BFS/UL fiske och utrustning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

BFS/UL fiske och utrustning!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av DuffelDad Visa inlägg
    Så kastviket mellan 2-10 och 2-12 anses som mer standard? Som sagt har dålig koll på BFS men är nyfiekn på att börja då jag hitta lite mer kanaler och mindre pölar som jag skulle vilja fiska i. Har du någon hemsida på europeiska markande du brukar använda dig av?
    Någon annan kommer säkerligen komma in i tråden med lite annat synsätt, vilket är bra då jag är lite snäv.

    Enligt min ganska långa erfarenhet (snart 20 år) av riktigt lätt fiske med multirulle går en tydlig gräns mellan 3 och 4 gram.
    Just 4 gram kan i princip varenda modern, mindre lågprofilare kasta en hyfsad bit på rätt spö.
    Ska man däremot effektivt fiska 1-2 gram ställs helt andra krav, på rulle och spö men inte minst den som håller i grejorna.

    Värt att tänka på är också att både rullar och spön för det allra lättaste fisket blir känsliga.
    Visst klarar flera moderna BFS-rullar av några gäddor då och då men de allra lättaste spöna kanske inte gör det.

    Möjligen inte en särskilt populär åsikt här men jag anser att om det är abborre som ska fiskas är det mer lämpligt att kika på prylar som kastar just 2-10 eller dylikt, det är ytterst sällan beten så lätta som 1 gram används till det fisket.

    Jag handlar ytterst sällan prylar i Europa men jag tror Fishing-Mart har några av Dragons lättare spön som kan passa nybörjaren.
    Rullar för både superlätt och lätt fiske finns fritt tillgängliga här hemma om det är nytt som lockar.

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
      Någon annan kommer säkerligen komma in i tråden med lite annat synsätt, vilket är bra då jag är lite snäv.

      Enligt min ganska långa erfarenhet (snart 20 år) av riktigt lätt fiske med multirulle går en tydlig gräns mellan 3 och 4 gram.
      Just 4 gram kan i princip varenda modern, mindre lågprofilare kasta en hyfsad bit på rätt spö.
      Ska man däremot effektivt fiska 1-2 gram ställs helt andra krav, på rulle och spö men inte minst den som håller i grejorna.

      Värt att tänka på är också att både rullar och spön för det allra lättaste fisket blir känsliga.
      Visst klarar flera moderna BFS-rullar av några gäddor då och då men de allra lättaste spöna kanske inte gör det.

      Möjligen inte en särskilt populär åsikt här men jag anser att om det är abborre som ska fiskas är det mer lämpligt att kika på prylar som kastar just 2-10 eller dylikt, det är ytterst sällan beten så lätta som 1 gram används till det fisket.

      Jag handlar ytterst sällan prylar i Europa men jag tror Fishing-Mart har några av Dragons lättare spön som kan passa nybörjaren.
      Rullar för både superlätt och lätt fiske finns fritt tillgängliga här hemma om det är nytt som lockar.
      Tack så jättemycket för din input ska ta det i åtanke och forska ordentligt innan jag gör något köp!

      Kommentera


      • Här är ett spö till överkomligt pris som laddar 1 gram men det är få pm ens någon i Sverige som kommer ha nytta av att kunna kasta 1 gram.

        https://www.dankung.com/product/fibe...4T_LOW0e6cXPaU

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
          Här är ett spö till överkomligt pris som laddar 1 gram men det är få pm ens någon i Sverige som kommer ha nytta av att kunna kasta 1 gram.

          https://www.dankung.com/product/fibe...4T_LOW0e6cXPaU
          Det va va okunskap från min sida, jag kommer nog inte kasta så lätta vikter. Men tack för tippset

          Kommentera


          • Finns väl en Alphas Air på säljes som bör göra jobbet.

            Kommentera


            • Diskussionen med DuffelDad fick mig att fundera kring hur lätt jag faktiskt fiskar, vilka betesvikter som är aktuella/försvarbara till ett givet fiske.
              Då BFS-diskussionen inte sällan drar mot vikter ner kring grammet fick jag för mig att plocka fram några av mina minsta beten för spinnfiske för att se vad dessa väger.
              Fram med knarkvågen och kör lite bilder för att illustrera:

              Click image for larger version

Name:	VadärBFS01a.jpg
Views:	214
Size:	221,6 KB
ID:	2618798
              Här är min minsta öringsked. Den är cirka 27mm lång, alltså väldigt liten men ändå når vikten nästan 2 gram.

              Click image for larger version

Name:	VadärBFS01b.jpg
Views:	214
Size:	229,9 KB
ID:	2618804
              Minsta Rapalan jag äger.
              Svårt med skalan på bild men det här en är riktigt liten wobbler, är väl dessutom gjord i balsaträ.
              Trots detta är vi uppe en bra bit över det där grammet.

              Click image for larger version

Name:	VadärBFS01c.jpg
Views:	214
Size:	225,5 KB
ID:	2618801
              Bete avsett för bäcköring, knappt 40mm.

              Click image for larger version

Name:	VadärBFS01d.jpg
Views:	217
Size:	231,7 KB
ID:	2618802
              Myrans lilla my, ska enligt tillverkaren väga 1.5 gram.
              Det här är ett bete de allra flesta efter att ha sett det i verkligheten skulle tro är i princip omöjligt att kasta. En del av dem hade också haft rätt.

              Click image for larger version

Name:	VadärBFS01e.jpg
Views:	208
Size:	224,5 KB
ID:	2618803
              Många vill ju fiska det superlätta fisket efter abborre.
              Här en Lunker City Ribster 3 tum/7.5cm. Det här är en riktigt lätt jigg men med endast en liten krok från Owner (avsedd för mete tror jag) väger betet nästan 2 gram.
              Återigen, något extremt få skulle få för sig att kasta och gör man det blir det inte längder vill jag påstå.

              Click image for larger version

Name:	VadärBFS01f.jpg
Views:	215
Size:	229,7 KB
ID:	2618797
              Lägg däremot till en volframskalle på ett par gram så blir det däremot fiskbart, dels rent tekniskt men även viktmässigt.
              Här någonstans tycker jag BFS för abborre börjar bli vettigt.

              Click image for larger version

Name:	VadärBFS01g.jpg
Views:	214
Size:	222,2 KB
ID:	2618800
              Jämfört med det här betet: Salmo Rattlin Hornet 4.5.
              Det här är ett bete många tycker är väldigt litet, många bekanta tycker det är för litet att fiska abborre med.
              Men vilket är i BFS-sammanhang lättkastade 5+ gram.

              Click image for larger version

Name:	VadärBFS01h.jpg
Views:	214
Size:	217,3 KB
ID:	2618799
              Avslutar med ytterligare ett bäckbete. Den här är 48mm, väldigt liten och nätt men väger ändå in på fullt kastbara knappa 4 gram.

              Click image for larger version

Name:	VadärBFS01i.jpg
Views:	266
Size:	141,8 KB
ID:	2618796
              Här en jämförelsebild.
              Med är Rapala Shadow Rap vägandes cirka 12 gram, den ihop med Westin Rawbite (tror jag) med liknande vikt är beten många bekanta till mig ser som lätta och i viss mån problematiska att kasta.


              Sensmoralen i det här inlägget, för mig, är att beten vägandes under 1.5 gram är exceptionellt små och lätta.
              Visst, till riktigt små vatten hållandes små fiskar kanske det finns mening att satsa på prylar som kan hantera 1 gram men mängder av förvånansvärt små beten väger från 2 och uppåt.
              Kul och utmanande att kasta 1 gram men i de flesta fall knappast särskilt praktiskt eller effektivt.

              Kommentera


              • JontaK Den lille Myran spinnaren är inte helt olik de spinnare som gubbarna från min barndom kunde ha på sitt flugkast tillsammans med två flugor. Flugkast med kula pratar jag om då. Det får mig att undra om inte vikter under 2g är enklare att kasta med ett flugspö. Du har inte en gäddfluga du kan väga upp på din langarvåg?

                Kommentera


                • Jag tror inte att jag har något lättare köpedrag som är lättare än Salmo Hornet 3 SR Flytande 1,8g

                  Möjligen skulle minsta egentillverkade vobblern kunna vara någon tiondel lättare.

                  Så det ligger nog väldigt mycket i din analys och dina slutsatser JontaK. Vilka drag väger ens ner mot grammet?

                  Jag hittade faktiskt ett par Salmo Hornet på 1,5g hemma, men de flyger förvånansvärt mycket sämre än de på 1,8 även med haspelspö. Det är nog inte bara hur spöt laddar utan linval och luftmotstånd börjar förmodligen ta ut sin rätt när betet lämnar spötoppen med så lite energi.
                  Senast ändrad av Kulfisk; 2023-03-02, 17:03.

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av Smolt Visa inlägg
                    JontaK Den lille Myran spinnaren är inte helt olik de spinnare som gubbarna från min barndom kunde ha på sitt flugkast tillsammans med två flugor. Flugkast med kula pratar jag om då. Det får mig att undra om inte vikter under 2g är enklare att kasta med ett flugspö. Du har inte en gäddfluga du kan väga upp på din langarvåg?
                    Kan förstå det, spinnaren är verkligen svårkastad men går det gör det.
                    Tror dock du kan ha rätt i att beten av den typen är lättare att vifta iväg medelst flugspö.

                    Jag får damma av pulvret från vågen och rota fram mina gamla flugor.
                    Tror jag har någon gäddfluga, visserligen modell mindre, liggande i katakomberna.

                    Ursprungligen postat av Kulfisk Visa inlägg
                    Så det ligger nog väldigt mycket i din analys och dina slutsatser JontaK. Vilka drag väger ens ner mot grammet?
                    Köpte på mig några ytterst små wobblern av glömt fabrikat då jag höll i samköp från Fishing-Mart förr. Vissa var löjligt små men de vägde ändå in på cirka 1.5-2.5 gram.
                    Kan inte heller på rak arm säga något bete kring grammet.

                    Just i Polen, och andra länder på kontinenten, är små insektsimitationer populära. Dessa tror jag ibland väger runt eller till och med under grammet.

                    Sen finns det en del bäckbeten i Japan under grammet, men här hemma är dylika i princip oanvändbara, i synnerhet om man tänker BFS till abborre.

                    Kommentera


                    • Vägde mina BFS beten jag fiskar med 1,5-4,9g. Lättaste är Salmo hornet 1,54g och tyngsta Rapala CD 5cm
                      Fiskar effektivt med alla mina beten men jag använder inte 1,5g Salmo för distanskast. Fiskar mindre strömmande vatten där det krävs precisions kastande.
                      Favoritbeten är Rapala sinking 3cm 3g och Rapala UL 4cm 2,6g.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 310 svar
                      263 337 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Tommy_Lagebro  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      857 svar
                      139 510 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 848 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 150 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 353 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X