Abu Rocksweeper 7'1 15-40g Recension - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abu Rocksweeper 7'1 15-40g Recension

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Abu Rocksweeper 7'1 15-40g Recension

    Har alltid fiskat med "lätta" abborrprylar men mer och mer känt suget efter ett stöddigare spö.

    Kikade runt en del och efter att ha hört Tobias Fränstam tjata hål i huvudet på folk om detta jävla spö så köpte jag ett till slut.

    Det har jag verkligen inte ångrat, spöet ifråga hanterar mindre jiggar med 7-gramsskallar i princip lika bra som det dänger en 10cm jigg med 20g skalle i nosen.
    Visst en en 6-7cm jigg med 7-gram är väl i underkant men det fungerar, och framförallt spöet är så känsligt så man har även en bra beteskontakt med den lätta jiggen.
    (Kanske snarare är den lite för grova flätlinan som sätter gränsen för hur lätta beten man kan ha kontakt med)

    Det största jag fått på detta spö är ett gäng gösar runt 2 kilo och en pigg sådan styr man inte hur som helst.
    Det minsta jag fått är väl 100 grams abborrar och när man har rally på mindre borrar så kanske ev. att en och annan extra bänder sig loss vid båtkanten mot ett lite för styvt spö.
    Däremot abborrar på 3 hekto ger spöböj och jag skulle säga att där någonstans börjar klingan jobba.

    Klassningen är fast, alltså inte extra extra super fast lightspeed och det märks alltså. Det är inte en biljardkö med 10 cm topp som är tvärmjuk.
    Det finns en följsamhet i klingan som är riktigt trevlig samtidigt som det är så pass styvt att man verkligen känner om det händer något runt jiggen och när man sätter mothugget så svarar det bra.

    Sammanfattningsvis:

    Är du på jakt efter grov gös så är det hör spöet för vekt, Det fungerar för lite lättare gösfiske med gösar i 1 - 2 kilos klassen.
    (Visst det går väl att få upp hur stor fisk som helst på ett lätt spö, men bedriver man primärt ett C&R fiske så känns det inte seriöst att rikta fisket efter grov fisk med för lätta grejer, det är nog med alla sommargäddor som klipper abborrjiggar och är mer eller mindre halvdöda när man väl får in dom till båten.)

    Gillar du att kasta dom absolut minsta jiggarna med lätta skallar på grunt vatten och fiska små abborrar primärt så är detta inte ett spö för dig, även om det fungerar för det.

    Är du som mig och vill ha en klinga som svarar när dom lite finare abborrarna kliver på, som klarar att kasta allt som man kan tänkas kasta för abborre och inte vill ha en "fight" med en 2 hektos fisk, då är detta ett spö för dig.

    Avslutningsvis, det första riktiga abborrspöet jag köpte var för närmare 30 år sen och jag minns inte riktigt men det handlade om ett spö klassat för 7 eller 10 gram tror jag.
    Därifrån har jag via lite olika spön landat i att ett så här grovt spö är det som gäller för abborrfiske, så som jag bedriver det iaf.

  • #2
    Trevligt med en recension, det ser man så sällan fastän det säkert hjälper flera av oss på traven och i köpttagen!

    Jag menar titta på detta - är det nån som blir ngt klokare inför köp efter att ha läst detta snömos?

    13 FISHING MUSE BLACK CASTING 6'10 L 3-15G 2PCS (SPINNSPÖ)


    Nyhet 2021! Skräddarsydd för att leverera en perfekt balans mellan form och funktion ... med enastående resultat. En lätt klinga med exklusivt lätta material som inspirerar sportfiskare att utföra sitt finaste arbete på vattnet. Klingan har en 36 ton PVG blank, detta gör att Muse Black blir exceptionellt känslig och lätt. Evolve Airfoil Carbon-rullfäste överför känslan direkt till sportfiskarens handflata samtidigt som den ger utmärkt grepp.

    SPECIFIKATIONER
    • 36 Ton Japanese Toray Blanks with PVG36T Construction
    • Evolve Seamless Air Foil Carbon Reel Seat
    • ZAT1 Action Technology
    • ALPS Stainless Steel Guides with Zirconia Inserts and SIC Tip
    • High Density Japanese EVA Delade handtag
    • Snagless Hook Keeper
    Själv köpt två spinnspön nyligen i den något lägre delen av abborreskalan (-24g) men ännu inte lagt så mycket tid med dem att jag vill summera ännu. Ska dock försöka så småningom.
    Senast ändrad av anteman; 2021-07-17, 01:01.

    Kommentera


    • #3
      anteman, Absolut, det är fan riktigt svårt med spön.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
        Trevligt med en recension, det ser man så sällan fastän det säkert hjälper flera av oss på traven och i köpttagen!

        Jag menar titta på detta - är det nån som blir ngt klokare inför köp efter att ha läst detta snömos?

        13 FISHING MUSE BLACK CASTING 6'10 L 3-15G 2PCS (SPINNSPÖ)


        Nyhet 2021! Skräddarsydd för att leverera en perfekt balans mellan form och funktion ... med enastående resultat. En lätt klinga med exklusivt lätta material som inspirerar sportfiskare att utföra sitt finaste arbete på vattnet. Klingan har en 36 ton PVG blank, detta gör att Muse Black blir exceptionellt känslig och lätt. Evolve Airfoil Carbon-rullfäste överför känslan direkt till sportfiskarens handflata samtidigt som den ger utmärkt grepp.

        SPECIFIKATIONER
        • 36 Ton Japanese Toray Blanks with PVG36T Construction
        • Evolve Seamless Air Foil Carbon Reel Seat
        • ZAT1 Action Technology
        • ALPS Stainless Steel Guides with Zirconia Inserts and SIC Tip
        • High Density Japanese EVA Delade handtag
        • Snagless Hook Keeper
        Själv köpt två spinnspön nyligen i den något lägre delen av abborreskalan (-24g) men ännu inte lagt så mycket tid med dem att jag vill summera ännu. Ska dock försöka så småningom.
        Jag blir så frustrerad på sådant där. Förvirrar du kunden tillräckligt mycket med balla marknadsföringstermer kommer du sälja mer...och tyvärr så funkar det till stor del. Shimano gör samma sak, men de förklarar åtminstone termerna på hemsidan (som folk ändå inte läser, jag menar, hur många på forumet vet vad X-Ship faktiskt är för något). Jag vågar påstå att 13 Fishing är värst när det kommer till sådant där dock. Ta denna rulle t.ex: https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...hoCDmwQAvD_BwE

        Concept Z Slide

        Slide – magnetiskt kastkontrollsystem - Lättförståerligt, det bli bara värre efter det här.

        CZB lagerteknologi - Plastbussningar som de tillverkar själva som de sätter i rullen istället för kullager.

        Hi-Tech Cast Iron Carbon-ram och gavel - En fancy marknadsföringsterm för förstärkt carbon-plast. Deras stativ är helt enkelt gjorda i plast även hos deras modeller som kostar 3000 kr och uppåt. I samma prisklass kan man på sina håll hitta Revo MGXtreme som är gjord av magnesium, vilket sätter valet av material i 13s rullar lite i perspektiv. Den förra Concept Z hade ett aluminiumstativ.

        Ti-Armor Aluminium Hamai Cut-drev - Drev skurna med en viss vinkel, gjorda ur aluminium.

        Avancerat polymer-bromssystem med maxbroms 22lb / 10 kg - Ett helt vanligt bromssytem vill jag påstå, som är alldeles för starkt för rullen. Den här rullen kommer gå sönder om en fisk drar iväg när du har 7 kg broms inställt. Stödet är inte tillräckligt och i och med att stativet är av plast, som oavsett styrka är plast, kommer inte det heller bidra med extra stöd. 10 kg broms borde inte existera på den här rullen. Detta är enbart för marknadsföring.

        Rullknarr - Clicky drag, haspelbroms etc. Broms som låter när fisken drar lina. Alltså inte knarr som på en havsfiskerulle, utan en feature som finns där enbart för att det är kul när det låter i rusningarna. Personligen älskar jag sådant.


        Helt utan kullager (6 CZB lager, 1 Dead Stop Anti-Reverse) - 6 bussningar, ett AR lager.

        Arrowhead linspridare - fancy namn på deras ovala linspridare.

        Förstärkt med stödskena - jag är osäker, men jag tror man syftar på bryggan över, eller skenan under linspridaren. Det har 90 % av alla multirullar.

        Integrerad KeepR krokhållare - en mycket bra design. Krokhållare på bryggan över linspridaren. Effektivt sätt att skydda rullens färg och lack från krokrepor.

        Generation II Hard Anodized Worm Shaft - Deras anodiserade evighetsskruv. Är inte evighetsskruven behandlad med något brukar den korrodera. Det här är deras andra design därmed beteckningen "II."

        Mycket onödiga termer helt enkelt. Oärligt många gånger i mina ögon. Får man det att låta coolt kan man till och med få kunden tycka det är häftigt att fiska med ett plaststativ, som i det här fallet.

        Det här babblet gör verkligen så att man uppskattar recensioner mer. Det behövs någon som är opartisk, som konstruktivt och på ett lärorikt sätt går igenom utrustning med syfta att hjälpa folk välja utrustning.
        Senast ändrad av Benjamin S; 2021-07-19, 01:02.

        Kommentera


        • #5
          Ja du förstår vad jag menar... Vad gäller spön så blir jag nästan konspiratorisk, vissa butiker vill (helst) inte inte säga så mycket om aktionen eller primärt användningsområde för då kanske vi kunder köper rätt spö från början och behöver inte köpa ett nytt...

          Nån sa att det inte stämmer, butikerna hinner inte testa dem... tja jag kan nog många gånger genom att enbart känna, svinga på spöt, böja klingan iaf säga om det spöt är ngt balanserat, mer lämpligt för jiggfiske eller djupdykande wobblers... så nja, lite mer borde vi kunna få än plattityder enligt ovan, om du frågar mig.

          Men tvärr är väl all handel idag mer fokuserad på att kränga än att bygga lite "relationer" och då förstår man att alla söker lägsta pris då personlig service, förmedlat kunnande, god garanti-/rekamationshantering, reservdelar blir alltmer sällsynt.

          Sen tycker jag att vi alla borde ringa lite mer ofta å fråga våra butiker om de spön vi funderar över innan köp... utöver frågorna här.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
            Ja du förstår vad jag menar... Vad gäller spön så blir jag nästan konspiratorisk, vissa butiker vill (helst) inte inte säga så mycket om aktionen eller primärt användningsområde för då kanske vi kunder köper rätt spö från början och behöver inte köpa ett nytt...

            Nån sa att det inte stämmer, butikerna hinner inte testa dem... tja jag kan nog många gånger genom att enbart känna, svinga på spöt, böja klingan iaf säga om det spöt är ngt balanserat, mer lämpligt för jiggfiske eller djupdykande wobblers... så nja, lite mer borde vi kunna få än plattityder enligt ovan, om du frågar mig.

            Men tvärr är väl all handel idag mer fokuserad på att kränga än att bygga lite "relationer" och då förstår man att alla söker lägsta pris då personlig service, förmedlat kunnande, god garanti-/rekamationshantering, reservdelar blir alltmer sällsynt.

            Sen tycker jag att vi alla borde ringa lite mer ofta å fråga våra butiker om de spön vi funderar över innan köp... utöver frågorna här.
            Instämmer delvis i det du säger. Jag tror det hela smittat av sig från E-handeln, där man inte har så mycket kundkontakt. Jag jobbar själv till och från i butik och försöker förklara så gott jag kan. Jag har mött på en hel del andra som tänker som du och jag och som också jobbar i butik. Jag tror det har lite med personlighet att göra också, och inte lika mycket med någon företagsmodell som ser alla kunder som plånböcker. Med det menar jag att vissa inte är lika pigga på att förklara hur de tänker och mycket ofta, inte så kunniga.

            Många predatorfiskar mycket, men metar inget, vilket får branschen att gå mot ett ganska ensidigt håll, där prylar och häftig reklam står i centrum. Hos mindre företag och i mindre butiker anser jag att man får mer genuin kundkontakt. Där överlever man ofta på att skapa bra kundrelationer och bra service, men ibland kan inte personalen allt eller så har de en dålig dag. Jag har svårt att prata i generella termer om hur alla butiker beter sig. E-handeln och reklamen däremot går precis i den riktningen du beskriver. Exemplet från söders hemsida är tillräckligt mycket bevis. Sen måste jag säga att folk i Sverige har, vad jag har märkt av, väldigt lätt att gå på reklam. Det är få som har energi och lust att göra research om varför en rulle är bättre än en annan. Det lämnas till oss entusiaster.

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
            107 svar
            23 932 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Utter
            av Utter
             
            Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
            2 295 svar
            261 885 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg engqvist  
            Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
            852 svar
            138 373 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg El_Kebabo  
            Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
            1 030 svar
            192 670 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg engqvist  
            Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
            7 svar
            2 075 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg billion
            av billion
             
            Arbetar...
            X