Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
BFS/UL fiske och utrustning!
Collapse
X
-
Inte var den vacker men om alla vevarmar har olika längd så blir den ju s a s 4-växlad... om man vevar in med samma hastighet.
- Gillar 1
-
Har inte en aning om varför och vad den gör, men även om den veven hade varit Guds gåva till BFS världen så hade jag aldrig använt den. FULASTE jag har sett :-)Ursprungligen postat av Xerup Visa inläggDen här veven används tydligen på exempelvis ABU 2500... why? :-) Gator Grip heter den om jag fattat rätt...
- Gillar 3
Lämna en kommentar:
-
Den här veven används tydligen på exempelvis ABU 2500... why? :-) Gator Grip heter den om jag fattat rätt...
5 Foton
Lämna en kommentar:
-
Hakai är en väldigt intressant rulle. Tror de stora faktiskt bör passa sig lite. Okuma kommer nog stort. Synd att de envisas med tillverkning i kina. Hade hoppas de tillverkat den i Taiwan. Då hade jag köpt den. För alla som testat den verkar otroligt nöjda. Men efter Kinas hot och miltär övning så kanske det blir ändring.Ursprungligen postat av Alman Visa inläggVill bara uppdatera tidigare inlägg gällande okuma hakai. Som tidigare nämnt hade jag svårt att kasta under 7g men rullen trots att okuma lovade 3g. Ja jag vet att det i te är en bfs rulle.
Men hör och häpna. Efter att lite finjusteringar och inkastning av rullen så kastade jag 5g längre en min alphas air och detta med ett spö klassat 4-18g och då är det ganska underklassat det spöt.
Provade aldrig 3g men ska göra det med rätt spö till. Kommer att komma en bfs modell. Köpa köpa :-)
Lämna en kommentar:
-
Vill bara uppdatera tidigare inlägg gällande okuma hakai. Som tidigare nämnt hade jag svårt att kasta under 7g men rullen trots att okuma lovade 3g. Ja jag vet att det i te är en bfs rulle.
Men hör och häpna. Efter att lite finjusteringar och inkastning av rullen så kastade jag 5g längre en min alphas air och detta med ett spö klassat 4-18g och då är det ganska underklassat det spöt.
Provade aldrig 3g men ska göra det med rätt spö till. Kommer att komma en bfs modell. Köpa köpa :-)
- Gillar 1
Lämna en kommentar:
-
Det är nog riktigt som du skriver. Dock så tror jag inte att det spelar någon roll om Alman eller någon annan hänger på ett bete som väger 12 gram eller till och med lite mer... men man kanske ska undvika beten över 20-25 gram.Ursprungligen postat av engqvist Visa inläggDu missar några viktiga aspekter. Precis vid kastets början blir det ju faktiskt ett ryck rakt in i lagret genom spolaxeln. Sen när betet flyger genom luften händer det inte mycket. Sen samma sak vid mothugget. Kraften går direkt in i spollagren. Bfs lager med mini kulor är inte direkt kraftigt byggda. De rycken över tid räcker förmodligen för att de lagren ska skära ihop.
Sen får folk fiska med vad de vill. Vill de köra slitfiske med en bfs rulle . Kör på det. Jag skulle dock aldrig göra det. De som inte är bfs gör jobbet bättre så jag ser inget skäl till det.
BFS är BFS och ska så vara. Har man råd att skaffa separat utrustning för BFS och förstår innebörden av det så har man garanterat råd med en rigg för "normala" betesvikter och kan då använda den utrustningen istället och spara på "finprylarna" så långt det är möjligt.
Lämna en kommentar:
-
Du missar några viktiga aspekter. Precis vid kastets början blir det ju faktiskt ett ryck rakt in i lagret genom spolaxeln. Sen när betet flyger genom luften händer det inte mycket. Sen samma sak vid mothugget. Kraften går direkt in i spollagren. Bfs lager med mini kulor är inte direkt kraftigt byggda. De rycken över tid räcker förmodligen för att de lagren ska skära ihop.
Sen får folk fiska med vad de vill. Vill de köra slitfiske med en bfs rulle . Kör på det. Jag skulle dock aldrig göra det. De som inte är bfs gör jobbet bättre så jag ser inget skäl till det.
Lämna en kommentar:
-
Du har ett PM!!! :-)Ursprungligen postat av Jema Visa inläggJag missade helt att man kunde välja så vi får se vad jag får.
Lämna en kommentar:
-
Kan inte någon annan än jag ringa och fråga någon expert på kullager om hur det verkligen är?
Fråga gärna om hur det gick att hitta skf-lager eller motsvarande kvalitet i storlek 4-10-4 till mig :-)
Fråga gärna om dom har små lager med klassning ABEC7 eller högre :-D Nä, gör inte det!
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-01-09, 17:01 -
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
2025-12-11, 16:20 -
-
av FlexKöpte ett Perchzilla Finesse Casting 2-12gr och parade ihop det med en Micro monster och hela ekipaget...3 Foton
-
2025-04-25, 11:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
272 583 visningar