Spö till havsöring - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spö till havsöring

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Spö till havsöring

    Hej
    Jag ska köpa nytt spö till havsöring, tänkt mig 9-10 fot ungefär, men jag har läst någonstans att man inte ska ha så många delar på spöt, de flesta är ju 4 eller 5 delade, vad är er input på detta ?

  • #2
    Varje del är en försvagning på klingan. Ju färre delar desto mer får du ut av klingan .
    Är det riktigt bra spön med väl inpassade holkar fungerar det bra ändå. Fina flugspön har oftast riktigt bra holkar, dock ovanligt med så bra holkar på spinnspön.
    Jag försöker i högsta grad med odelade spön, annars max 2 delat.

    Kommentera


    • #3
      Fiskar du från båt eller land?
      Själv kör jag 5 delat från land. Grymt skönt att kunna packa ihop spöet vid längre vandringar.

      Kommentera


      • #4
        Kör med detta spöt.
        https://www.dogger.se/sg-custom-coastal-spin-10-6

        Helt sjukt trevligt spö. Bra känsla och bra tryck i det när man kastar. Riktigt riktigt trevligt att drilla med. Både stort och smått.
        Har bra kraft när det behövs.
        Ångrar inte en sekund att jag köpte det.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Båten Visa inlägg
          Fiskar du från båt eller land?
          Själv kör jag 5 delat från land. Grymt skönt att kunna packa ihop spöet vid längre vandringar.
          Jag fiskar från land, vadar ut, här är ju rätt långgrunt runt Landskrona.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Bengt-Olof Visa inlägg

            Jag fiskar från land, vadar ut, här är ju rätt långgrunt runt Landskrona.
            Fiskar i samma område som dig när jag väl kommer ut. Får grymma kastlängder med mitt spö och en 2500 rulle. Kör 0.15 flät.
            Passar både drag och bombarda.

            Kommentera


            • #7
              Ska du spinnfiska så ser jag ingen anledning till att ha något annat än tvådelat. Flugspön är ju lite annorlunda, då är väl fyrdelat ganska normalt.

              Kommentera


              • #8
                Ett tvådelat över 9fot blir enligt mig bara jobbigt.. Mitt 10,6 är tredelat. Blir perfekt längd när man ska transportera och har aldrig varit något klydd med holkar osv. Inte e där sämre hälsa heller. Och att det skulle va svagare vetifan.. Varken märkts vid bottennapp eller när stor fisk gått på.

                Kommentera


                • #9
                  Ja finns inga fel men vi upplever och värderar saker olika. När jag körde efter öring hade jag i flera år ett 10' 2-delat och upplevde aldrig några problem vid transport i normalrymmlig bil eller förvaring. Har också två tredelade, 9'6" och 12" När jag fiskade dem tänkte, kännde jag aldrig att de var delade, de bara fiskade. Det pratas dock om att odelade spön ger eller kan ge en mer "obruten" aktion men som sagt....

                  Möjligen kan ett odelat vara starkare på gränsen, om man "flippar" tung fisk eller sliter bottennapp med spöt... sånt gör aldrig jag så inga av mina spön har någonsin gått av pga hantering vid fiske.. varken i holk eller ngn annanstans och jag har fiskat i 40 år ungefär...
                  Har ett 2-delat 12' karpspö köpt till Dalälven för länge sedan som var lite bökigt att hantera enligt min uppfattning, så några odelade spön att hantera i typ hamn, bil, hiss, garage, lägenhet har jag inte... har man en annan "läggning", andra omständigheter kan det nog funka något bättre...

                  9'6":an från SG är lätt och trevligt, ett äldre Parabellum Spin, mkt bra till det HÖ fisket det köptes för på östkusten från land.

                  Kommentera


                  • #10
                    Jag köpte Fladen xtraflexx 8' för att ha till båten samt fiske i nyköpingsån. Men testade spöt för skoj skull för havsöring i både västervik och på öland! Kastar tillräckligt långt med det samt är inte för svampig som vissa spön kan vara! dessutom billig. Men väldigt prisvärd för att vara ett budgetmärke

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                    107 svar
                    23 932 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Utter
                    av Utter
                     
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 295 svar
                    261 890 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    852 svar
                    138 385 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg El_Kebabo  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 030 svar
                    192 670 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 083 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Arbetar...
                    X