Lina till multirulle? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lina till multirulle?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Lina till multirulle?

    Halloj!
    Jag är på g att beställa ett resespö kit ifrån KastKing med deras Compass spö(Casting-6'0) samt deras Zephyr rulle, den rullen ska vara bäst lämpad till mindre drag/beten, landar på 88$ med 10% rabatt. Är less på att ha med de vanliga haspelspöna(2 samt 4 delad), tar onödig plats men främst tid att rigga upp&ner i farten på fjällvandringarna. Har dock ingen erfarenhet av multirullar och undrar vad för lina som gäller, eller är det ingen skillnad ifrån haspel? Har Berkley FireLine 0.10 flätlina hemma. Är till sedvanliga öring, abborre o harr.

    Länk till dom:
    https://kastking.com/products/kastki...36724036010134
    https://kastking.com/products/kastki...36706814001302

    Deras Blackhawk 2 funderade jag först på pga de flytande extra öglorna men är endå lite i längsta laget för att sitta bra i Kestler 58L sidofacket känns det som.
    https://kastking.com/collections/cas...c-fishing-rods

    Den enda teleskopisk multirullespö jag kunde hitta i Sverige som vart lockande är DAIWA TRIPLE B men prisklassen på 2tusen satte stop för det. Om någon har tips på liknande spec för spö och rulle i prisklass med kastkings så är jag öppen fört



  • #2
    Ursprungligen postat av JS340 Visa inlägg
    Halloj!
    Jag är på g att beställa ett resespö kit ifrån KastKing med deras Compass spö(Casting-6'0) samt deras Zephyr rulle, den rullen ska vara bäst lämpad till mindre drag/beten, landar på 88$ med 10% rabatt. Är less på att ha med de vanliga haspelspöna(2 samt 4 delad), tar onödig plats men främst tid att rigga upp&ner i farten på fjällvandringarna. Har dock ingen erfarenhet av multirullar och undrar vad för lina som gäller, eller är det ingen skillnad ifrån haspel? Har Berkley FireLine 0.10 flätlina hemma. Är till sedvanliga öring, abborre o harr.

    Länk till dom:
    https://kastking.com/products/kastki...36724036010134
    https://kastking.com/products/kastki...36706814001302

    Deras Blackhawk 2 funderade jag först på pga de flytande extra öglorna men är endå lite i längsta laget för att sitta bra i Kestler 58L sidofacket känns det som.
    https://kastking.com/collections/cas...c-fishing-rods

    Den enda teleskopisk multirullespö jag kunde hitta i Sverige som vart lockande är DAIWA TRIPLE B men prisklassen på 2tusen satte stop för det. Om någon har tips på liknande spec för spö och rulle i prisklass med kastkings så är jag öppen fört

    Rullen i fråga är en BFS-rulle, gjord för kast med ultralätta beten. Den har väldigt grund spole. Antingen fiskar du med ca 0,18 nylon eller fluorocarbonlina, eller en ca 0,12 flätlina. Jag rekommenderar flätlinan då mono och fluorocarbonlinor i den tjockleken är känsliga mot minsta trassel. Kolla in Berkley x9, då den är nöttålig och len på samma gång. Är du ovan vid BFS-rullar kommer du behöva lära dig hur de kastar och det kommer bli lite trassligt i början. Var med med tummen konstant på spolen.

    Om du aldrig fiskat med multirulle förut rekommenderar jag att du kollar in en videoguide på YouTube, på hur man fiskar med en sådan. Hur tunga beten hade du tänkt kasta?

    Angående spö, Daiwa Samurai teleskopmultispö på 180 cm totallängd existerar. Det kanske är aktuellt?

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

      Rullen i fråga är en BFS-rulle, gjord för kast med ultralätta beten. Den har väldigt grund spole. Antingen fiskar du med ca 0,18 nylon eller fluorocarbonlina, eller en ca 0,12 flätlina. Jag rekommenderar flätlinan då mono och fluorocarbonlinor i den tjockleken är känsliga mot minsta trassel. Kolla in Berkley x9, då den är nöttålig och len på samma gång. Är du ovan vid BFS-rullar kommer du behöva lära dig hur de kastar och det kommer bli lite trassligt i början. Var med med tummen konstant på spolen.

      Om du aldrig fiskat med multirulle förut rekommenderar jag att du kollar in en videoguide på YouTube, på hur man fiskar med en sådan. Hur tunga beten hade du tänkt kasta?

      Angående spö, Daiwa Samurai teleskopmultispö på 180 cm totallängd existerar. Det kanske är aktuellt?
      Det är mellan 4g-14g på dom jag använder till fjälls.

      Japp jag har kollat en hel del videos senaste veckan, hur man fixar trassel osv det var så jag kom i kontakt med bfs med multirulle och bla kastking när jag började söka på teleskopspön samt dess fördelar över haspel.

      Samurai blir för lång på 88cm ihopfälld(efter mycket sök, tordes vara av intresse för butiker att visa sådan info) och rullen sitter i toppen så tyngdpunkten lär göra att spöt riskerar att ramla ur sidofickan om en gren stöter till(jag går mest offroad) eller man rycker till själv i ett steg. Hittade Daiwa Goldcast i Svensk butik som såg intressant ut men kan inte hitta fälld längd alls på den. Daiwa Mobile Pack 705TMHB ska vara mycket bra och ligger på 50cm fälld men kan bara hitta butiker som inte vill skicka till Sverige som många andra spön.

      Blir förvånad att marknaden i Sverige är så dålig på denna front med teleskop med multirullar med tanke på mängden som vandrar i detta land, kollar man utomlands så finns det mängder av stora märken o kvalitet till rimliga priser, att hitta butik som vill skicka till Sverige är det svåra. Har varit i kontakt med Happyangler, Dogger mfl o dom ska börja kolla på de.

      Har en känsla av att det kommer nog bli att sälja av en del av mina haspel och köra på multi hedanefter, ju mer jag sätter mig in i detta, många fördelar som lutar åt det hehe

      Kommentera


      • #4
        Skulle nog välja blackhawk ll ändå, verkar vara klart bättre kvalitet ändå prisvärt. En 8'8" " (3/16-1/2 oz) är snäppet över dina vikter men kan funka. blir ca 60 cm går det inte att fästa vettigt på ryggan? Gör det ngt om det sticker upp eller ned lite?

        Är nog den kompromissen som många gjort varför teleskop aldig slagit i Sverige, man vill köra sina vanliga grejer. Fireline (fused) är nog inte bästa flätlinan för detta men kanske kan du använda den och övningskasta med...

        Multi till borre, (harr, öring) e kul har några, men om bara ett spö med till fjälls då hade jag valt haspel, enklare i fjällblåsten!
        Senast ändrad av anteman; 2021-04-20, 13:33.

        Kommentera

        Foton

        Collapse

        Relaterat

        Collapse

        Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
        2 299 svar
        262 618 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg barnmorskan  
        Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
        858 svar
        139 401 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg gaddivar  
        Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
        1 031 svar
        193 582 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Sundström76  
        Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
        7 svar
        2 141 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg billion
        av billion
         
        Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
        79 svar
        12 301 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Torekrok  
        Arbetar...
        X