Daiwa Alphas Air TW 2020 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Alphas Air TW 2020

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Det är ju i så fall positivt! Kör inte BFS men flera bl a här på FS har nog sagt att BFS rullar inte gör sig värst till 10-15g och däröver vad gäller kastlängder. Sen är ju knappast BFS-spolens styrka/hållbarhet eller linkapacitet anpassad för lite tyngre beten och långa kast, ett rejält PO kan lätt bli en dyr historia tänker jag även om sådana är väldigt ovanliga.
    10g jiggskalle brukar vara det tyngsta jag kör med, även med min gamla alphas air (alltså ca 12-14g totalvikt med jigg) o det är sällan jag fiskar sjö där man kan nyttja maxmal kastlängd och på så sätt få rullen att övervarva om man skulle ta i ordentligt (aldrig uppnått övervarv på air rullen, 50-60m kast som längst) Även om spolen är tunn invändigt för att spara vikt så har jag inte haft några problem att dra av 0.10-0.12mm flätlina vid bottennapp lite för många gånger än man borde just för att testa hållarheten när alla andra skiter i byxan, inget jag rekommenderar. Att gå o vara orolig över att en rulle kommer gå sönder för att man spolat på flätlina för hårt känns lite knepigt även om det säkert finns specialfall där man lyckats med detta.

    Vid eventuell PO som har hänt så brukar linan snärtas av och det brukar inte bli ett enormt skatbo, just för att de är gjorda för lättare beten så går hela förloppet snabbare och genererar mindre trassel i slutändan, o inte har det heller krökt någon spole osv.

    Min poäng är att det inte är så illa som det kan låta ibland, man måste våga testa!

    Kommentera


    • #22
      Ja nu har du ju med belåtenhet prövat den rulle du frågade om och då är det ju bara att slå till. Själv hoppas jag nya Zillion ska leverera enligt mina ganska höga förväntningar. Min första rullen med alu-drev men inte orolig, sliter inte med mina grejer. Daiwa är väl kända för att göra hållbara aludrev vad jag förstått även om de i nya Zillion ev. kan vara av en ny art.

      Kommentera


      • #23
        Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
        Ja nu har du ju med belåtenhet prövat den rulle du frågade om och då är det ju bara att slå till. Själv hoppas jag nya Zillion ska leverera enligt mina ganska höga förväntningar. Min första rullen med alu-drev men inte orolig, sliter inte med mina grejer. Daiwa är väl kända för att göra hållbara aludrev vad jag förstått även om de i nya Zillion ev. kan vara av en ny art.
        Jepp!

        SV boost verkar ballt på nya Zillion, kastbroms i två steg.

        Tror lätt den är minst lika len i dreven som alphas, som jag förstått det har de lite större drev o annan vinkel på kuggarna som gör att det blir väldigt lent, istället för ”micro gears” som man var inne på ett tag.

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
          Ja nu har du ju med belåtenhet prövat den rulle du frågade om och då är det ju bara att slå till. Själv hoppas jag nya Zillion ska leverera enligt mina ganska höga förväntningar. Min första rullen med alu-drev men inte orolig, sliter inte med mina grejer. Daiwa är väl kända för att göra hållbara aludrev vad jag förstått även om de i nya Zillion ev. kan vara av en ny art.
          Tackle Advisors prisade nya Zillion ordentligt. Han släppte videon på den inatt. Jag måste säga att den är väldigt imponerande. Det är nya drev i den med mindre kuggar. Långt ifrån micro-module dock, som bekant inte håller så bra när det förekommer på (shimanos?) drev av aluminium.

          Däremot vet jag inte ifall Daiwas aluminiumdrev i 7.x:1 och 8.x:1 utväxlingen (högre utväxling=mindre men fler kuggar), med den nya designen, kommer hålla lika bra som de långsammare drevsatserna. Jag kommer inte behöva oroa mig då jag föredrar "långsamma" rullar, men det ska bli intressant att se hur de snabbutväxlade Daiworna med de nya alu-dreven känns efter ett år. Dreven är skurna djupare än Shimanos mm-drev, men det är en förhållandevis stor skillnad mot de gamla alu-dreven av Daiwa...som jag aldrig upplevt varit raspiga.

          Jag tror faktiskt inte att det kommer bli lika mycket problem med Daiwas nya alu-drev som med Shimanos alu-drev. Jag har, som sagt, upplevt att Shimanos normala drev (alltså inte mm drev) av aluminium blivit raspiga efter något år, medan Daiwas håller i massvis av år. Det är något med metallen som Shimano använder som jag har haft sämre erfarenhet av. Det här har hänt i två Aldebaran (ena min, andra polarens) och från vad jag läst, massvis av 2016 Metanium MGL och Metanium DC. Sedan har min andra kompis en Aldebaran som haft sina aluminiumdrev i tre år utan att det känts särskilt konstigt. För den som inte sett insidan av en Aldebaran har den "normala" alu-drev, alltså inte mm-drev.

          Kommentera


          • #25
            Ja han var positiv och det är ju positivt!

            En fråga dock, högre utväxling innebär väl större huvuddrev vilket borde innebära lika stora men fler kuggar än drev med mindre diameter? (I samma rullserie). Förstår inte varför 7:1 eller 8:1 skulle ha mindre kuggar än de med lägre utväxling, har du läst det någonstans eller sett bilder som indikerar i den riktningen?
            Senast ändrad av anteman; 2021-02-02, 10:10. Anledning: Förtydligande

            Kommentera


            • #26
              Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
              Ja han var positiv och det är ju positivt!

              En fråga dock, högre utväxling innebär väl större huvuddrev vilket borde innebära lika stora men fler kuggar än drev med mindre diameter? Förstår inte varför 7:1 eller 8:1 skulle ha mindre kuggar än de med lägre utväxling, har du läst det någonstans eller sett bilder som indikerar i den riktningen?
              I och med att jag bara fiskar 6.x:1 utväxlade multirullar (med undantag för 2 st rullar) till abborre och enbart varit inne i ett par högutväxlade rullar kan jag inte svara på hur det är i de flesta högutväxlade multirullarna. Min Aldebaran som är 8.x:1 utväxlad har jag inte varit inne i då ingen av mina mejslar passar i skruvarna. Jag lämnade den till en pålitlig vän senaste gången den krävde service. De två rullar jag äger som är högutväxlade är relativt nyinköpta. En ska öppnas inför service snart.

              De metoder jag stött på är att man antingen kör i ett större huvuddrev och en mycket mindre pinion för att uppnå hög utväxling, vilket inte alls håller i längden, särskit inte utan bra support. I andra rullar har jag skådat mindre kuggar, men fler i antal. Tyvärr är jag inte särskilt erfaren när det kommer till skyhöga utväxlingar som sagt. Det går inte att vänja sig vid det. Gissningsvis varierar det från rulle till rulle. Jag är t.ex rätt säker på att dreven blir större på de flesta av Shimanos micro module rullar. Min Bantam MGL som är 7.2:1 utväxlad (en av undantagen) väger mer än den lägre utväxlade versionen av samma rulle. Det kan förklaras med ett större drev.

              När det kommer till Daiwa förändras inte vikten på rullarna när man går upp i utväxling. Varken på en Steez (med aluminiumdrev) eller på en Alphas CT SV (med mässingdrev, där skillnaden borde märkas mest). Jag tror därför Daiwa förminskar kuggarna på deras drev, men höjer antalet. Ju fler kuggar, desto snabbare utväxling, i och med att det andra drevet (pinionen), som har mindre antal tänder, måste rotera snabbare för att hänga med.

              Kommentera


              • #27
                Kan tipsa om att kolla TackleAdvisors video vid denna tidpunkt.
                https://youtu.be/0ZYO-A1Rh_M?t=2107

                Jämför lite drev på nya zillion och bantam.

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                2 310 svar
                263 361 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Tommy_Lagebro  
                Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                857 svar
                139 534 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg gaddivar  
                Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                1 031 svar
                193 850 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Sundström76  
                Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                7 svar
                2 150 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg billion
                av billion
                 
                Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                79 svar
                12 354 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Torekrok  
                Arbetar...
                X