Ett vettigt gäddspö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ett vettigt gäddspö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Jo, gärna något lite lättare. Tänker sweetspot runt 50 och vill gärna få in en Atom 35 i verktygslådan så lämpligen bör spöet hamna på vikt runt 30-80 någonstans tänker jag. Har redan ett Prorex så testar gärna något annat. Längden är mindre viktig än kastvikt. Hade tänkt 8 fot men kan nog gå upp till 9.

    För att avgränsa utbudet något, vilket av Yasei, Fladen, Golden Predator resp. Horizon tycker ni svarar bäst mot önskemålen enligt ovan? Lutar f.n. mest åt ett Yasei 30-90 men inte landat helt än. Rädd att det kan vara lite styvt. Det vore värdefullt för mig att få input kring hur respektive spös faktiska rättvisande klassning.
    Senast ändrad av Perkules; 2021-03-06, 21:09.

    Kommentera


    • #12
      Hej, jag har Yasei och Horizon. Men, står fast vid att du inte bli missnöjd med Darts haspelspö och det går utmärkt att kasta Atom med..

      Kommentera


      • #13
        Tack för tips! Hur skulle ni beskriva aktionen? Jag skulle föredra ett hyfsat förlåtande spö.

        Kommentera


        • #14
          Hej! Jag tror jag mötte dig på Sportfiskeboden. Du gav mig ungefär samma beskrivning som du skrivit om här. Vi kollade på några spön, bl.a ett gröngrått Savage Gear spö.

          Jag tycker att Prorex spöna ger mest spö för pengarna, men 40-80 g modellen skulle jag inte anse är så många nivåer bättre än allt annat i samma prisklass. Jag har ett till multirulle, som jag valde pga den låga vikten bl.a. Fantastiskt spö för pengarna, men förutom vikten, skiljer det inte så mycket från andra spön i samma prisklass. Jag skulle kolla på ett spö där aktionen skiljer sig något från det spöet du har, så att du får lite mer bredd på vad du kan fiska i teknik och betesväg. För övrigt är det här lite fel tid att leta nytt spö, då leverantörerna har väldigt svårt att leverera prylar. Det utbudet du ser i butikerna nu är hälften så stort som det bör vara.

          Angående Golden Predator-spöet som du länkade till. Jag tycker det är något underklassat. Alltså, det kastar snarare till 100 g. Men Savage Gear är inget dåligt märke att kolla på alls, då de gör mycket prisvärda spön.

          Kommentera


          • #15
            Kul! Ja, det var jag som var förbi igår. Tack för titten! Det blev faktiskt en sväng ner till Vallentunasjön strax efter vårt besök. Öppet vatten, men det var motvind och pisskallt.

            Det vore helt klart kul med något lite annorlunda mot det jag har nu. Antar att det är något med "djupare" aktion eller vad för begrepp man nu använder.

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av Perkules Visa inlägg
              Kul! Ja, det var jag som var förbi igår. Tack för titten! Det blev faktiskt en sväng ner till Vallentunasjön strax efter vårt besök. Öppet vatten, men det var motvind och pisskallt.

              Det vore helt klart kul med något lite annorlunda mot det jag har nu. Antar att det är något med "djupare" aktion eller vad för begrepp man nu använder.
              Kul att det fanns öppet vatten. Tidigare i veckan var det hyfsat tjock is där.

              Precis. Djupare aktion, men inte en mjuk aktion. Ryggraden måste finnas där. Överlag tycker jag Savage Gears klingor brukar ha den aktionen i den viktklassen du söker.

              Kommentera


              • #17
                Om du skulle vara intresserad av ett fint beggat istället har jag ett SG XLNT2 Bushwhacker 8'6" 30-80gr (men klarar lätt mera) över.

                Kommentera


                • #18
                  Tack för tips, men av det jag kan läsa mig till verkar inte XLNT2 vara det jag söker efter.

                  Jag har bestämt mig för att titta i den nedre delen av prisspannet. Har på känn att jag inom inte allt för avlägsen framtid kommer vilja prova multirulle, och då kan det vara klokt att spara en slant till det.

                  För att sammanfatta så är detta önskelistan:
                  -ska passa med Nasci 4000 haspelrulle
                  -8-9 fot
                  -vill kasta beten på runt 30-75 g, med sweetspot på ca 50 g
                  -ryggrad men ingen påk
                  -djupare aktion än Prorex XR
                  -relativt förlåtande

                  Vilket av de tre nedanstående spöna tror ni uppfyller mina önskemål bäst? Mottar såklart gärna andra prisvärda förslag

                  1. Fladen Vantage Predator, 8 fot, <80 g
                  2. Svartzonker Black Series Pro 8'4'' 30-90g (beg.)
                  3. Svartzonker the Horizon, 7,9 fot, 30-90 g

                  *edit: Kan slänga in Savage Gear MPP2 också i listan enligt Benjamins tips om SG-spön.
                  4. SG MPP2 8,6 fot, <70 g
                  5. SG MPP2 8,6 fot, <90 g
                  Senast ändrad av Perkules; 2021-03-09, 17:22.

                  Kommentera


                  • #19
                    Läste du min länk med test på Predator? Tror den är ganska modernt toppig, mer så än XLNT, iaf mitt 8'6" spinn 30-80g som är lite mer "old school", lagom topp som jobbar ok med 30-35g med god ryggrad en bit ner men långt ifrån en sävlig helaktion.

                    Om bushwhacker haspel är lika vet jag inte men kan vara samma klinga...mitt klarar iaf 70g utan prut men då väljer jag ofta ett grövre spö som jag har med i båten.

                    Kommentera


                    • #20
                      Tjena, har själv ingen erfarenhet utav spöt. Med viktspannet på 20-80 gr 8,3 långt och pris på 799 är nog värt att kika på. Har hört att vissa utav Westins spön är lite överklassade, låter lite som att 50 gr kan vara sweetspot.
                      Westin W3 Powercast haspelspö 8,3 fot finns i två kastvikter. 40-130g är perfekt för gäddfisket, 20-80g fungerar strålande för gösfiske och det lättare fiske efter gädda.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 299 svar
                      262 615 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 390 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 542 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 299 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X