Premium abborrspö? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Premium abborrspö?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Premium abborrspö?

    Jag har funderat på att köpa ett nytt lite ''lyxigare'' haspelspö till abborre som ska toppa min arsenal och som är väldigt känsligt för att känna mista lilla pet och som sitter skönt i handen.
    Jag jiggar främst med jiggskallar mellan 5-15 gram med jiggar på 6-10 cm när jag fiskar abborre på djup mellan 1-10 meter.

    Spön som jag har kollat en hel del på shimano posion adrena, shimano expride och shimano zodias men jag tar väldigt gärna emot förslag på andra tillverkare/spön.

    Hjälp mig ur sökandet, jag är väldigt tacksam för svar!

  • #2
    Ursprungligen postat av bompass123 Visa inlägg
    Jag har funderat på att köpa ett nytt lite ''lyxigare'' haspelspö till abborre som ska toppa min arsenal och som är väldigt känsligt för att känna mista lilla pet och som sitter skönt i handen.
    Jag jiggar främst med jiggskallar mellan 5-15 gram med jiggar på 6-10 cm när jag fiskar abborre på djup mellan 1-10 meter.

    Spön som jag har kollat en hel del på shimano posion adrena, shimano expride och shimano zodias men jag tar väldigt gärna emot förslag på andra tillverkare/spön.

    Hjälp mig ur sökandet, jag är väldigt tacksam för svar!
    Hej! Jag själv har haft ett problem att hitta rätt spö men av ren slump så fick jag testkasta en PerchFight jigg light 3-20 g . Jag var så positiv överaskad att det gick väldigt bra att kasta med så jag köpte det spöt själv från sportfiskeprylar. Och den kan kasta allt från jigg med ned skalle till vibrationsbeten! Dessutom känner man minsta lilla pet. Även varje sten! Kan varmt rekomendera spöt! xfast aktion men är rapp så kastlängden är bra. Dessutom med microwave ringar

    Kommentera


    • #3
      Hej!

      jag har provat både Zodias och Expride, jag skulle säga Expride dock i olika kastvikter. Expride 7-21 finns i min arsenal och det är väldigt trevligt att fiska med. Var länge inne på Posion Adrena 5-15 men kände att det krockade med mina andra spön kastviktmässigt.

      Givet de vikter du tänkt fiska med så kommer nog både Zodias och PA i 5-15 bli för klent.
      ska du importera så finns det fler varianter såklart. Själv kör jag Expride 272mh och det riktigt trevligt att ta i handen och fiska med och klarar 25g iaf utan problem.
      fiskar ganska mycket med 14-15g skalle + gummi på 10g.

      Lycka till!

      Kommentera


      • #4
        Tack för svaren!
        Ville:Jag har faktiskt haft ett perchfightspö men lyckades ta sönder det och jag tänkte testa något nytt istället för att köpa samma igen men väldigt sköna spön för en billigare peng!

        Mattiaz: vilken action har din expride och tycker du att det stämmer att dom är väldigt känsliga(känna småpill,känna botten osv.)? har aldrig importerat något spö förut så vet inte riktigt vart man ska köpa ifrån osv men såpass urplockat det är på svenska sidor just nu kanske man borde kolla närmare på det


        Kommentera


        • #5
          Nu har jag bara haft med det spöt på 4 pass varav 3 bom-pass

          men senaste passet gav utdelning och jag skulle säga ett det är grym känsla i spöt, tog två små gösar på just detta Expride och det var riktigt kul att drilla in dem till båten trots att de inte mätte 45cm ens.
          har för mig att jag sett någon kajakfiskare fiska med detta och även tyskarna från Barsch-alarm i något klipp.

          ska se om jag hittar det för det beskriver aktionen väldigt bra tycker jag. För att vara ett MH spö så är det inte så pass styvt som man kan tro.

          jag plockade hem ett via Amazon.se som var länkat från tackle-deals.eu just på grund av att det var urplockat från vår marknad

          Kommentera


          • #6
            Zenaq Spirado Blackartz, mer premium än så blir det inte. Supersköna fiskeredskap.
            Min blogg!

            Http://www.fishin.se

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av imanangler.se Visa inlägg
              Zenaq Spirado Blackartz, mer premium än så blir det inte. Supersköna fiskeredskap.
              Helt klart ett fantastiskt alternativ.

              Du har dessutom Megabass spön att kolla in. De är riktigt fina och väldigt svåra att slå på fingrarna.

              Sedan har du det alternativet jag hade valt. Daiwa Air spöna. Makabert bra känsla i spöna och riktigt lätta är de också. Du känner skillnad på vilket gräs du fiskar i med dessa spön.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av bompass123 Visa inlägg
                Tack för svaren!
                Ville:Jag har faktiskt haft ett perchfightspö men lyckades ta sönder det och jag tänkte testa något nytt istället för att köpa samma igen men väldigt sköna spön för en billigare peng!

                Mattiaz: vilken action har din expride och tycker du att det stämmer att dom är väldigt känsliga(känna småpill,känna botten osv.)? har aldrig importerat något spö förut så vet inte riktigt vart man ska köpa ifrån osv men såpass urplockat det är på svenska sidor just nu kanske man borde kolla närmare på det

                Aha vad hände när den gick sönder? Vet att han som hade spöt jag kastade med kastade med 20g skallar utan problem!

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                107 svar
                23 932 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Utter
                av Utter
                 
                Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                2 295 svar
                261 866 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg engqvist  
                Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                852 svar
                138 360 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg El_Kebabo  
                Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                1 030 svar
                192 669 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg engqvist  
                Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                7 svar
                2 070 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg billion
                av billion
                 
                Arbetar...
                X