Lina till haspel - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lina till haspel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • TiSo
    replied
    Många intressanta tips och synpunkter. Det var enklare förr när jag började fiska, då var det i princip Abulon som gällde, det fanns inte mycket annat att välj på :-) Nu kan man nörda ner sig totalt också på linor...

    Har nu klickat hem Spiderwire Stealth Smooth 12 i ilsket gul färg, ska bli intressant att prova en 12-trådig lina.

    Lämna en kommentar:


  • Benjamin S
    replied
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Click image for larger version Name:	20210505_212553.jpg Views:	0 Size:	945,9 KB ID:	2577897

    Ja usch vad bökigt linleverantörerna gör det det för oss! I princip omöjligt att jämföra diameter och reell knutstyrka linor emellan. Att lina håller färgen är inte primärt för mig. Har nog aldrig varit reellt missnöjd med någon flätlina.
    Grön S 832 tappar färg men har funkat utmärkt till gäddfiske i flera år, nu har jag lagt 832 Orange på en liten haspel, på två andra har jag SW SS 8 Gul och den håller färgen helt ok enligt mig, mitt prisvärda tips.

    Egentligen så nöjd med de 8-trådiga linor jag prövat att jag inte sprungit benen av mig efter 12-trådiga som SW SS 12, de dyrare Morethan 12, Gore 131... hinner inte fiska av mina linor i den takt nya kommer men har nu nyfiket köpt en SW SS12 på rea och Berkley X9... men hur de håller färgen vet jag tyvärr inte...

    Ja lade t o m en 10 år gammal fräsch spole med 10lb (US) Power Pro gul på en ny multirulle nyligen, 4-trådig skär växtlighet bättre än 8/12-t men jag vet att den bleknar...
    Berkley X9 är jag verkligen imponerad av. Den står ut i mängden som en fenomenal lina. Missförstå mig inte, många flätlinor på dagens marknad är bra, men det är bara tre jag vill kalla fenomenala. Sunline XPlasma Asegai (också den fenomenal, hittills) är ruggit förfinad som lina faktiskt, men Berkley X9 slår den när det kommer till hållbarhet i skrap mot sten och träd, samt när den trasslar. Bra coating, bra kvalité, len och tunn nog för den angivna dimensionen. Jag tycker också Power Pro S8S V2 (inte V1) är mycket trevlig att fiska med, och den kanske är aningen vassare än Berkley X9. Annars får du gå upp rejält i pris för att hitta fenomenala linor. Överlag är dock Berkley X9 en lina som fler borde testa. Har någon testat Berkley X5 och skär den isåfall bra genom gräs?

    Lämna en kommentar:


  • anteman
    replied
    Click image for larger version  Name:	20210505_212553.jpg Views:	0 Size:	945,9 KB ID:	2577897

    Ja usch vad bökigt linleverantörerna gör det det för oss! I princip omöjligt att jämföra diameter och reell knutstyrka linor emellan. Att lina håller färgen är inte primärt för mig. Har nog aldrig varit reellt missnöjd med någon flätlina.
    Grön S 832 tappar färg men har funkat utmärkt till gäddfiske i flera år, nu har jag lagt 832 Orange på en liten haspel, på två andra har jag SW SS 8 Gul och den håller färgen helt ok enligt mig, mitt prisvärda tips.

    Egentligen så nöjd med de 8-trådiga linor jag prövat att jag inte sprungit benen av mig efter 12-trådiga som SW SS 12, de dyrare Morethan 12, Gore 131... hinner inte fiska av mina linor i den takt nya kommer men har nu nyfiket köpt en SW SS12 på rea och Berkley X9... men hur de håller färgen vet jag tyvärr inte...

    Ja lade t o m en 10 år gammal fräsch spole med 10lb (US) Power Pro gul på en ny multirulle nyligen, 4-trådig skär växtlighet bättre än 8/12-t men jag vet att den bleknar...
    Senast ändrad av anteman; 2021-05-05, 20:43.

    Lämna en kommentar:


  • Benjamin S
    replied
    Ursprungligen postat av Okoun Visa inlägg
    Läser man på förpackningen till spider wire så finns dessutom två olika styrkor angivna.
    Utan att veta säkert skulle jag gissa att den ena av "styrkorna" är angivet i LB Test eller "pound test." Det här är i själva verket en tjockleksangivelse som man använder i USA istället för milimeter. 10 lb test PowerPro motsvarar t.ex 0,13 eller 0,10 mm om jag minns rätt.

    Lämna en kommentar:


  • Okoun
    replied
    Läser man på förpackningen till spider wire så finns dessutom två olika styrkor angivna.

    Lämna en kommentar:


  • Benjamin S
    replied
    Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg

    Fiskar med 0.13 nu och skulle alltså då köra på 0.187 med Xplasma-linan? Det ser ut som att denna lina har betydligt lägre angiven brottstyrka än många andra, t ex Spiderwire Smooth Stealth som anger 10,7 kg på 0.12 till skillnad från xplasman som anger 5,4 på sin 0.187 mm. Om angivna brottstyrkor stämmer någorlunda så är skillnaden rätt markant...
    Det är för att man mäter styrkan på linan på olika sätt. Spiderwire mäter styrka mitt på linan, ifall du skulle dra av den rakt på. Sunline mäter generell knutstyrka, vilket jag ser som en mycket ärligare angiven styrka. Jag vet att spiderwires knutstyrka ligger på bra mycket mindre än 10 kg. Däremot får man räkna med att styrkan aldrig stämmer då linan nöts samt fiskas under vatten där man inte kan applicera samma brottstyrka som i luften.

    Du får pröva brottstyrkan själv. Det gör jag. Den stämmer i princip aldrig någonsin. Faktum är att japanska linor brukar vara relativt sanningsenerliga, iallafall om du jämför med amerikanska och europeiska linmärken.

    Lämna en kommentar:


  • TiSo
    replied
    Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

    Kör utan tvekan på en Sunline XPlasma Asegai om du vill ha något riktigt fint på den svenska marknaden. Däremot stämmer faktiskt tjockleken på linan. Detta innebär att 0,135 mm faktiskt är 0,135 mm, till skillnad från i princip alla andra märken där 0,13 mm i verkligheten är 0,18 mm.

    Alltså, är du van att fiska 0,12 i svenska mått mätt, välj Sunline 0,175, är du van vid 0,13, välj 0,187 osv.

    Spelar priset verkligen ingen roll och du vill ha den absolut finaste och bästa linan som finns, köp Gosen 16. Det är det bästa i linväg man kommer över. Däremot kostar den alltid runt 800 kr. Men är den 16-trådig, superlen, superhållbar och håller färgen helt otroligt, då är den tamejfan värd det.

    Här har du en video om linan: https://www.youtube.com/watch?v=d-Bt6_GJ9sQ
    Fiskar med 0.13 nu och skulle alltså då köra på 0.187 med Xplasma-linan? Det ser ut som att denna lina har betydligt lägre angiven brottstyrka än många andra, t ex Spiderwire Smooth Stealth som anger 10,7 kg på 0.12 till skillnad från xplasman som anger 5,4 på sin 0.187 mm. Om angivna brottstyrkor stämmer någorlunda så är skillnaden rätt markant...

    Lämna en kommentar:


  • Benjamin S
    replied
    Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg
    Ska byta lina på mina två haspelutrustningar som jag har till abborrfiske och efterlyser tips.

    Jag söker en mjuk lina som kastar och syns bra och inte tappar färgen på en gång. Fiskar med både jigg och hårdbeten. Priset är (relativt) oviktigt.
    Kör utan tvekan på en Sunline XPlasma Asegai om du vill ha något riktigt fint på den svenska marknaden. Däremot stämmer faktiskt tjockleken på linan. Detta innebär att 0,135 mm faktiskt är 0,135 mm, till skillnad från i princip alla andra märken där 0,13 mm i verkligheten är 0,18 mm.

    Alltså, är du van att fiska 0,12 i svenska mått mätt, välj Sunline 0,175, är du van vid 0,13, välj 0,187 osv.

    Spelar priset verkligen ingen roll och du vill ha den absolut finaste och bästa linan som finns, köp Gosen 16. Det är det bästa i linväg man kommer över. Däremot kostar den alltid runt 800 kr. Men är den 16-trådig, superlen, superhållbar och håller färgen helt otroligt, då är den tamejfan värd det.

    Här har du en video om linan: https://www.youtube.com/watch?v=d-Bt6_GJ9sQ

    Lämna en kommentar:


  • Glaciär291
    replied
    Jag kan rekomendera Spider wire smooth 8, bästa jag provat hitills i den prisklassen. Körde med J-braid 8 tidigare, den är också bra men tappar färgen efter ett tag.

    Lämna en kommentar:


  • Mr Morgan
    replied
    Jag kör med hurricane 8 braid från wiggler. Trivs med den.

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
2 299 svar
262 577 visningar
0 gillar
Senaste inlägg barnmorskan  
Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
858 svar
139 367 visningar
0 gillar
Senaste inlägg gaddivar  
Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
1 031 svar
193 340 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Sundström76  
Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
7 svar
2 141 visningar
0 gillar
Senaste inlägg billion
av billion
 
Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
79 svar
12 280 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Torekrok  
Arbetar...
X