Dåligt med fnurr på Amba - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dåligt med fnurr på Amba

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Okej, nu fick jag äntligen tid att meka lite. Jag vet inte hur jag missade det tidigare men ett av spolaxellagrena har rostat och snurrar inte som det ska. Det finns även en skada på spolen, jag tror dock inte att den påverkar. Sen ser linföraren ut att inte sitta helt rätt. Clipset som håller fast axeln ser böjt ut. Men det kanske ska vara så?

Jag bifogar lite bilder på grejerna.
    Click image for larger version

Name:	spollager.jpg
Views:	427
Size:	1,48 MB
ID:	2576531

Name:	spole.jpg
Views:	424
Size:	1,74 MB
ID:	2576532

Name:	linförare.jpg
Views:	463
Size:	1,35 MB
ID:	2576534
    Bifogade filer

Kommentera

Ser ut som att du har hittat felet. Byter du ut lagret blir det nog bra. Vad gäller spolen så beroende på hur skadan buktar så kan den ta i stativet. Testas enklast genom att frikoppla spolen och ge fart på spolen med ett finger. Blecket som håller fast linföraren ska vara böjd så inget konstigt med det.

Kommentera

Jag bytte lager och smorde upp allt. Gick fint ett tag men nu efter att ha stått ett tag går rullen trögt.. Misstänker att jag använt dålig olja? Nån Penn-variant. Jag får tillgång till rocket reel yellow label om ett par dagar. Får rengöra och prova igen antar jag.

Kommentera

Tror inte att oljan är felet, då hade det gått trögt från början. Du kan ha fått för mycket olja någonstans och som sedan runnit iväg och lagt sig på fel ställe. Annars pröva att bit för bit lätta på skruvar och broms för att se om det släpper. Det är lätt hänt att något hamnar i spänn när man monterar ihop rullen.

Man märker snabbt om man överoljat (vilket händer mig ofta), det är oljefilm överallt i maskinrummet.

Kommentera

Ursprungligen postat av Nila Visa inlägg
            Tror inte att oljan är felet, då hade det gått trögt från början. Du kan ha fått för mycket olja någonstans och som sedan runnit iväg och lagt sig på fel ställe. Annars pröva att bit för bit lätta på skruvar och broms för att se om det släpper. Det är lätt hänt att något hamnar i spänn när man monterar ihop rullen.

Man märker snabbt om man överoljat (vilket händer mig ofta), det är oljefilm överallt i maskinrummet.
            Du har nog rätt i att jag har överoljat. Jag får ta och undersöka det närmare. Tack för tipset.
            ​​​

Kommentera

Jag tvättade samtliga delar i högfartssystemet i kemiskt ren bensin och smorde med måttliga mängder rockets gula olja. Nu funkar rullen utmärkt. Förhoppningsvis håller det i sig.

Tack för all hjälp.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
              6 svar
              1 837 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Benjamin S