BFS/UL fiske och utrustning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

BFS/UL fiske och utrustning!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Kollade efter inline-enkelkrok för några år sedan, också VMC, Owner eller Mustad gör sådana och åtminstone någon hade dem i stl 8 med lite tunnare gods men så små storlekar hade inga svenska handlare tagit hem då. Sök på nytt eller beställ nån påse från utlandet...

    Kanske en dubbelkrok kan göra jobbet? Har några sådana beten och "bakåtriktade" fiskar de utan att fastna alltför lätt i botten men ändå ok krokningsförmåga och ngt enklare att ta loss än en trekrok.

    Kommentera


    • Som alltid när det gäller UL/BFS så är det österut man ska blicka. Kör enbart enkel krok till öring. Både gamakatsu och owner/cultiva har en uppsjö med passande krok i Japan. Jag tar alltid bort kroken under och Kör bara en krok bak.

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
        Som alltid när det gäller UL/BFS så är det österut man ska blicka. Kör enbart enkel krok till öring. Både gamakatsu och owner/cultiva har en uppsjö med passande krok i Japan. Jag tar alltid bort kroken under och Kör bara en krok bak.
        Sorgligt att inte ens krok till UL/BFS går att hitta i Sverige. Får knipsa av trekrokarna tills jag fått beställt enkel krokar.

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
          Click image for larger version Name:	20220729_174617.jpg Views:	0 Size:	2,63 MB ID:	2604819

          Då har jag fått hem ett spö som passar rullen lite bättre... och med "rullen" menar jag nu proffsrullen... ABU Garcia Pro Max3 :-)

          Jag köpte ett MajorCraft Benkei BIC-652UL/BF för att matcha guldfärgen på rullen... budgetrulle och budgetspö men fy f*n vad det lirar bra ihop... Jag har hunnit kasta för lite och med det 2-gramsbetet jag använder blir det ibland för mycket luftmotstånd när den tumlar och då kommer ju linresningen som ett brev från skattemyndigheten... Jag ska testa med lite andra beten som bör kunna komma ner i 2 gram utan krokar men vädret måste vara på min sida ett tag nu också. Just nu kommer det en hemsk kvällsbris så fort jag går utanför dörren med ett spö i näven och det är inte till någon fördel med så lätta prylar när man vill nå till andra änden av dammen på tomten. Jag har inte mätt än men höftar jag så är det cirka 15 meter just nu... och att kasta hela dammens längd innebär 5 meter till och det kanske låter lite men med dom här prylarna så är det enorma sträckor.

          Hur som helst så är det ju en avkopplande syssla jämfört med att kasta nästan 80 meter med helt andra kastvikter och spön runt 3 meter :-)
          Vart beställde du spöt?

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av Storborre Visa inlägg

            Vart beställde du spöt?
            http://tackle4all.com/


            och med frakt och vad nu kronan stod i så hamnade priset strax över 1500;-

            För pengarna skulle jag säga att det är ett ganska skapligt spö även om jag inte riktigt gillar rullfästet... fast jag kan inte klaga på funktionen... det är nog mest utseendet på rullfästet jag stör mig på :-)

            Det kastar lätta beten riktigt bra men mitt shimano expride 3,5-10g gör det minst lika bra så köpet bar väl för mig lite onödigt. Kanske säljer det om nån i närheten vill köpa... kanske... :-)
            Senast ändrad av Xerup; 2022-07-30, 11:14.

            Kommentera


            • Då jag handlat lite från rorolure.com så får jag lite info därifrån och från andra som pysslar med lätta spolar och bra lager i andra länder.

              Det jag blev lite förvånad över är att man förespråkar linan YGK G-SOUL X8 Upgrade PE #1.0 vilket översatt till ren svenska innebär att lindiametern är 0.17mm...

              Man vill tydligen inte använda nylon då dessa linor tydligen kan komprimera och förstöra spolar med tunt gods som det ofta är i en riktigt lätt BFS-spole.

              Jag kan ju inte hålla mig så jag beställde en spole på 150 meter... delar jag upp den så räcker den till 5 BFS-rullar... hmm... jag saknar en rulle... :-D

              Skämt å sido. Är det nån här som har testat den här linan?

              Jag såg att Stockholms fiske säljer YKG men hittade inte G-SOUL.

              Vad tror ni, är den tunnare än exempelvis SpiderWire smooth 8 0.13mm?


              Kommentera


              • Den är som spiderwires 0.10 lina.

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Julle68 Visa inlägg
                  Den är som spiderwires 0.10 lina.
                  Toppen! Hoppas den kommer hem nu i början av nästa vecka.

                  Kommentera


                  • Jag är så kluven nu... jag har några rullar som jag kan kasta flertalet av mina lättare beten med helt rakt utan att lager eller kastbroms får betet att dra åt vänster eller höger vid forhand eller backhand och jag anser att jag får betet att hamna där jag vill till 90% av kasten.

                    I väntan på linan från japan satte jag på spiderwire smooth 8 i 0.13 på en av rullarna. En har stroft 0.14 och en 0.16 och på en av rullarna testar jag med Berkley flouroshield 0.28!?!

                    På dom här korta kastlängderna som jag personligen anser vara hanterbara märker jag ingen större skillnad förutom att 0.28 verkar kasta mera rakt på målet... den linan väger ju såklart mer och tillför kanske fördelar i kastet på gräsmattan som kanske försvinner i praktiskt fiske.

                    Med flouroshield 0.28 och spiderwire 0.13 kan jag vara mer "aggressiv" i kasten. I praktiken skulle jag säkert kunna skicka på betet med samma kraft med de tunna stroftlinorna men "oron" för skatbo gör att jag håller igen och jag får inte samma "flow" i kasten.

                    Nu handlar ju BFS i svenska vatten mer om finessfiske under den kalla årstiden med små swimbaits, neko och dropshot som exempel. Vi fiskar ju mera sällan som japanerna gör i sina klara bäckar... det gör ju vi med flugspö :-)

                    För mitt BFS-fiske kommer flätlina funka i 90% av fallen och jag vet att jag ibland vill ha flourcarbon när jag kör dropshot. Det innebär för min del att jag kan göra mig av med ett par rullar och använda två spolar till dom rullarna jag har två och då köra en med flät och den andra med fc.

                    Men... jag är fortfarande kluven... vilka rullar ska jag behålla :-) Och nä, det var inte en fråga till er... det var bara en fundering jag delade med mig av ändå...

                    Kommentera


                    • Just ja, en sak jag har upplevt nu är ju att även om kastlängderna kanske ökar lite med flätlina jämfört med mono i 0.28 så ökar även risken för trassel markant och mer broms måste ställas på för att undvika det... jag trodde i min enfald att mono skulle glida ut lättare genom spöet och rullen.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 299 svar
                      262 596 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 381 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 527 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 288 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X