BFS/UL fiske och utrustning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

BFS/UL fiske och utrustning!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Har länge lurkat i den här tråden, sugen på att köpa mitt första bfs-kit. Igår gjorde jag slag i saken då jag hittade ett Expride b 3,5-10g nedsatt 20% hos Sportfiskeprylar. Tänkte att jag skulle köpa ett spö som ligger i övre skalan för vad som kan anses bfs som första spö. Så man inte får en kalldusch vid första testet =).

    Nu gäller det bara att hitta en trevlig rulle till. Får väl testa spöt med en gammal revo mgx så länge =).

    Är där någon butik här i Sverige som riktar sig liiite mer mot bfs än övriga butiker? Tänker när det gäller beten och så.

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av sebbaan Visa inlägg
      Har länge lurkat i den här tråden, sugen på att köpa mitt första bfs-kit. Igår gjorde jag slag i saken då jag hittade ett Expride b 3,5-10g nedsatt 20% hos Sportfiskeprylar. Tänkte att jag skulle köpa ett spö som ligger i övre skalan för vad som kan anses bfs som första spö. Så man inte får en kalldusch vid första testet =).

      Nu gäller det bara att hitta en trevlig rulle till. Får väl testa spöt med en gammal revo mgx så länge =).

      Är där någon butik här i Sverige som riktar sig liiite mer mot bfs än övriga butiker? Tänker när det gäller beten och så.
      Jag kan försäkra dig om att det spöet inte på något vis har för hög kastvikt. Det är inte riktigt praktiskt att fiska med beten som väger mindre än 3-4 gram men ser ju bra ut på Youtube...

      Jag har ett sånt spö och jag har även ett major craft 1-7 och jag tycker att dessa spön laddar exakt lika med samma kastvikter. Det som skiljer dessa spön åt är i min värld rullfästen.

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

        Jag kan försäkra dig om att det spöet inte på något vis har för hög kastvikt. Det är inte riktigt praktiskt att fiska med beten som väger mindre än 3-4 gram men ser ju bra ut på Youtube...

        Jag har ett sånt spö och jag har även ett major craft 1-7 och jag tycker att dessa spön laddar exakt lika med samma kastvikter. Det som skiljer dessa spön åt är i min värld rullfästen.
        Ja det är ju lite så man känner. Kan förstå i en bäck som är ett par dec djup och ett par meter bred, men nån sån har man ju inte i närheten =). Kul att höra att du är nöjd med spöt! Det jag kan tänka mig att man eventuellt blir sugen på att komplettera med längre fram är ju ett glas spö. Har en känsla av att expride är ganska snabbt och toppigt?

        Kommentera


        • Varken expride eller benkei i mina kastvikter lämpar sig i en två meter bred bäck som är nån decimeter djup... det finns sällan tillfälle att ladda spöet där och då kastlängderna är långt under tio meter funkar det lika bra att kasta med ett ABU Matic-spö från 70-talet...

          BFS handlar dock om så mycket annat än enbart fiske i små bäckar. Det finns många olika tekniker att använda och ovan nämnda spön är bra till mycket men inte perfekta till allt. Du kommer bli nöjd! Vart bor du?

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
            Varken expride eller benkei i mina kastvikter lämpar sig i en två meter bred bäck som är nån decimeter djup... det finns sällan tillfälle att ladda spöet där och då kastlängderna är långt under tio meter funkar det lika bra att kasta med ett ABU Matic-spö från 70-talet...

            BFS handlar dock om så mycket annat än enbart fiske i små bäckar. Det finns många olika tekniker att använda och ovan nämnda spön är bra till mycket men inte perfekta till allt. Du kommer bli nöjd! Vart bor du?
            Låter bra! Bor i Eskilstuna. Är jäkligt sugen på att testa på lite färna i en mindre å ett par mil bort.

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av sebbaan Visa inlägg

              Låter bra! Bor i Eskilstuna. Är jäkligt sugen på att testa på lite färna i en mindre å ett par mil bort.
              Om du har vägarna förbi Norrköping så har jag ju en ABU Pro Max med grund spole som kastar fasligt lätta beten riktigt bra som du kan få låna för att testa... eller ge mig ett bra bud :-D

              Kommentera


              • Är uttråkad och behöver bränna pengar innan jag dör den långsamma tråkdöden. Har en del spön så det är en rulle jag är ute efter. Helst skippa import då jag tycker det är krångligt.

                Vad finns det på den svenska marknaden som är värt att titta på?

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
                  Är uttråkad och behöver bränna pengar innan jag dör den långsamma tråkdöden. Har en del spön så det är en rulle jag är ute efter. Helst skippa import då jag tycker det är krångligt.

                  Vad finns det på den svenska marknaden som är värt att titta på?
                  vad tycker du är krångligt med import?
                  Jag brukar köpa från digitaka med fri frakt. DHL express skickar ut fakturan på moms och tull och simsalabim så hämtar man ut en rulle drygt tusen spänn billigare än i butik i Sverige.

                  Rullar i Sverige, hmm....Steez Air, Alphas Air, Gekkabijin(vet inte om den finns här dock)

                  Kommentera


                  • Blev sugen på att testa detta och köpte en billig Kastking Zephyr. Trevligt och kul men är nog egentligen ute efter en mer allroundrulle för L-ML, typ 5-20g. Gärna som också tål någon tur i havet, så fördel om man kan kasta långt. Har kikat mest på halvbudgetrullar från Daiwa och Shimano men undrar om det är så smart att utsätta dessa för saltvatten?

                    Kanske fel tråd men vill ju ändå ha lättviktsrulle som tål något hårdare tag. Någon med tips?

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Miffler Visa inlägg
                      Blev sugen på att testa detta och köpte en billig Kastking Zephyr. Trevligt och kul men är nog egentligen ute efter en mer allroundrulle för L-ML, typ 5-20g. Gärna som också tål någon tur i havet, så fördel om man kan kasta långt. Har kikat mest på halvbudgetrullar från Daiwa och Shimano men undrar om det är så smart att utsätta dessa för saltvatten?

                      Kanske fel tråd men vill ju ändå ha lättviktsrulle som tål något hårdare tag. Någon med tips?
                      Både gamla Zillion och nya funkar till dessa kastvikter. För övrigt har du helt rätt att det är fel forumdel då bfs/UL avhandlar betesvikt på kanske max 10 gram totalt oftast betydligt lättare än så. Men ta med dig mitt tips och kläm och känn i närmaste butik. Lycka till

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 929 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 295 svar
                      261 840 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      852 svar
                      138 352 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg El_Kebabo  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 669 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 066 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Arbetar...
                      X