BFS/UL fiske och utrustning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

BFS/UL fiske och utrustning!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Min ena Pixy är nästan uttjatad här på forumet.
    Bruksrulle i många år, BFS-projekt som förvandlades till regelrätt bäckprojekt över tid.
    Färdigbyggd för någon månad sedan, spölös i flera år.

    Har verkligen inte velat lägga de 20-30 000 yen de flesta bäckspöna kostar i Japan, dels rent ekonomiskt, dels då jag inte vet om jag gör två pass eller 20 på en säsong men även då risken för spöbrott när man trampar längs skogsbäckar är relativt stor.

    Click image for larger version

Name:	ABUbäckspön01c.jpg
Views:	412
Size:	262,5 KB
ID:	2618172
    Helt plötsligt släppte ABU sin serie Trout Field i Japan, nu i januari.
    Spön med budgetpris (knappt 10 000 yen) men jag tyckte ändå de verkade hyfsade i teorin.

    Jag och engqvist spenderade några veckor med att försöka hitta handlare som dels har spöna i lager, dels skickar dem hit utan hutlöst fraktpris.
    De vanliga källorna gav inget men till slut hittade jag ett TFC-462UL samt ett TFC-502L och beställde i lördags, den 18de.
    Igår låg spöna hos lokala DHL-ombudet, inte mycket att gnälla på där.

    Hur är spöt då (mitt är den kortare varianten)?
    Ingen aning faktiskt.

    För sitt pris imponerar vikten, 4'6"an väger 73 gram (226 gram med rulle) samt den externa byggkvaliteten. Grepp, lindningar, rullfäste och lack ser ut att tillhöra ett betydligt dyrare spö.
    Hur funktionen är får jag återkomma med senare, spöt "känns" bra vid torrviftande men det vet de flesta av oss att det är tämligen intetsägande.
    Något jag vet med säkerhet är att både jag och Pixyn är glada att vi äntligen fick hem ett spö!

    Kommentera


    • Verkligen- tilltalande design samt trevlig slow action vad man kan se

      https://www.bilibili.com/video/BV1Sv...6/?from=search

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av Utter Visa inlägg
        Verkligen- tilltalande design samt trevlig slow action vad man kan se
        ABU benämner aktionen som "Regular".
        Beror väl lite på hur man väljer att översätta men 4'6"an känns precis lagom snabb. Svårt att tolka med så ytterst lätt betesvikt (2-6 gram).

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
          ABU benämner aktionen som "Regular".
          Beror väl lite på hur man väljer att översätta men 4'6"an känns precis lagom snabb. Svårt att tolka med så ytterst lätt betesvikt (2-6 gram).
          Ett spö med den längden går ju att torrkasta på vilken toalett som helst ;-)

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
            Ett spö med den längden går ju att torrkasta på vilken toalett som helst ;-)
            Har en jordkällare, kanske får provkasta där för husfridens skull.
            Är ju lite som en bäck, men stenarna sitter lodrätt...

            Kommentera


            • Hej! Jag är helt ny till bfs. Finns det någon combo som ni veteraner kan rekommendera till en nybörjare som inte tömmer bankkontot. Tack på förhand och skitfiske på er!

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av DuffelDad Visa inlägg
                Hej! Jag är helt ny till bfs. Finns det någon combo som ni veteraner kan rekommendera till en nybörjare som inte tömmer bankkontot.
                Hur lätt har du tänkt kasta?

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                  Hur lätt har du tänkt kasta?
                  Mellan 1-10 gram

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av DuffelDad Visa inlägg
                    Mellan 1-10 gram
                    Ska du ner till 1 gram krävs det hyfsat speciella prylar.
                    Spön beskrivna som "BFS" är inte sällan klassade 2-10 eller 2-12 gram, kräver du någorlunda kastlängd med 1 gram lär du få det ganska svårt med spön av den typen.
                    Även renodlade bäckspön för japanska marknaden klassade 2-8 eller 2-10 kan vara för grova/omöjliga att ladda.

                    Shimano erbjuder/erbjöd några BFS-rullar till hyfsade priser; SLX BFS, Scorpion BFS samt Curado BFS.
                    Allt över dessa, som MGL-varianter eller Daiwas CTSV lämpar sig inte ner till 1 gram även om de klarar 3.

                    På spöfronten här hemma har jag ingen aning om det ens existerar spön som kastar 1 gram med multirulle.
                    Mitt tips är att kika på "Stream"-spön i Japan, alternativt "Area"-varianter om du vill ha lite längd.

                    Jag tog precis hem ABU's billigaste bäckspö Trout Field, klassat 1-6 gram och känns åtminstone (inte provkastat än) som att det kan hantera ner till 1 gram utan problem.
                    Det blir så känsligt med ett snävt anpassat spö när man är nere en bra bit under 10 att jag tvivlar på att det finns spön som kastar 1 gram bra samtidigt som det kan hantera 10.

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                      Ska du ner till 1 gram krävs det hyfsat speciella prylar.
                      Spön beskrivna som "BFS" är inte sällan klassade 2-10 eller 2-12 gram, kräver du någorlunda kastlängd med 1 gram lär du få det ganska svårt med spön av den typen.
                      Även renodlade bäckspön för japanska marknaden klassade 2-8 eller 2-10 kan vara för grova/omöjliga att ladda.

                      Shimano erbjuder/erbjöd några BFS-rullar till hyfsade priser; SLX BFS, Scorpion BFS samt Curado BFS.
                      Allt över dessa, som MGL-varianter eller Daiwas CTSV lämpar sig inte ner till 1 gram även om de klarar 3.

                      På spöfronten här hemma har jag ingen aning om det ens existerar spön som kastar 1 gram med multirulle.
                      Mitt tips är att kika på "Stream"-spön i Japan, alternativt "Area"-varianter om du vill ha lite längd.

                      Jag tog precis hem ABU's billigaste bäckspö Trout Field, klassat 1-6 gram och känns åtminstone (inte provkastat än) som att det kan hantera ner till 1 gram utan problem.
                      Det blir så känsligt med ett snävt anpassat spö när man är nere en bra bit under 10 att jag tvivlar på att det finns spön som kastar 1 gram bra samtidigt som det kan hantera 10.
                      Så kastviket mellan 2-10 och 2-12 anses som mer standard? Som sagt har dålig koll på BFS men är nyfiekn på att börja då jag hitta lite mer kanaler och mindre pölar som jag skulle vilja fiska i. Har du någon hemsida på europeiska markande du brukar använda dig av?

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 305 svar
                      262 958 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg JontaK
                      av JontaK
                       
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 457 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 760 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 144 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 331 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X