Dåligt med fnurr på Amba - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dåligt med fnurr på Amba

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Dåligt med fnurr på Amba

    Jag har alltid fiskat haspel men valde för ett år sedan att prova multirulle. Inhandlade en ny C4 5601 som jag efter ca 2 min bestämde mig för att trimma med lättat och kullagrat mellandrev samt lätt recordspole. Efter att ha provat ett par styva moderna korta kvastskaft till spön så hittade jag ett lätt begagnat berkley lightning rod 9 fot med parabolisk aktion. Det hela blev en dyr upplevelse med många bakslag samt brustna linor och tappade drag. Men kul hade jag. Så nu, efter 3 månader på annan ort pga covid och dålig planering så var abstinensen total. Köpte mig en lite äldre begagnad C3 4601, putsade och smorde osv.

    Nu till mitt problem, jag tycker det är sjukt dålig fnurr på högfartssystemet. Iofs så använder jag förra ägarens 0.25+ flätlina och ett lite styvare berkley phazer haspel resespö på 10 fot men hur jag än försöker så blir det inte bakslag. Inte för att jag vill ha det men jag vill komma längre. Upplever att det är motstånd i högfartssystemet. Den låter lite som en traktor när jag kastar, kan mellandrevet sitta snett? Har jag drulat till något när jag smort?

    Pga min begränsade erfarenhet av ambassadeur och särskilt i originalskick så måste jag fråga, är det så här det ska vara?

    Skönt att kunna ta i allt jag kan med en 14 grams jigg i motvind utan att oroa mig för trassel men jag vill komma längre. Kan jag åtgärda nåt fel eller ska jag börja trimma?

  • #2
    Låter konstigt som att något tar i. Ska inte låta som en traktor. Kanske det är mellandrevet? Har du prövat att lossa delarna för sig och se att de rör sig lätt var för sig? Kan ju vara massa olika anledningar.
    Är någon av cent-vikterna ihopklämd vid montering? Tar spolen i stativet när du snurrar för hand? Ser evighetsskruven och knivbulten oskadade ut? Är den mekaniska bromsen lättad så att spolen glappar något?

    Kommentera


    • #3
      En simpel sak man kan missa, kolla knivbulten ;-)

      Edit:
      Såg nu att gabbu skrivit detta :-)
      Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
      Flugfiske är en Livs-stil
      2016 har jag blivit Multifrälst

      Kommentera


      • #4
        Ska ta isär imorgon igen och kolla. Men jag tycker delarna snurrar fint på egen hand. Dock hade jag problem med att mellandrev och linspridare "högg" när jag snurrade på dem utan spole i. Det blev bättre efter rengöring. Märker det inte heller med spole i, men det kan ju bero på högre moment i rörelsen då spolen väger mer än övriga delar.

        Mekaniska bromsen är lättad. Är ovan vid hur det ska låta, min c4 började låta efter trim vet jag, så reflekterar inte så mycket över det.

        Men något bromsar helt klart. Kan man montera knivbulten fel på något sätt?

        Kommentera


        • #5
          Den kan ha fått stryk
          Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
          Flugfiske är en Livs-stil
          2016 har jag blivit Multifrälst

          Kommentera


          • #6
            Kolla ifall det ligger fett på spolaxeln.

            Kolla ifall det behövs en bricka mellan mellanhjul och sidoplatta, ett lätt glapp här kan ibland få mellanhjulet att hamna lite lite snett och då låter det lite som att en humla har kommit in i rullen.

            Kolla så att inte en av bromsbrickorna i centrifugalbromsen fastnat mellan spole och bottenplatta.

            Detta är de första sakerna jag skulle kolla.

            Kommentera


            • #7
              Min första fråga är om det är smörjfett i stället för oljefilm på högfartsdelarna (axlar, kuggkransar, lager och evighetsskruv). Då blir det segt i kasten. men det brukar inte ge ifrån sig missljud. Ta bort spolaxellagren och gör rent dem noga och smörj med tunn olja. Eller att prova med andra lager, ifall ett kan vara skadat.

              Kommentera


              • #8
                Kom på att det också kan ha kommit in något skit under mellanhjulet. Då låter det konstigt ibland.

                Kommentera


                • #9
                  Tack så mycket för tipsen. Blev inget mekande igår, förhoppningsvis ikväll.

                  Jag smorde högfartsdelarna med olja. Som ni påpekat kan det vara mellandrevet och jag tror nåt är knasigt där.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Marfal Visa inlägg
                    Tack så mycket för tipsen. Blev inget mekande igår, förhoppningsvis ikväll.

                    Jag smorde högfartsdelarna med olja. Som ni påpekat kan det vara mellandrevet och jag tror nåt är knasigt där.
                    När du kollar mellandrevet, kolla om det är original med plast uppe på eller om den är bytt. Då skall det sitta en spårryttare där :-)
                    Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                    Flugfiske är en Livs-stil
                    2016 har jag blivit Multifrälst

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 305 svar
                    262 900 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg JontaK
                    av JontaK
                     
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    858 svar
                    139 453 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gaddivar  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 031 svar
                    193 750 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 144 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 322 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X