Haspelrulle till havsöring - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Haspelrulle till havsöring

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Haspelrulle till havsöring

    Hej,

    Har snöat in på havsöringsfiske när vattnet nu har blivit kallare och funderar på val av rulle till mitt 9.1 fots spö.

    Har idag ett Daiwa 20 Ninja LT 2500 med 0.12 lina som jag använder för abborre. Är det rimligt att använda samma rulle/lina till havsöring, eller bör jag kika på ytterligare en rulle med lite kralligare lina på?

    Om så är fallet, vilken rulle rekommenderar du i prisklassen 1000-2000?

    2500 vs 3000?
    Utväxling?

    Har kikat lite på Shimano Stradic FL och Shimano Vanguard, som verkar schyssta. Dock är Stradic FL slut överallt, kanske är det en uppgraderad version på intåg?

    Ha det bäst,
    Stugan

    P.S.
    Hur riggar du med tafs, lekande och beteslås vid havsöringsfiske?

  • #2
    En rulle i storlek 2500 är bra, skulle nog vilja säga att de flesta fiskar med den storleken. Ca 0,17 i lindimension. Fiskar jag med vanliga drag använder jag ett vanligt beteslås. Vid bombarda eller genomlöpare ett lekande med flourcarbon. Tafs är ingen bra idé då öringen är en skygg fisk.

    Kommentera


    • #3
      Köp shimano vanforden och sätt 0,30 stroft gtm nylonlina på den..

      Kommentera


      • #4
        Tjena.
        Rullen duger alldeles utmärkt. Jag gör långt över 100 pass/år efter öring. I stort sett bara bombarda. Jag kör med en 20g slow sink Använder flätlina 0.15 på mina 2500 rullar det går o köra tunnare men med tanke på att jag har långa spön dryga 11 fot så blir det mycket kraft/tryck på linan vid kast. Vilka betesvikter använder du till ditt spö.
        Tafs mycket lång 3.5m fluocarbon 0.28-0.30.
        Denna kombo är för mig den bästa för mitt öringfiske som sker i havet och nästan uteslutande genom vadning.
        Mot Bornholm på måndag om inte dansken stänger landet.
        Kommer gärna med fler tips synpunkter om du har behov.
        Peter b

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Motvind Visa inlägg
          En rulle i storlek 2500 är bra, skulle nog vilja säga att de flesta fiskar med den storleken. Ca 0,17 i lindimension. Fiskar jag med vanliga drag använder jag ett vanligt beteslås. Vid bombarda eller genomlöpare ett lekande med flourcarbon. Tafs är ingen bra idé då öringen är en skygg fisk.
          Tack!

          Ursprungligen postat av RUSTY HOOK Visa inlägg
          Köp shimano vanforden och sätt 0,30 stroft gtm nylonlina på den..
          Många år sedan jag fiskade med nylon, gillar flätlina mer. Varför väljer du att köra med nylon?

          Ursprungligen postat av Peter B Visa inlägg
          Tjena.
          Rullen duger alldeles utmärkt. Jag gör långt över 100 pass/år efter öring. I stort sett bara bombarda. Jag kör med en 20g slow sink Använder flätlina 0.15 på mina 2500 rullar det går o köra tunnare men med tanke på att jag har långa spön dryga 11 fot så blir det mycket kraft/tryck på linan vid kast. Vilka betesvikter använder du till ditt spö.
          Tafs mycket lång 3.5m fluocarbon 0.28-0.30.
          Denna kombo är för mig den bästa för mitt öringfiske som sker i havet och nästan uteslutande genom vadning.
          Mot Bornholm på måndag om inte dansken stänger landet.
          Kommer gärna med fler tips synpunkter om du har behov.
          Peter b
          Tack för utförligt svar Peter!

          Betesvikt 10-30g på mitt spö, kastar drag runt 20g. Tafs använder jag fluorocarbon 0.30mm. Insåg precis att linan på rullen är 0.13mm/8.2kg, så det borde fungera fint utifrån vad du beskriver.

          Upplevde senast ett flertal knutar på linan vid utkast, vilket jag i stort sett aldrig varit med om förut vid fiske med haspel. Började därför fundera om kustwobbler snurrar och tvinnar linan vilket kan orsaka knutar i linan, och därav om ett lekande var nödvändigt.

          Jag riggade som jag gör för gädda/abborre/gös, vilket är fluorocarbontafs knuten med skarvknut mot flätlina och ett beteslås utan lekande.

          Vad tror du kan vara orsaken till linknutarna?

          Kommentera


          • #6
            Hej.
            om det är hårda knutar , så tror jag att du givet svaret själv - ett lekande borde lösa det. Om det däremot är lite öglor på linan så är det troligt att du får linsläpp( overrun) vid kast . Enklare/ sämre hasplar lägger upp linan sämre på spolen . Lägger du på för mycket lina på spolen så kan de släppa öglor vid kast. Ett ljud som gör ont i hela kroppen när rasslar går genom öglorna , kan va svårt o reda ut med flät. Vissa lintyper är känsligare. Men det kan va fel på rullen . Hade en sprillans Stella Fj för ngt år sen som la linan på spolhuset. Hur vi än gjorde så blev det fel - måndagsex . En ny av samma märke gjorde slut på eländet.
            Hoppas infon gav ngt - Peter b

            Kommentera


            • #7
              Intressant med dessa knutar... jag har klarat mig, menar du Peter b att dessa knutar är hårt tvinnad lina? Stugan, hur ser dina knutar ut i bild, är det en större härva, knut eller en enkel överhandsknop? I vart fall så bör du byta lina och kanske gå upp en dimension beroende på linvalet, vissa är grövre än angivet och då kan t ex 0,13 bli rätt i praktiken.

              Vad gäller rulle så har jag kört med 2500 Shimano och har också en Daiwa LT 2500 (till abborre) som har en ngt mindre spoldiameter än Shimano. Köper du en Daiwa så kan nog en 3000 funka väl, marginellt större diameter på spolen än Shimano 2500 (48/47 mm)
              Lite dyrare Shimano har Aero Wrap II som sägs lägga på linan bra och det stämmer men ingen större skillnad mot min Daiwa LT: (bilden ljuger om storleksskillnaden, mobilkameran är närmre Shimanorullen)
              Click image for larger version  Name:	20210813_163026.jpg Views:	0 Size:	2,16 MB ID:	2591274

              Iaf, ingen har givit mig problem med att öglor släpper men då är jag observant på linan under intag och ffa innan kast. Din LT är en billig modell och jag vet inte om den har samma linpåläggning som min men kanske är QC mindre noga på billiga rullar?

              Å andra sidan har jag ett par billiga rullar med fin linpåläggning enligt min uppfattning, se den övre i bilden nedan, har bättre linpåläggning än den 3ggr så dyra (pensionerade) rullen i underkant...

              Click image for larger version  Name:	20210809_141453.jpg Views:	0 Size:	1,81 MB ID:	2591275
              En viktig sak för att undvika linöglor är att spänna upp linan med spöt innan bygelfällning/invevning startar eller alternativt fälla veven för hand (vilket också sparar på mekaniken).
              Senast ändrad av anteman; 2021-11-30, 00:32.

              Kommentera


              • #8
                Tycker Daiwas LT 3000C modeller är perfekta på 9-10 fot.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Peter B Visa inlägg
                  Hej.
                  om det är hårda knutar , så tror jag att du givet svaret själv - ett lekande borde lösa det. Om det däremot är lite öglor på linan så är det troligt att du får linsläpp( overrun) vid kast . Enklare/ sämre hasplar lägger upp linan sämre på spolen . Lägger du på för mycket lina på spolen så kan de släppa öglor vid kast. Ett ljud som gör ont i hela kroppen när rasslar går genom öglorna , kan va svårt o reda ut med flät. Vissa lintyper är känsligare. Men det kan va fel på rullen . Hade en sprillans Stella Fj för ngt år sen som la linan på spolhuset. Hur vi än gjorde så blev det fel - måndagsex . En ny av samma märke gjorde slut på eländet.
                  Hoppas infon gav ngt - Peter b
                  Hur menar du med hårda knutar? Lekande, brukar du köra det mot flätlinan eller efter beteslås?

                  Testar lite mer och återkommer

                  Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                  Intressant med dessa knutar... jag har klarat mig, menar du Peter b att dessa knutar är hårt tvinnad lina? Stugan, hur ser dina knutar ut i bild, är det en större härva, knut eller en enkel överhandsknop? I vart fall så bör du byta lina och kanske gå upp en dimension beroende på linvalet, vissa är grövre än angivet och då kan t ex 0,13 bli rätt i praktiken.

                  Vad gäller rulle så har jag kört med 2500 Shimano och har också en Daiwa LT 2500 (till abborre) som har en ngt mindre spoldiameter än Shimano. Köper du en Daiwa så kan nog en 3000 funka väl, marginellt större diameter på spolen än Shimano 2500 (48/47 mm)
                  Lite dyrare Shimano har Aero Wrap II som sägs lägga på linan bra och det stämmer men ingen större skillnad mot min Daiwa LT: (bilden ljuger om storleksskillnaden, mobilkameran är närmre Shimanorullen)
                  Click image for larger version Name:	20210813_163026.jpg Views:	0 Size:	2,16 MB ID:	2591274

                  Iaf, ingen har givit mig problem med att öglor släpper men då är jag observant på linan under intag och ffa innan kast. Din LT är en billig modell och jag vet inte om den har samma linpåläggning som min men kanske är QC mindre noga på billiga rullar?

                  Å andra sidan har jag ett par billiga rullar med fin linpåläggning enligt min uppfattning, se den övre i bilden nedan, har bättre linpåläggning än den 3ggr så dyra (pensionerade) rullen i underkant...

                  Click image for larger version Name:	20210809_141453.jpg Views:	0 Size:	1,81 MB ID:	2591275
                  En viktig sak för att undvika linöglor är att spänna upp linan med spöt innan bygelfällning/invevning startar eller alternativt fälla veven för hand (vilket också sparar på mekaniken).
                  Ingen bild på knutarna nu, och håller tummarna för att det inte blir fler bilder. Upplevde en större härva som bildade ett litet skattbo.

                  Det där med rullar. Mina multirullar till gäddfisket är rätt påkostade (Revo Beast, exempelvis), men aldrig köpt en dyrare haspelrulle än Daiwa Ninja. Hur stor skillnad är det på dyrare och billigare haspelrullar?

                  Vilken prisklass anser du är lämplig att lägga sig i för en haspelrulle?

                  Ursprungligen postat av Kolnej Visa inlägg
                  Tycker Daiwas LT 3000C modeller är perfekta på 9-10 fot.
                  Tack!

                  Utväxling på rulle, finns det fördelar med högre utväxling för fisket efter havsöring?

                  Kommentera


                  • #10
                    Inte så stor enligt min uppfattning, andra tycker annat. Köpte en Certate LT men tänkte ” drygt 4000 för en borrerulle?” och bytte till en Prorex V LT för ca 1300kr, funkar mkt bra så här långt och skillnaden i känsla mellan den och Certate är inte stor, men den senare är nog mer förfinad, bättre QC och kanske håller (känslan) lite längre.... fast alla mina rullar håller bra..

                    Överlag så får du ngt vettigt för 1000-2000 kr anser jag, därefter får man betala en hel del mer för ganska lite mer... vilket vissa gladeligen gör och också uppskattar!

                    Jag har 6:1 på Shimano och vevar medvetet. Har ofta sagts att HÖ-rullar ska vara högutväxlade men det beror till viss del på din ”läggning” (snabbvevare eller tvärtom...?) men mest fisketeknik och årstid. Varmare vatten och plåt/plastbeten så högre fart. Kallare vatten vilket mer ofta är fallet, och bombarda lär inte kräva mer än säg ca 5:1 ffa med en aningen större spole som t ex Daiwa 3000.

                    Vilken rulle du än köper kolla linpåläggningen och reklamera om uttalat ”timglas” eller lösa slingor i spolens nederkant, finns måndagsex... fast laborera lite med spolaxelbrickor först om så behövs.
                    Senast ändrad av anteman; 2021-11-30, 14:42.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 305 svar
                    262 945 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg JontaK
                    av JontaK
                     
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    858 svar
                    139 456 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gaddivar  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 031 svar
                    193 760 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 144 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 326 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X