BFS/UL fiske och utrustning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

BFS/UL fiske och utrustning!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• engqvist
    replied
    Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg
    Alldeles för billiga grejer för herrarna antar jag? https://www.aliexpress.com/item/4000...archweb201603_
    Priset är inte det väsentliga. Har kollat rätt mycket på aliexpress. Och tror man kan hitta guldkorn. Men det svåra är att veta vad man får.
    Många spön jag läst recensioner på, så har de varit kraftigare än utlovat.
    Men hade jag inte vetat exakt vad jag söker i nästa spö och och väntar på att det ska börja tillverkas igen så hade jag kunnat chansa på något Kina spö.

Lämna en kommentar:

• Classe69
    replied
    Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg
    Alldeles för billiga grejer för herrarna antar jag? https://www.aliexpress.com/item/4000...archweb201603_
    Det är inte prislappen som avgör vad som är bra eller dåligt :-) Det är du själv :-) jag har både dyra spö och billiga, alla används flitigt :-)

Lämna en kommentar:

• stefan1
    replied

Lämna en kommentar:

• JontaK
    replied
    Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
    UL och BFS gör sig ju givetvis absolut bäst med rätt utrustning som när vi nördar ner oss tenderar till att kunna bli ganska dyr...
    Håller med ditt inlägg i sak men å andra sidan går det ju kasta 10 gram hjälpligt med en klump på 350 gram från Svängsta också...

Dedikerade UL-prylar behöver faktiskt inte vara hejdlöst dyra, inte ens moderiktiga sådana med multirullar och triggerspön.
    Min egna för tillfället enda optimerade multirulle för lätt fiske har kostat mig under 2 000 kronor totalt inklusive inköp, diverse delar samt frakter och avgifter.
    Det är ändå lite av en entusiastmodell dessutom, för den som nu blir entusiastisk över små japanska fjantrullar.
    Min förra, Alphas Air, kostade också cirka 2 000 helt ny.
    2 000 kronor är för mig och vissa andra ganska mycket pengar men det kan knappast anses vara det i dagsläget jämfört med multirullar i allmänhet eller specialrullar i synnerhet.

Det finns flera rena budgetmultirullar som hänger med rätt bra om man inte vill löpa linan ut via specialmodeller, även om de kanske hamnar i övre registret i det som är värt att kallas BFS.
    Har med så enkla medel som möjligt, inga byten av delar, ombetts optimera några olika mindre rullar för lätt fiske genom åren. En modell som förvånade mig var några år gamla lågprofilaren Daiwa Laguna, en plastig sak för runt 700 kronor ny.
    Men mycket väl rengjorda, lätt smorda lager, polerad spolaxel samt rätt mängd lina fungerade den överraskande bra till beten på 4 gram, testad på mitt MHX -11 gram som var lite bassigare än lämpligt i sammanhanget.
    Kasta lätt bra med multi har alltid handlat, handlar och kommer alltid handla om harmonisk utrustning och bra teknik. Hur många tiotusentals kronor prylarna än kostar går inte rätt teknik köpa för pengar.
    Tycker detta förefaller vara bortglömt i många kretsar idag, kunder luras köpa rena BFS-multirullar för att klara av att kasta 15 gram. Tänk att UT-erans främsta bevingade uttryck "köp en haspel" faktiskt skulle gå från skällsord till visdomsord...

Spövalet är svårare gällande trigger, särskilt i Sverige, kan man tänka sig import finns dock en uppsjö billiga alternativ från Kina samt budgetmodeller från japanska spöföretag.
    Har inte full koll på kostnad vid import nuförtiden men vet att för några år sedan gick det få hem renodlade BFS-spön med bra omdömen från Kina för under tusenlappen, få i min krets köper nya spön till annat fiske för under 1 000 kronor i Sverige idag.

Det här blev lite av en dåres försvarstal, ty jag och många andra snärjer oss i en slags hysteri kring "rätt" prylar och då tenderar det att inte kosta gratis...
    Med det i åtanke ska jag så småningom skriva om min lite udda haspel jag använder till det lättaste fisket.

Lämna en kommentar:

• engqvist
    replied
    Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
    När jag har kikat runt lite på youtube har jag sett flera med spön som är kortare än 120 cm vid BFS-fiske i bäckar... det är väl ungefär den längden jag skulle behöva om jag skulle försöka mig på att ta en bäcköring häromkring...

Jag kör med ett 180 cm haspelspö med kasvikt upp till 7 gram och ibland känns faktiskt det för långt men då fiskar jag endast från land i sjöar än så länge.
    Det beror lite på aktionen i spöt. Ett lättladdat glasfiber är inte dumt i sammanhanget. Det viktiga är att du kan ladda upp klingan med minimalt med utrymme.
    Palms har ett otroligt intressant spö. Rätt snabbt glasfiber till bra pris, 4,6fot 1,5-5g
    Slut överallt i Japan. Nytillverkning i januari.

Lämna en kommentar:

• Xerup
    replied
    När jag har kikat runt lite på youtube har jag sett flera med spön som är kortare än 120 cm vid BFS-fiske i bäckar... det är väl ungefär den längden jag skulle behöva om jag skulle försöka mig på att ta en bäcköring häromkring...

Jag kör med ett 180 cm haspelspö med kasvikt upp till 7 gram och ibland känns faktiskt det för långt men då fiskar jag endast från land i sjöar än så länge.

Lämna en kommentar:

• engqvist
    replied
    Du behöver absolut inte en BFS utrustning för att kasta lätt. Särkilt inte när vi snackar spinnare. De är nästan självkastande. Över 5g så klarar de flesta mindre rullar på marknaden det hyfsat. Problemet kommer när vobblerna väger under 4-5g och det är riktigt tajt. Vid bäckarna jag fiskar finns inga möjligheter till långa spön eller enkelt ladda spöt. Krävs mycket i kastet och mycket av utrustningen.
    Men fiskar man i sjö där det är öppet behövs verkligen inte BFS även om det är kul.
    Men smyga längs små bäckar/åar som är övervuxna är en helt annan sak.

Lämna en kommentar:

• Xerup
    replied
    Nu går jag lite mot strömmen i vanlig ordning.

För att kasta en lätt balsawobbler under tio gram mellan 3 och 12 meter måste man ju inte ha bfs-utrustning.

Jag har en gammal Shimano Casitas 151 som jag köpte eller bytte till mig av Classe förra året som utan problem får iväg en 3 grams spinnare 10-12 meter. Det är dock inte optimalt någonstans för spöt 250 cm långt... men det går.

Vad vögde beten som lillöringen och droppen från abu man anvönde tillsammans med sin första abumatic tillsammans med tillhörande grönt glasfiberspö och 0.30 abulonlina? :-)

UL och BFS gör sig ju givetvis absolut bäst med rätt utrustning som när vi nördar ner oss tenderar till att kunna bli ganska dyr... och här måste jag ju citera Classe...

"Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor"

Prylar är dock förbannat kul att skaffa sig :-)

Lämna en kommentar:

• engqvist
    replied
    Ja om den slår alphas air stream custom på fingrarna då är den inte att leka med. Korta kast på 3-12 m som det oftast handlar om i små åar är den rullen helt fantastiskt. Långa kast är den inte gjord för och det märks. Där dör den snabbt. Då har du ju inget att tveka på.
    Men vågar han fiska steelhead med den? Rullen tar ju ytterst lite lina. Får inte bli långa rusningar.

Lämna en kommentar:

• Benjamin S
    replied
    Abu bfs rullar sägs vara rätt bra. Hittar du den till bra pris är det bara att köpa och testa.
    Jag hörde men en kompis som provat Revo ALC BF7 till steelhead och öring en del i USA. Han använder en Alphas CT SV med trimspole och en Alphas Air Stream Custom till samma typ av fiske. Enligt honom slår ALC BF7 Alphas Air SC. Jag har å andra sidan sett många YouTube videor på ALC BF7, där man hävdar att den är nervös i kasten. Det roliga är att ingen följt instruktionerna (använd 7 magneter totalt) utan folk har fiskat rullen med de tre (eller fyra?) magneter som sitter i från början. Min kompis tycker att ALC BF7 med 7 magneter inmonterade kastar fantastiskt och ner till ca 0,8 g med säkerhet.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
2 355 svar
271 032 visningar
0 gillar
Senaste inlägg engqvist  
Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13