BFS/UL fiske och utrustning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

BFS/UL fiske och utrustning!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Ziggystardust Visa inlägg

    Kan inte själv uttala mig om den då jag fiskar med min Aldebaran men dyr är den iaf
    Som jag förstod det som så är det samma spole på Alphas som på steezen. Det som sklijer är väl fler lager och ett magnesium stativ. Citerar Hobie "Lite väl stor skillnad i pris mellan alphas och steezen då prestation är densamma". Har själv aldrig provat steezen :-)

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg

      Som jag förstod det som så är det samma spole på Alphas som på steezen. Det som sklijer är väl fler lager och ett magnesium stativ. Citerar Hobie "Lite väl stor skillnad i pris mellan alphas och steezen då prestation är densamma". Har själv aldrig provat steezen :-)
      Jag kikade på en video precis med Hobie när han recensera steezen och jag uppfattade nåt liknande som du.
      ​​​​​​Jag är för snål för så dyra fabriksrullar, även om min Aldebaran iofs inte var gratis men det tog jag hem från Japan till budgetpris jämfört med steez.
      Funderar på en Gekkabijin till en glasfibernudel för bäcköringsfisket även om jag i dagsläget inte vet om någon lämplig bäck. Men roligt att ha prylarna hemma om det blir av att åka iväg.

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av Ziggystardust Visa inlägg

        Jag kikade på en video precis med Hobie när han recensera steezen och jag uppfattade nåt liknande som du.
        ​​​​​​Jag är för snål för så dyra fabriksrullar, även om min Aldebaran iofs inte var gratis men det tog jag hem från Japan till budgetpris jämfört med steez.
        Funderar på en Gekkabijin till en glasfibernudel för bäcköringsfisket även om jag i dagsläget inte vet om någon lämplig bäck. Men roligt att ha prylarna hemma om det blir av att åka iväg.
        Prylar är alltid bra/roligt att ha :-)

        Kommentera


        • Jag har inte testat aldebaran bfs men gissar att det handlar mycket om "känslan" om man ska jämföra med billigare rullar. Det går ju inte att komma ifrån fysikens lagar och kasta längre med någonting som är mycket dyrare :-) Det är ju dock bra försäljningsargument... och dom som går på argumentet håller ju givetvis med reklamen.

          Jag har dock svårt att tro att du blir missnöjd med rullen om du finner rätt lina som passar både rullen och det tilltänkta spöet.

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
            Jag har inte testat aldebaran bfs men gissar att det handlar mycket om "känslan" om man ska jämföra med billigare rullar. Det går ju inte att komma ifrån fysikens lagar och kasta längre med någonting som är mycket dyrare :-) Det är ju dock bra försäljningsargument... och dom som går på argumentet håller ju givetvis med reklamen.

            Jag har dock svårt att tro att du blir missnöjd med rullen om du finner rätt lina som passar både rullen och det tilltänkta spöet.
            Längre behöver jag inte kasta. Finess teknikerna som jag mest använder mig av funkar inte så bra om man har 60 m lina ute :-)

            Har min air tw på Benkei UL 1-7 g och tänkte ha min Aldebaran på mitt andra Benkei L 2-7 g. Kommer köra x plasma 0.18, ca 6 kg brottstyrka. Så det blir lite "tyngre" bfs fiske (5-10g).

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg

              Längre behöver jag inte kasta. Finess teknikerna som jag mest använder mig av funkar inte så bra om man har 60 m lina ute :-)

              Har min air tw på Benkei UL 1-7 g och tänkte ha min Aldebaran på mitt andra Benkei L 2-7 g. Kommer köra x plasma 0.18, ca 6 kg brottstyrka. Så det blir lite "tyngre" bfs fiske (5-10g).
              Vad tycker du om Benkei spöna? Hur är dom? Är dom toppiga med stum nedre del?
              Nästa investering blir ett spö men vet inte vad jag ska satsa på. Svårt när man inte kan känna på spön.

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Storborre Visa inlägg

                Vad tycker du om Benkei spöna? Hur är dom? Är dom toppiga med stum nedre del?
                Nästa investering blir ett spö men vet inte vad jag ska satsa på. Svårt när man inte kan känna på spön.
                Absolut inte toppigt. Tvärtom.Upplever dom slm underklassade. Men fina spön för den pengen.

                Hade du däremot tänkt att kasta 1-3g hade jag valt något annat. Ska du kasta 3g så funkar det men spöt kommer inte ladda optimalt.

                Kommentera


                • Jag har ett tvådelat Major Craft Benkei 1-7g och jag har kastat beten från 1 gram till kastplugg på 7 gram idag och det funkar nog som det är tänkt. I min värld är det dock inget "bäckspö" för småvatten utan ett bra spö till både små wobbler, spinnare, skeddrag och även jiggar samt små swimbaits både utan och med jiggskalle.

                  Ett snabbt UL-spö enligt mig som är värda dom 1500:- spöt kostade innan det kommit hem till dörren men inte mer.

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
                    Jag har ett tvådelat Major Craft Benkei 1-7g och jag har kastat beten från 1 gram till kastplugg på 7 gram idag och det funkar nog som det är tänkt. I min värld är det dock inget "bäckspö" för småvatten utan ett bra spö till både små wobbler, spinnare, skeddrag och även jiggar samt små swimbaits både utan och med jiggskalle.

                    Ett snabbt UL-spö enligt mig som är värda dom 1500:- spöt kostade innan det kommit hem till dörren men inte mer.
                    Har ett surenoya dual tipp eller fan det heter och det spöt laddar 1g med den lättaste toppdelen. Klassat 0.5g till 4g.

                    Den andra toppen är klassad 1-6g och den toppen laddar redan från 1g. Innan jag provade ett "rätt" klassat UL spö så förstod jag inte riktigt hur ett spö som kan ladda 1g kändes.

                    Säger inte att du har fel i din upplevelse men frågar du mig så laddar Benkei inte beten från 1-3g optimalt.

                    Kommentera


                    • Nu fiskar jag wobbler och spinnare i strömmande vatten. Ån i stan har partier med varierande strömmar beroende på vattenföringen. Helt otroligt roligt att gå och prickkasta mellan stenar i grunda strömmar. Mest små borrar men sinneslöst kul. Igår smällde det på en 4-5hg borre på en mini fat rap. Aioushi glasfiberspö (Aliexpress) och flätlina oj oj oj vilken känsla.

                      Tänker ha ett set för 1-5g och ett upp till 8-9g. 90% av mitt fiske är med wobbler, Rapala små wobbler, Salmo hornet 1,8-3g + andra småttingar. Fiskar dom för det mesta knyckandes med spöt. Då o då blir det en spinnare 2-5g som vevas in. Kommer att jigga mer i framtiden och det med lätta jiggar samt svävande jiggar (bara krok).

                      Har väldigt svårt för toppiga spön som man knappt känner något med. Vill gärna ha moderate/progressiv aktion.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 299 svar
                      262 617 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 401 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 575 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 300 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X