Lizzard x adam orre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lizzard x adam orre

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Lizzard x adam orre

    Är på jagt efter ett nytt baitcaster spö till abborre och har funderar lite på lizzard x, fiskar mest med jerks eller jigg med 10g skallar först lurade det åt 7’3 forsen 10-35 men nu funderar jag om 7’9 forsen på 7-25 g passar mitt fiske bättre. Hade tänkt kombinera spöt med shimano curado rulle med dc systemet någon som även har koll på den? Har fiskat med ett perception jig & baitcast tisigare vilket jag tyckte var riktigt skönt, hur mycket skiljer dessa spön sig från varandra?

  • #2
    Här skulle jag fråga CWC som har båda in-house och säkert kan berätta om aktion och primära användningsområden. 7'6" lär vara ett stöddigt spö med göstycke, sas i en test på webben.

    Kommentera


    • #3
      Jag har haspelvarianten som är 3-18 g som jag vill säga är underklassat. Spöt är ganska framtung. Vet ej hur multispö känns men 7-25 g är nog snarare 10-35 enligt söders personal. Mitt tipps är att känna på det för det är ganska speciella spön. Känns tyngre en vad andra spön är i samma klass till följd av deras x wrap och balansering. Men vet du om detta och är det du vill ha så är spöna grymma. Jag använder mitt till lättaste jerken och crankbaits som inte funkar så bra med multi.

      Kommentera


      • #4
        Aktionen är inte för toppig. Medium fast skulle jag säga.

        Kommentera


        • #5
          Jag har en Curado DC och tycker i ärlighetens namn inte så mycket om den. Den är alldeles för stor, tung och bulkig för min smak. Numera finns Daiwa Alphas SV TW 800 på svenska marknaden och den tycker jag är mycket bättre. Svår att slå för 2500 kr. Den är inte bara mer förfinad (luftigare, lenare och glappfriare), den är lättare och mycket mer anpassad till svenskt abborrfiske. Jag tycker annars också att Shimano Curado MGL 70 är mycket trevligare att fiska med än en Curado DC. Lättare, lenare, kompaktare. Om det är DC (Digital Control) du är ute efter, varsågod att testa, men det är i min mening långt ifrån den bästa rullen i den prisklassen. DC är inget annat än en magnetbroms som styrs av ett chip. Det låter lite coolt när du kastar också. Para aldrig ihop en Curado DC med ett westinspö i varje fall. Rullfästet och den rullen går inte alls ihop och du kommer få ont i handen av att använda den. Min åsikt är att du bör kolla på Daiwa istället. Jag tycker att Daiwa Alphas SV TW 800 är helt oslagbar i den prisklassen, med Curado K 70 MGL som 2:a. Alphas kastar dessutom extremt bra på bromsinställning 3 (och lite sida till sida glapp i spolen), men då måste du ha en multivan tumme. Det är med den inställningen du får ut dem längsta kasten.

          Kommentera


          • #6
            Fiskar du 10g skallar och jerkwobbler så skulle jag välja ett lättare klassat spö än 10-35g, A Orrespöna verkar dessutom ganska kraftfulla och en 7'9":a blir för lång att jerka med. Jag gör det ibland med en 7'5" när jag vill kasta långt men då från kastdäck så man står en bit ovan vattenytan.

            Mina "jerk- och plåtbetesspön" är annars 6'6" 5-20g och 7'1" 7-24g och mer behövs inte, det senare lite toppigare och borde funka bra till 10g skallar+gummi (knappt prövat än) men båda är lite mer allround i aktionen än dedikerade jiggspön.

            Curado DC är som Benjamin S säger, ganska "stor" och ffa stor, djup spole, en 150 när du max behöver säg 50-70 storlek till dina beten. Alphas SV TW 800 är ett intressant tips, var nära att köpa en men det blev en Zillion 1000 istället.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
              Jag har en Curado DC och tycker i ärlighetens namn inte så mycket om den. Den är alldeles för stor, tung och bulkig för min smak. Numera finns Daiwa Alphas SV TW 800 på svenska marknaden och den tycker jag är mycket bättre. Svår att slå för 2500 kr. Den är inte bara mer förfinad (luftigare, lenare och glappfriare), den är lättare och mycket mer anpassad till svenskt abborrfiske. Jag tycker annars också att Shimano Curado MGL 70 är mycket trevligare att fiska med än en Curado DC. Lättare, lenare, kompaktare. Om det är DC (Digital Control) du är ute efter, varsågod att testa, men det är i min mening långt ifrån den bästa rullen i den prisklassen. DC är inget annat än en magnetbroms som styrs av ett chip. Det låter lite coolt när du kastar också. Para aldrig ihop en Curado DC med ett westinspö i varje fall. Rullfästet och den rullen går inte alls ihop och du kommer få ont i handen av att använda den. Min åsikt är att du bör kolla på Daiwa istället. Jag tycker att Daiwa Alphas SV TW 800 är helt oslagbar i den prisklassen, med Curado K 70 MGL som 2:a. Alphas kastar dessutom extremt bra på bromsinställning 3 (och lite sida till sida glapp i spolen), men då måste du ha en multivan tumme. Det är med den inställningen du får ut dem längsta kasten.
              Gillar beskrivningen luftig, förstår precis vad du menar efter att jag prova min kompis alphas på mitt jerkspö till shadow raps å sånt.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av RUSTY HOOK Visa inlägg

                Gillar beskrivningen luftig, förstår precis vad du menar efter att jag prova min kompis alphas på mitt jerkspö till shadow raps å sånt.
                Bra att folk förstår. Det är ett ganska löst begrepp, men det beskriver verkligen känslan man får hos vissa rullar.

                En definition av luftig som rullterm skulle nog vara: En förfinande kvalité som innebär att ej behöva ta i i invevningsmoment och kast, samt avsaknande av motstånd i dessa moment. Även avsaknande i kraft man behöver för att stoppa invevning (på en haspelrulle t.ex).

                Personligen värderar jag väldigt luftiga rullar över silkeslena rullar där du behöver mer kraft för att veva, kasta eller stanna upp ett rotor på en haspelrulle. Vissa föredrar tighta rullar, vilket jag kan förstå då de känns väldigt robusta. Det där är smaksak.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

                  Bra att folk förstår. Det är ett ganska löst begrepp, men det beskriver verkligen känslan man får hos vissa rullar.

                  En definition av luftig som rullterm skulle nog vara: En förfinande kvalité som innebär att ej behöva ta i i invevningsmoment och kast, samt avsaknande av motstånd i dessa moment. Även avsaknande i kraft man behöver för att stoppa invevning (på en haspelrulle t.ex).

                  Personligen värderar jag väldigt luftiga rullar över silkeslena rullar där du behöver mer kraft för att veva, kasta eller stanna upp ett rotor på en haspelrulle. Vissa föredrar tighta rullar, vilket jag kan förstå då de känns väldigt robusta. Det där är smaksak.
                  är det denna rulle du syftar på? https://stockholmsfiske.se/abborrfis...has-sv-tw-800/ närmsta butik som säljer e stockholms fiske i bro så får bli långtur isånnafall

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Toste Visa inlägg

                    är det denna rulle du syftar på? https://stockholmsfiske.se/abborrfis...has-sv-tw-800/ närmsta butik som säljer e stockholms fiske i bro så får bli långtur isånnafall
                    Det är den!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 299 svar
                    262 581 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg barnmorskan  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    858 svar
                    139 367 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gaddivar  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 031 svar
                    193 414 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 141 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 282 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X