Nya multirullar, Vilka? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nya multirullar, Vilka?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Nya multirullar, Vilka?

    Hej kära Fiskesnack.

    Efter ett tags frånvaro och allmänt tappat intresse i fisket så är man nu tillbaka med ny energi och glädje.
    Problemet jag nu har är att jag under pausen så bestämde jag mig av någon konstig anledning att sälja bort alla rullar till det tyngre fisket. Nu vänder jag mig till er som fortsatte hålla intresset uppe och ber er om lite hjälp.

    Vad rekommenderar ni för rullar till tyngre spinnfiske? Sett att det kommit ut en hel del nytt senaste 3 åren.

    Rullarna ska paras ihop med Megabass Black Jungle spön, Nepihilim och Ogre.

    Parade tidigare ihop Nephilim med en Tranx 500, Alldeles för stor rulle men till långsamt fiske var den helt underbar.
    Ogre parades ihop med antingen Calcutta Conquest 401 eller Daiwa Ryoga Shrapnel. Shrapnel var mer en backup än något annat då det inte var någon favorit.

    Rund eller lågprofil spelar ingen roll så kom med alla rekommendationer ni kan

    Tack på förhand käre Fiskesnack.

    Edit:
    Glömde säga att jag kommer fiska med Swimbaits, Mestadels hårda beten och kanske även ett och annat gummibete kommer få lite fisketid.
    Senast ändrad av niinmita123; 2021-04-03, 11:04.

  • #2
    Nya Tatula 300 känns fantastiskt trevlig, väldigt robust och samtidigt mjuk och fin som en Daiwa kan vara

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
      Nya Tatula 300 känns fantastiskt trevlig, väldigt robust och samtidigt mjuk och fin som en Daiwa kan vara
      Tack för tipset, Blev faktiskt förvånad över att se Tatula i 300 storlek

      Kommentera


      • #4
        Samma skit som för tre år sen förutom Curado&Tatula 300

        Kommentera


        • #5
          Kör lexa 300, tatula 200 ltd och tatula 300...
          skulle jag välja en så blir det tatula ltd 200 för låg vikt, låg tyngdpunkt, långkastande med bra kraft..
          eller tatula 300......

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av RUSTY HOOK Visa inlägg
            Samma skit som för tre år sen förutom Curado&Tatula 300
            Hur rankar ni Curado K, Tatula 300 och 13 Fishing A3?

            Även jag vill köpa ny rulle men vet inte vilken jag ska välja.

            Kommentera


            • #7
              Har själv inte testat dom andra som nämns men kör min tatula 300 ihop med ett prorex ags big rubber och har bara positiva saker att säga om den rullen, bytte ut min Revo Beast mot tatulan och blev positivt överraskad över vilken skillnad i kvalitet det var, underbar rulle.

              Kommentera


              • #8
                Vilka kastvikter ska du köra med? Tyngre gäddfiske låter som 100gr +? Håller du dig under 100gram så rekommenderar jag en udda fågel, shimano exsence dc. Den är egentligen inte gjord för tyngre fiske men jag har kört ganska hårt med den i två säsonger och den funkar ännu. Blir långa kast och rullen är relativt lätt. Har en hög utväxling på 85cm/vevtag som kan utnyttjas till att vevjerka hem drag.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg
                  Vilka kastvikter ska du köra med? Tyngre gäddfiske låter som 100gr +? Håller du dig under 100gram så rekommenderar jag en udda fågel, shimano exsence dc. Den är egentligen inte gjord för tyngre fiske men jag har kört ganska hårt med den i två säsonger och den funkar ännu. Blir långa kast och rullen är relativt lätt. Har en hög utväxling på 85cm/vevtag som kan utnyttjas till att vevjerka hem drag.
                  Tyngre är allt över cirka 100-120gr, Till fisket under dom vikterna har jag kvar rullar till så kommer köra med dom. Dock efter att du skrev här så blev började jag kolla runt på lite DC rullar och hittade tillbaka till Antares MD DC, Frågan jag får ställa mig nu är om jag vill kunna sova i sängen eller vill jag bli utvisad till garaget ett par veckor.

                  Såg även att det kommer en Shimano Scorpion MD i 300 storlek. Känner jag mig rätt så kommer det bli rullen till Ogre då jag söker rulle en med högre utväxling och Scorpion kommer med 7.9:1. Plus att den verkar komma med en bra prislapp om man beställer direkt från Japan.

                  Till Nephilim vet jag inte riktigt än. Där är det viktigare med en rulle som har lägre utväxling, Kanske en Tatula med 6.3:1 utväxling.

                  Kommentera


                  • #10
                    Håller med föregående..Tatula 300 och Curado K 300 är riktigt fina.

                    Med Curado K 300 så har du även en låg utv på 4:6:1 (63cm) medan Tatula 300 ligger på 6:3:1 (85cm)

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 299 svar
                    262 615 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg barnmorskan  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    858 svar
                    139 389 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gaddivar  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 031 svar
                    193 541 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 141 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 299 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X