Daiwa Alphas Air TW 2020 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Alphas Air TW 2020

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Daiwa Alphas Air TW 2020

    Någon som testat denna nya skönheten?

    http://jpangler.com/index.php/reel/d...as-air-tw.html

    Ser ut som ett grymt tillskott till alphas familjen,
    - Liten och mycket lätt spole (28mm) ca 8g
    - TWS äntligen på alphas också.
    - "BFS" lager likt tidigare alphas air.
    - 80mm vev o gummiknoppar (sjukt lyft jämfört med de gamla, glatta knopparna)

    Ser ut att vara len o jämn i gången på thereeltest som inte gillar daiwa ens.
    https://www.youtube.com/watch?v=F28WVkiXcL8

  • #2
    Inte prövat men här får du lite mer input tror jag http://www.tackletour.net/viewtopic....83504&start=15 Skulle hamna mkt högt på min lista om jag ville ha en ren BFS-rulle och typ 2-6 g beten var det primära.

    Vill du ha ngt mer åt lättare allround så finns ju nya (modell 2020/2021) Alpas SV TW och Zillion SV TW 1000 i Japan nu och snart kommer det nog grunda BFS-spolar till dem från Kina om de som redan finns till tidigare modeller inte skulle passa. Eller om Alphas SV CT kan funka med sin 30 mm spole...? ( som det sannolikt också kan hittas en ren BFS-spole till om så behövs)

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Pike-Buster Visa inlägg
      Någon som testat denna nya skönheten?

      http://jpangler.com/index.php/reel/d...as-air-tw.html

      Ser ut som ett grymt tillskott till alphas familjen,
      - Liten och mycket lätt spole (28mm) ca 8g
      - TWS äntligen på alphas också.
      - "BFS" lager likt tidigare alphas air.
      - 80mm vev o gummiknoppar (sjukt lyft jämfört med de gamla, glatta knopparna)

      Ser ut att vara len o jämn i gången på thereeltest som inte gillar daiwa ens.
      https://www.youtube.com/watch?v=F28WVkiXcL8
      Vi som älskar den gamla alphas plattformen blir ju inte jättesugna på den nya direkt. TWS är ju något man gärna slipper. Tror att den byggs i Thailand mot Japan på de gamla riktiga alphas. Och risken är väl att kvalitén sjunker ytterligare.
      Nu kommer nog priset på äldre alphas stiga på begagnad marknaden i Japan som de gjort med många andra modeller när de nya inte lever upp till namnet. Men vi får väl se...

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

        Vi som älskar den gamla alphas plattformen blir ju inte jättesugna på den nya direkt. TWS är ju något man gärna slipper. Tror att den byggs i Thailand mot Japan på de gamla riktiga alphas. Och risken är väl att kvalitén sjunker ytterligare.
        Nu kommer nog priset på äldre alphas stiga på begagnad marknaden i Japan som de gjort med många andra modeller när de nya inte lever upp till namnet. Men vi får väl se...
        Ajfan det var ju tråkigt, lite nyfiken på hur du tycker TWS påverkar din upplevelse negativt på andra rullar?

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

          Vi som älskar den gamla alphas plattformen blir ju inte jättesugna på den nya direkt. TWS är ju något man gärna slipper. Tror att den byggs i Thailand mot Japan på de gamla riktiga alphas. Och risken är väl att kvalitén sjunker ytterligare.
          Nu kommer nog priset på äldre alphas stiga på begagnad marknaden i Japan som de gjort med många andra modeller när de nya inte lever upp till namnet. Men vi får väl se...
          Jag har förstått att ägare till klassiska Alphas F och varianter inte har så mycket till övers för senare tiders modeller inkl denna men vad hade behövts för att det skulle ske? Material- och detaljkvalitet anno 2006 lär aldrig återkomma oavsett om märket är D, S eller ABU...

          Sen tror jag inte att en ny Alphas nödvändigt ökar trycket på de äldre, det borde nästan bli tvärtom eftersom det nu ändå finns ett nytt alternativ, om än inte för alla, inte för de som minns 00-talets rullar men för många andra...

          Finns faktiskt en del "gamlingar" som tycker TWS är ganska bra även om de kan låta lite... (fast den saken hör de inte :-) )

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Pike-Buster Visa inlägg

            Ajfan det var ju tråkigt, lite nyfiken på hur du tycker TWS påverkar din upplevelse negativt på andra rullar?
            Helt enkelt att funktionen påverkar så ytterst lite positivt. Dock finns vissa nackdelar. Är allergisk mot meningslösa finesser.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

              Jag har förstått att ägare till klassiska Alphas F och varianter inte har så mycket till övers för senare tiders modeller inkl denna men vad hade behövts för att det skulle ske? Material- och detaljkvalitet anno 2006 lär aldrig återkomma oavsett om märket är D, S eller ABU...

              Sen tror jag inte att en ny Alphas nödvändigt ökar trycket på de äldre, det borde nästan bli tvärtom eftersom det nu ändå finns ett nytt alternativ, om än inte för alla, inte för de som minns 00-talets rullar men för många andra...

              Finns faktiskt en del "gamlingar" som tycker TWS är ganska bra även om de kan låta lite... (fast den saken hör de inte :-) )
              Tyvärr ser man prisutvecklingen på gamla zillion, conquest, Stella och många fler rullar när de nya varianterna gör oss kvalitets fascister grymt besvikna.

              Kommentera


              • #8
                Jag gillar mina äldre Daiwas :-)
                Bifogade filer
                Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                Flugfiske är en Livs-stil
                2016 har jag blivit Multifrälst

                Kommentera


                • #9
                  Jag tror att nya alphas blir en kanonrulle.

                  Inte särskilt lik gamla alphas, så namnet känns... fel. Mer som förra generationen zillion SV TWS, men alphasen får ju den nya lätta spolen samt ordentligt bantad i vikt.

                  förra zillion är ingalunda en dålig rulle, så tror denna rulle blir en ruggigt prisvärd rulle, faktiskt.

                  Själv så hör jag till skaran som tycker tws fungerar jättebra, ägt 7 (har i dagsläget 4) rullar med tws. Allt från tatula 100 till steez och alla fungerar/fungerat ypperligt och kastar superbra.

                  Nya alphas känns mest som en snikversion av steez, vilket är jättetrevligt tycker jag. Fyller sin plats i utbudet på skandinaviska marknaden. Personligen tror jag att nya prorexen och nya alphas är de två rullar som kommer sälja mest för abborrfiske i skandinavien för 2021. Iallafall med märket D, dvs.
                  http://mortasfiske.blogspot.com

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

                    Helt enkelt att funktionen påverkar så ytterst lite positivt. Dock finns vissa nackdelar. Är allergisk mot meningslösa finesser.
                    Då förstår jag, kanske ingen jättenytta med tws, för min del har det mest varit när man hamnat ur synk så linspridaren står helt fel (bottennapp, kapad Lina etc) o då kan det skrapa rätt hårt mot en vanlig liten linspridare.

                    Jag har fiskat en hel del med tatula HD 200, zillion TWS och tatula ct type R. Enda nackdelen jag upplevt är att det är marginellt trögare att frikoppla.
                    Har inte fiskat mer än 3 år på havet (135-200g) med type R tatulan så ännu inte lyckats korka igen den med smuts eller liknande trots jordiga maskar.

                    Låter som att rullen blir rätt omtyckt av de som testar den när man kollar runt lite på youtube

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                    107 svar
                    23 934 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Utter
                    av Utter
                     
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 295 svar
                    261 957 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    852 svar
                    138 391 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg El_Kebabo  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 030 svar
                    192 670 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 084 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Arbetar...
                    X