tänkte jag skarva på med en fluorocarbon lina, men vilken dimension ska jag välja till fluorocarbon om huvudlinan är 0.06?

    Är öring/bäckröding som jag tänkte fiska så kom gärna med tips på vilken flätlina samt fluorocarbon jag ska välja..

    * Fiskerulle : Okuma Ceymar xt cxt-10fd 6+1bb
    *Spö : Gunki finesse game s-220ML 1.5-10 gram

    Tacksam för alla tips jag kan få.

  • #2
    Brottstyrka och dimension kan variera en del utifrån angivet men ger någon form av indikation. Men tunnast möjliga lina låter som det du vill ha.

    FC-tafs beror ju lite på om du behöver styrka att dra loss något bottennapp, hur mycket nötning du vill tåla. Mellan 0,14 till 0,25 kommer du nog hitta en lina du trivs med. Bäst är att köpa några olika att prova. Eller köp den dimension du tror du kommer trivas bäst med i FC och någon mer att prova i nylon för att komma lite billigare undan. Alternativt bara nylon.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Okoun Visa inlägg
      Brottstyrka och dimension kan variera en del utifrån angivet men ger någon form av indikation. Men tunnast möjliga lina låter som det du vill ha.

      FC-tafs beror ju lite på om du behöver styrka att dra loss något bottennapp, hur mycket nötning du vill tåla. Mellan 0,14 till 0,25 kommer du nog hitta en lina du trivs med. Bäst är att köpa några olika att prova. Eller köp den dimension du tror du kommer trivas bäst med i FC och någon mer att prova i nylon för att komma lite billigare undan. Alternativt bara nylon.
      okej, vilken längd på FC-tafs bruka vara lämplig? Märker man stor skillnad i kastlängd om man väljer att skarva på en FC-tafs som är lite tunnare? Tack för att du tog dig tid att svara!

      Kommentera


      • #4
        Jag kör spiderwire 0.06 och 40 cm 0.20 tafs av fc på min ul-rigg. Jag kastar nu dryga 12 meter när det är vindstilla enbart med tafsen så jag får räkna in tafsens vikt när jag väljer beten. Tyngre än 7 grams bete så känns spöet lite ansträngt.

        Kommentera


        • #5
          Kör FC/nylontafs mest för gäddans skull om den finns talrikt annars vete tusan om den behövs... skyggar verkligen öringen för flätlinan men attraheras av plast och trekrokar...?

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
            Jag kör spiderwire 0.06 och 40 cm 0.20 tafs av fc på min ul-rigg. Jag kastar nu dryga 12 meter när det är vindstilla enbart med tafsen så jag får räkna in tafsens vikt när jag väljer beten. Tyngre än 7 grams bete så känns spöet lite ansträngt.
            Fan, 12 meter med enbart tafs är ju sjukt bra. Då ska jag ta å beställa spiderwire 0.06 å fc lina. Tack för svaret!

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
              Kör FC/nylontafs mest för gäddans skull om den finns talrikt annars vete tusan om den behövs... skyggar verkligen öringen för flätlinan men attraheras av plast och trekrokar...?
              Jo, jag har tänkt samma sak om öringen verkligen skyggar för flätlinan, men har inga problem med att glufsa i sig krokar å plåtbitar. Men jag tänkte väl mest att jag vill använda FC lina pga om jag ska köra med så tunn lina som 0.06 så kanske det vore bra å skarva på med FC som tål nötning bättre.. Nu är jag ju en amatör så jag kanske tänker helt fel.

              Kommentera


              • #8
                Jag har alltid skarvat på någon sorts FC-tafs till i princip allt mitt fiske. Dimensioner på 0.18mm till 0.28-0.35mm till abborre, både UL och vanligt lätt spinnfiske. De grövre dimensionerna, 0.30mm+, används mest om jag fiskat tätt emot grönska, näckrosor, vass m.m. som kan skava på flätlina väldigt mycket. Gäddor har jag sällan problem med att dom klipper tafs, i mitt fal tar dom betet oftast precis i käftarna så betet precis sticker utanför.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av ubbe154 Visa inlägg

                  Jo, jag har tänkt samma sak om öringen verkligen skyggar för flätlinan, men har inga problem med att glufsa i sig krokar å plåtbitar. Men jag tänkte väl mest att jag vill använda FC lina pga om jag ska köra med så tunn lina som 0.06 så kanske det vore bra å skarva på med FC som tål nötning bättre.. Nu är jag ju en amatör så jag kanske tänker helt fel.
                  Ja finns gädda, tunn lina eller man fiskar ett vatten som sliter på linan så finns det visst fog för tafs. Å andra sidan har jag fiskat flätlina i många åt utan att få ngn linbrott som kan relateras till "brott ovan knuten" pga slitage. En knuten FC-tafs blir en knut till...

                  Kommentera


                  • #10
                    Några av mina största fiskar har tagits på flätlina utan någon tafs så hur mycket det stör kan ju diskuteras. Men jag upplever att hållfastheten på tunna flätlinor är sämre när den knyta rätt i betet/låset än när den skarvas.

                    Men det finns ju faktiska fördelar med FC/nylon-tafs. Att få lite stretch i linan för att få bättre fäste i kroken.
                    Eller om man vill kasta tyngre beten än den tunna linan klarar så kan en längre tafs fungera som avlastning.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                    107 svar
                    23 932 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Utter
                    av Utter
                     
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 295 svar
                    261 875 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    852 svar
                    138 373 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg El_Kebabo  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 030 svar
                    192 670 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 074 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Arbetar...
                    X