Ned rig - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ned rig

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ned rig

    Jag hade tänkt att hoppa på trenden och prova tekniken i en hemmasjö som borde passa med rödfenade kräftätare som står och tjurar på botten.

    Ni som fiskar med denna teknik vad föredrar ni för vikt på skallar? Jag antar att det blir bättre lyft på betet med lättare skallar men sämre kastlängd och bottenkontakt?
    Hur fiskar ni hem betet?

    Ska först prova med min vanlig utrustning (5-25g ml x-fast) men det bör kanske passa bättre med lättare finesse/ul utrustning? Vilket spö föredrar ni?

    Tack för alla svar och jag önskar ett gott nytt år!Ned

  • #2
    Det går förvånansvärt bra att kasta 2,8g skallar med haspel och lite längre spö, typ 7,6 fot. Jag kör ett Dragon Fishmaker II 3-18g som jag kapat av lite av glasfibertoppen på, ursprungligen 8 fot.

    Kommentera


    • #3
      Jag har testat lite och har kört med lätta skallar kring 3 gram. Föredrar andra skallar är z-man ned, krokarna är typ gjorda av ost och westin lt eller liknande funkar bra. Jag har uppfattningen att det är själva kroppen som är lätt flytande och inte formen på huvudet som får jiggen att stå upp.

      Har inte fått någon abborre när jag fiskat. Gädda på kanske 5 kg i mars och en regnbåge. Fiskade hem genom att låta sjunka till botten, skaka lite, vänta lite, ta hem lite och börja om.

      Gäddan högg på en mörkgrön TRD, tappade på första hugget efter att linan gått. Hugg i kastet efter så antar det var samma fisk. Vattnet var grumlig å.
      Regnbågen tog på rosa TRD i kallt klart vatten.

      Kommentera


      • #4
        Det går alldeles utmärkt att kasta skallar ner till 1-2 gram med mindre multi ihop med passande spö också.
        Har inte fiskat den moderiktiga Ned-riggen särskilt mycket i sin renaste form men fiskat flera liknande finessjigriggar som "shaky heads", wacky-riggade maskformade beten, flytande små kräftjiggar på 1, 2 och 3-grams cheburashka och andra varianter som fiskar ungefär som Ned.

        Använder för det mesta mina två standardutrustningar till jiggfiske, Daiwa Pixy eller Daiwa Alphas F på ett Daiwa Zillion 7 fot 1/8-5/8oz samt Shimano Cardiff C2000SS på ett ABU Hornet Stinger Plus 6'8" 2-15 gram. Båda dessa spön bör anses ha snabb aktion, men inte överdrivet.
        Daiwa-spöt kanske är något grovt för skakning av beten med bibehållen kontroll samt optimal bottenkontakt med skallar under 3 gram på något djupare vatten.
        Hornet är överklassat av tillverkaren och fungerar alldeles utmärkt, ändå stadigt nog att tvinga upp de ofrånkomliga gäddorna.

        Ska betena fiskas långsammare, och mer släpas med försiktiga knyck använder jag ett Daiwa Steez-spö klassat typ 2.5-21 gram, kolfiberspö gjort för att efterapa glasfiber. På det sitter nämnda Daiwa Pixy, optimerad för betesvikt mellan cirka 2-8 gram.
        Underskatta INTE långsammare aktioner till försiktigt fiske, matchar man rätt med betesvikten kan det funka väldigt bra.

        Jag gillar skallar på 2 gram till grundvattenfiske, ger mycket liv i betena. Däremot tycker jag 3 gram är betydligt enklare att ha kontakt med.

        Kommentera


        • #5
          Provade z-man trd finess idag tillsammans med z-man nedskallar på 7g. Helt meningslöst... Jiggen låg som ett strykjärn på botten och reste sig inte ett piss.. Jäkligt besviken..

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av esox88 Visa inlägg
            Provade z-man trd finess idag tillsammans med z-man nedskallar på 7g. Helt meningslöst... Jiggen låg som ett strykjärn på botten och reste sig inte ett piss.. Jäkligt besviken..
            Ja, jag tror det är därför som man bör använda sig av lättare skallar under 5g, att jiggens flytförmåga kan resa hela betet upp i stående position, men å andra sidan så går det att få till denna effekt av vanliga stand up skallar.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Andreasbd Visa inlägg
              Ja, jag tror det är därför som man bör använda sig av lättare skallar under 5g, att jiggens flytförmåga kan resa hela betet upp i stående position, men å andra sidan så går det att få till denna effekt av vanliga stand up skallar.
              Eller cheburashka/linkhead med valfritt flytande bete ihop med passande krok...

              Kommentera


              • #8
                Calle, testa att sträcka på jiggen några gånger. Det frigör lite av saltet och gör att de flyta allt bättre därefter.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Andreasbd Visa inlägg

                  Ja, jag tror det är därför som man bör använda sig av lättare skallar under 5g, att jiggens flytförmåga kan resa hela betet upp i stående position, men å andra sidan så går det att få till denna effekt av vanliga stand up skallar.
                  Visst kan det vara så. Men när de saluförs nämns inget om detta. Vilket ju är lite vilseledande men inte förvånande..
                  Fiskar gärna lätta skallar. Men där jag fiskar blåser det ofta mycke och då m0ste skallen väga lite så man fortfarande har kontakt med betet.

                  Kattman tack för tipset. Det ska testas!

                  Kommentera


                  • #10
                    Köpte ett kit i våras, vill minnas att det är 5,6 gr på den jiggskallen. Otroligt nöjd!
                    Jag fiskar med ett perchstick 5-25 gr och har helt ok kastlängder. Jag brukar bara ankra om ifall jag vill till nya platser, vid drivfiske vet jag inte hur det funkar.

                    Mina jiggar står upp och tillsammans med Westin ringteez varit bäst för mig i år. Jiggskallen står bra även med gunkis ceel worm på 7 cm. Har fått bra med bonusborrar vid regnbågsfisket.

                    Vet att många fiskar mycket ned i kallare vatten, men jag fick klart med fisk än båtarna bredvid i somras. Ibland är dom bara jävligt kinkiga.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 299 svar
                    262 617 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg barnmorskan  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    858 svar
                    139 401 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gaddivar  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 031 svar
                    193 573 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 141 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 299 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X