Fråga gällande: Shimano Vanford 3000? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fråga gällande: Shimano Vanford 3000?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Fråga gällande: Shimano Vanford 3000?

    Hej!

    Började intressera mig lite för fiske under året (fantastisk pandemi-aktivitet). Jag började med en lite billigare utrustning, men har uppgraderat lite nu. Westin W4 spin 9' 10-40g, med Shimano Vanford 3000. Det är tänkt som ett hyfsat långkastande (från kust & båt) allroundspö till abborre, gös och ädelfisk. Tanken är att fylla på med ett gäddspö och ett till lättare jigg-fiske.

    Nu till min fråga: På de flesta rullarna finns ett vred för att frikoppla (och låsa) rullen - så att man kan enkelt kan justera betets höjd, dra linan genom öglorna, släppa ut lina etc. (Hoppas ni förstår vilken funktion jag menar).

    Jag är nöjd med rullen, men saknar den här funktionen och hittar den verkligen inte. Är det möjligt att funktionen saknas eller är jag korkad som inte hittar den? Någon som har samma rulle och vet?

    Tacksam för svar! Mvh Johan

  • #2
    Om du menar "spaken" som väljer om du bara kan veva på rätt håll eller veva baklänges med så finns den inte på många nyare / dyrare rullar vad kag märkt.

    Kommentera


    • #3
      På en del shimano så har dom strukit den möjligheten.
      På en del Daiwa så är spärren väl dold.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av esox88 Visa inlägg
        Om du menar "spaken" som väljer om du bara kan veva på rätt håll eller veva baklänges med så finns den inte på många nyare / dyrare rullar vad kag märkt.
        Ah okej! Tack för svar, jo det är ju en ny modell så det stämmer nog då. Jag kan tycka att det är lite synd, men samtidigt vinner man nog nåt annat på det.

        Edit: Det är den jag menar!

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Okoun Visa inlägg
          På en del shimano så har dom strukit den möjligheten.
          På en del Daiwa så är spärren väl dold.
          Tack för ditt svar! Då är jag med. Instegsrullen jag hade innan var en Daiwa, men då syntes den tydligt.

          Kommentera


          • #6
            Lite intressant varför funktionen försvunnit, och fortsätter försvinna, från så många rullmodeller.
            Jag gissar att det beror på en kombination att den kanske inte önskas av kund i större utsträckning samt att funktionen krånglar till rullens uppbyggnad.
            Den lilla spaken sitter ofta fäst i en axel som i sin tur reglerar en fjäderbelastad mekanism vilken avaktiverar rullens envägslager i någorlunda moderna modeller.
            Inte det mest tekniskt avancerade i världen men ändå lite extra delar, ett ställe där rullen kan ta in vatten samt möjligen en viss försvagning av det så viktiga envägslagret.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
              Lite intressant varför funktionen försvunnit, och fortsätter försvinna, från så många rullmodeller.
              Jag gissar att det beror på en kombination att den kanske inte önskas av kund i större utsträckning samt att funktionen krånglar till rullens uppbyggnad.
              Den lilla spaken sitter ofta fäst i en axel som i sin tur reglerar en fjäderbelastad mekanism vilken avaktiverar rullens envägslager i någorlunda moderna modeller.
              Inte det mest tekniskt avancerade i världen men ändå lite extra delar, ett ställe där rullen kan ta in vatten samt möjligen en viss försvagning av det så viktiga envägslagret.
              Låter absolut rimligt, min första tanke var att det fanns tekniska fördelar (som att förebygga onödigt slitage och förlängda serviceintervall). Om det samtidigt öppnar för bättre prestanda till ”lägre” pris är det fair enough.

              Jag har lite svårt att greppa att kunder inte skulle vilja ha den - det är ju rätt bekvämt?

              Saknar ni den på rullar som inte har den?

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Johan87 Visa inlägg

                Låter absolut rimligt, min första tanke var att det fanns tekniska fördelar (som att förebygga onödigt slitage och förlängda serviceintervall). Om det samtidigt öppnar för bättre prestanda till ”lägre” pris är det fair enough.

                Jag har lite svårt att greppa att kunder inte skulle vilja ha den - det är ju rätt bekvämt?

                Saknar ni den på rullar som inte har den?
                Jag saknar egentligen bara funktionen när jag ska packa ner rullarna i transportburkarna/boxarna till och från fisket. Burken/boxen kan ju vara lite mindre ifall man kan få bygeln i rätt läge i förhållande till vev och fot. Under själva fisket kan jag inte säga att jag saknar funktionen mer än någon enstaka gång typ var femte år.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Johan87 Visa inlägg

                  Låter absolut rimligt, min första tanke var att det fanns tekniska fördelar (som att förebygga onödigt slitage och förlängda serviceintervall). Om det samtidigt öppnar för bättre prestanda till ”lägre” pris är det fair enough.

                  Jag har lite svårt att greppa att kunder inte skulle vilja ha den - det är ju rätt bekvämt?

                  Saknar ni den på rullar som inte har den?
                  Är inte någon särskilt idog haspelfiskare, tror inte jag använt funktionen med urkopplad engvägslager särskilt många gånger alls faktiskt. Kan faktiskt inte ens på rak arm svara på om mina nuvarande tre hasplar har möjlighet till urkoppling trots att jag haft dem några år.

                  Angående hur funktionen påverkar rullen/rullarna:
                  Click image for larger version

Name:	04SY2500FI.jpg
Views:	591
Size:	232,8 KB
ID:	2567784
                  Här en Shimano Symetre FI med huvuddelarna utmärkta med röda pilar.
                  På Shimanos rullar med den här lösningen, vilka är väldigt många, ställer komponenterna till det då och då.
                  Det ger även, som jag skrev tidigare, en effektiv väg för både vatten och smuts rakt in bland känsliga komponenter.

                  Click image for larger version

Name:	04TEC2500FA.jpg
Views:	543
Size:	328,2 KB
ID:	2567785
                  Den andra hos Shimano vanliga varianten, delarna återigen märkta med röda pilar.
                  Kanske inte påverkar övriga rullens funktion särskilt mycket men jag misstänker som sagt att själva mekanismen kräver ett envägslager som är svagare än ett utan.
                  Har inga direkta belägg för det dock, möjligen är den en ren besparingsfråga då det utan tvekan är något krångligare att tillverka en rulle med denna funktion.

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                  107 svar
                  23 932 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Utter
                  av Utter
                   
                  Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                  2 295 svar
                  261 887 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg engqvist  
                  Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                  852 svar
                  138 376 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg El_Kebabo  
                  Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                  1 030 svar
                  192 670 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg engqvist  
                  Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                  7 svar
                  2 082 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg billion
                  av billion
                   
                  Arbetar...
                  X