Ni som fiskar med Revo Rocket (multi) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ni som fiskar med Revo Rocket (multi)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ni som fiskar med Revo Rocket (multi)

    Den har ju grymt hög utväxling och personligen gillar jag haspelrullar med hög utväxling för jiggfiske efter abborre och gös.
    Lite sugen på ett lite tyngre multiset och Rocketen är ju grymt snabbt utväxlad, men frågan är om det blir lite väl mycket av det goda?

    Ni som kör denna rulle, till vilket fiske använder ni den?

  • #2
    Den är väll främst riktad åt jänkarnas bass fiske och använder den till punching och topwater

    Kommentera


    • #3
      Jag skulle inte påstå att det är den bästa högutväxlade rulle du kan skaffa. Den känns inte särskilt förfinad i jämförelse med annat i samma prisklass. Min gissning är att dreven kommer kännas märkbart sämre bara något år efter inköpet. Pinionstödet är inte helt optimalt om jag minns rätt. Detta är superviktigt på en högutväxlad rulle. Jag skulle dessutom säga att ifall det gäller tyngre abborrfiske, då finns det lättare, mer kompakta och mer långkastande rullar. Vill du kan jag ge tips?

      Kommentera


      • #4
        Benjamin absolut!

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Miller_time Visa inlägg
          Benjamin absolut!
          Personligen skulle jag vänta in nya Daiwa Zillion SV TW 1000 (prissatt $350 i staterna, troligen kring 3500 kr här) för att det är den absolut mest förfinade, hållbaraste rulle jag sett på länge. Jag tror den skulle hålla bra. Däremot har jag personligen inte varit ett fan av snabbutväxlade aluminiumdrev, men Daiwas aluminiumdrev har jag aldrig sett några problem med någonsin. Här länkar jag en video på en recension på rullen i fråga: https://www.youtube.com/watch?v=0ZYO-A1Rh_M

          Du har också valet att fiska en Shimano Bantam MGL, som är en rulle jag själv äger. I höstas kunde man finna denna rulle för så låga priser som 2400 kr, nu kostar den kring 3500 kr. Det är den mest robusta rulle jag någonsin fiskat med. Det är inte bara att den känns solid, det känns snarare som att du håller ett ensamt block av metall i din hand samtidigt som du vevar i smör. En helt underbar rulle i såväl hög utväxling och låg utväxling. Tyngre än nya Zillion, men i det här fallet är rullen såpass kompakt att du nästan inte märker hur tung den är (215 g väger den 6.3:1 utväxlade, 220 g väger den 7.2:1 utväxlade, 221 g väger den 8.1:1 utväxlade). Här kommer en länk på en recension på denna rulle (denna kom innan Zillionrecensionen): https://www.youtube.com/watch?v=tsQPm5oM7r0

          Jag skulle köpa någon av dessa två.

          Annars har du Curado K eller Curado DC som är fina och något billigare rullar, men inte alls lika förfinade och med långt ifrån lika häftig fiskekänsla som de två jag nämnde. Jag väljer dock en högutväxlad Curado K eller DC framför en Revo Rocket alla dagar i veckan.

          Kommentera


          • #6
            Kanske är schysstare alternativ än en Rocket.
            Det slog mig också att den rullen (haspel) jag jiggfiskar mest med idag är en ”högutväxlad” Stradic och den tar in typ 80-85 cm lina pet varv har jag för mig.

            Så varför jag skulle upp på 1 meter per varv vet jag egentligen inte.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

              Personligen skulle jag vänta in nya Daiwa Zillion SV TW 1000 (prissatt $350 i staterna, troligen kring 3500 kr här) för att det är den absolut mest förfinade, hållbaraste rulle jag sett på länge. Jag tror den skulle hålla bra. Däremot har jag personligen inte varit ett fan av snabbutväxlade aluminiumdrev, men Daiwas aluminiumdrev har jag aldrig sett några problem med någonsin. Här länkar jag en video på en recension på rullen i fråga: https://www.youtube.com/watch?v=0ZYO-A1Rh_M
              Fick klämma på en Zillion SV TW 1000 idag hos Stockholms fiske som just hade kommit in. Kändes mycket fin i handen, lätt men kompakt och mkt len. Den var riggad och kastade mkt fint. Priset var satt till 4250 kr.

              Kommentera


              • #8
                Tog hem min Zillion SV TW 1000 från Japan i januari då den inte fanns här och jag ville ha en sen julklapp. Den kostade 2800kr inkl frakt och ytterligare 250-300kr i avgifter så ingen jätteskillnad.

                En mkt bra och kaststabil rulle, väldigt len gång på aludreven och fin att greppa på mitt spö. SV-boost spolen lockade men ngn uppenbar skillnad mellan den och en T3 med SLPW SV 1012 spole har jag inte märkt av ännu.

                Finns i en USA-modell, lite tyngre med mässingsdrev och den är inte tillverkad i Japan, vilket av ngn anledning hade viss betydelse för mig.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Amiala Visa inlägg

                  Fick klämma på en Zillion SV TW 1000 idag hos Stockholms fiske som just hade kommit in. Kändes mycket fin i handen, lätt men kompakt och mkt len. Den var riggad och kastade mkt fint. Priset var satt till 4250 kr.
                  Det var dyrare än vad jag trodde den skulle kosta. Jag anser dock att den nya Zillionen är i klass med en Daiwa Steez eller en Shimano Antares i förfining. Rullen har faktiskt mindre glapp i huvuddrevsaxeln än vad en Shimano Antares har, vilket är ruggit imponerande. Av den anledningen kan man fortfarande argumentera för dess värde, men vill man ha en rulle som ska ligga så nära en Revo Rocket i prisklass som möjligt, då bör man nog satsa på en Bantam MGL tills Zillion sänks i pris.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

                    Det var dyrare än vad jag trodde den skulle kosta. Jag anser dock att den nya Zillionen är i klass med en Daiwa Steez eller en Shimano Antares i förfining. Rullen har faktiskt mindre glapp i huvuddrevsaxeln än vad en Shimano Antares har, vilket är ruggit imponerande. Av den anledningen kan man fortfarande argumentera för dess värde, men vill man ha en rulle som ska ligga så nära en Revo Rocket i prisklass som möjligt, då bör man nog satsa på en Bantam MGL tills Zillion sänks i pris.
                    Det är väl så att Stockholms fiske fått in JDM-versionen av Zillion, inte US-varianten (byggd i Thailand) som är något lägre prissatt? Kommer säkert hit så småningom också. Jag har dock väntat länge nog och knep min nyss. Ska testa att spola upp med 10lb-fluoro i veckan.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 299 svar
                    262 570 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg barnmorskan  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    858 svar
                    139 364 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gaddivar  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 031 svar
                    193 337 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 140 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 271 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X