BFS/UL fiske och utrustning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

BFS/UL fiske och utrustning!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Alman
    replied
    Vad tror ni om en Daiwa millioner ct sv som BFS rulle? Såg på tuben att någon Ryss hade bra framgång med rullen för beten ner till 2 gram.

Lämna en kommentar:

• engqvist
    replied
    Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
    Lycka till med att bevisa det... fast å andra sidan är skärgården död enligt mig och båten hamnar nu i en större klarvattensjö
    Bevisbördan ligger hos den som vill ha den på garanti. Abu kommer bara hävda . Du har fiskat i salt......

Lämna en kommentar:

• Xerup
    replied
    Lycka till med att bevisa det... fast å andra sidan är skärgården död enligt mig och båten hamnar nu i en större klarvattensjö

Lämna en kommentar:

• engqvist
    replied
    Jag har ju garanti på rullen :-D
    Tror att på MGX står det. Freshwater only !
    Har du använt den i salt så gäller inte garantin.

Lämna en kommentar:

• Benjamin S
    replied
    Jo, men tyvärr brukar inte korrosion gå under garanti. Har du repat rullen och den skyddande coatingen (färgen) är borta finns det risk för att den inte går under garant. Dessutom är det väldigt svårt att få tag på reservdelar nu, och det kommer troligtvis vara svårt det närmsta året. Inte minst om rullen är på väg att läggas ner.

Lämna en kommentar:

• Xerup
    replied

Lämna en kommentar:

• Benjamin S
    replied

Enligt supporten hos pure fishing så passar dessvärre ingen av dom andra rullarnas grunda spolar och om jag läser rätt mellan raderna kommer man fasa ut mgxtreme2. För mig spelar det mindre roll... jag köpte mig en till abborre och den ska nog även kunna funka till havsöring...

Det ska ju bli kul att se om dom kommer med en ännu lättare rulle... med grund spole :-)
    Använd INTE MGXtreme till fiske i bräckt vatten eller salt vatten. Rullens magnesiumstativ klarar inte av varken bräckt eller salt vatten särskilt länge. Det kommer att korrodera. I teorin skulle coatingen på rullen göra den salt/brackvatten-beständig, men ofta slarvar Doyo (fabriken som gör Abus lågprofilare) med att lägga på coatingen och rent magnesium blottas på nästan varannan rulle. Dessutom skavs coatingen väldigt lätt bort där spolen går in i rullhuset. Den bör därför enbart användas i sötvatten.

Lämna en kommentar:

• Xerup
    replied
    Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

Annars är det lite onödigt. En plugg på 7-8g går ju kasta med nästan allt.
    Okej, jag kastar hitintills sånna beten med haspel.

Lämna en kommentar:

• Xerup
    replied
    Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

Tror det. Hade första gen mgx och där passade spolarna mellan vanliga mgx och extreme.
    Enligt supporten hos pure fishing så passar dessvärre ingen av dom andra rullarnas grunda spolar och om jag läser rätt mellan raderna kommer man fasa ut mgxtreme2. För mig spelar det mindre roll... jag köpte mig en till abborre och den ska nog även kunna funka till havsöring...

Det ska ju bli kul att se om dom kommer med en ännu lättare rulle... med grund spole :-)

Lämna en kommentar:

• engqvist
    replied
    Finns det en kastplugg som väger 3 gram att köpa enkelt så är ju det ett alternativ såklart.
    Annars är det lite onödigt. En plugg på 7-8g går ju kasta med nästan allt.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
6 svar
1 868 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Benjamin S  
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04