Multirulle till Aborrefisket. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multirulle till Aborrefisket.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #91
    Det pratas mycket om hur lätta vikter specifika rullar klarar av att kasta, men jag har börjat fundera kring hur tunga vikter som anses vara ok för att inte skada rullarna.
    Helt novis - vad är det som kan skadas - spolen? Drev? Och hur tänker man vid fiske i exempelvis strömt vatten med drag som dessutom trycker mycket vatten - motståndet ökar ju den faktiska vikten vilken rullen belastas med?

    Läste någonstans att exempelvis Steez CT "kan" belastas upp till 30g. Steez Air ca 20g.
    Vet någon vad rekommenderat spann ligger på för Zillion SV TW 1000? Funderar på att para ihop det med Levante 10-42. Nu sitter det en Curado DC på spöt och där jag ibland kastar upp till 50g. Blir det en för tung vikt för en Zillion i långa loppet med risk för skada på rullen?

    Kommentera


    • #92
      Ursprungligen postat av Amiala Visa inlägg
      Det pratas mycket om hur lätta vikter specifika rullar klarar av att kasta, men jag har börjat fundera kring hur tunga vikter som anses vara ok för att inte skada rullarna.
      Helt novis - vad är det som kan skadas - spolen? Drev? Och hur tänker man vid fiske i exempelvis strömt vatten med drag som dessutom trycker mycket vatten - motståndet ökar ju den faktiska vikten vilken rullen belastas med?

      Läste någonstans att exempelvis Steez CT "kan" belastas upp till 30g. Steez Air ca 20g.
      Vet någon vad rekommenderat spann ligger på för Zillion SV TW 1000? Funderar på att para ihop det med Levante 10-42. Nu sitter det en Curado DC på spöt och där jag ibland kastar upp till 50g. Blir det en för tung vikt för en Zillion i långa loppet med risk för skada på rullen?
      Bra fråga, undrar detsamma gällande daiwa Alphas sv tw 800. Nu kastar jag sällan tyngre än 20g men är intressant o veta om det skulle ändras.

      Kommentera


      • #93
        Svårt att svara på generellt, beror inte enbart på vikten, 40-50g i sig är nog inga problem så länge du inte får ett hyfsat backslag... Ett lättare bete än så som ger stort motstånd vid invevning är ju värre för dreven än en tyngre jigg, så länge du inte får backslag... Köpt min Zillion 1000 för ca 8-30g men skulle inte tveka att kasta 40 till nöds. Med det sagt så är ingen av de 2 rullarna bäst för de övre vikterna och jag tar då hellre en fram annan rulle, en i 150-200 storlek.

        Kommentera


        • #94
          Menar du att backslag i sig skadar rullen, om vikten på draget är 40 resp 20g? Teoretiskt tänker jag att det vid backslag tar tvärstopp med de följder det kan få - men skadar det rullen i de viktspann vi diskuterar?

          Det är ytterst sällan jag kastar upp mot 50g med det spöt, vanligtvis är det mellan 15-40g. De få gångerna jag gjort det med spöt och Curado DC jag har ändå känt mig någorlunda trygg; givet att det är vid enstaka tillfällen. Frågan är om Zillion klarar ovan utan att riskera skada..

          Kommentera


          • #95
            Ett backslag borde väl egentligen inte ha någon påverkan på dreven eftersom de är frånkopplade under kastet?

            Kommentera


            • #96
              Ja jag menade mer att ett rejält backslag torde kunna ge skador på t ex spolaxeln, iaf har jag nog hört det sägas här på FS även om jag själv klarat mig från det.
              Så tyngre vikter på små nätta spolar undviker jag av försiktighetsskäl, ej p g a egna missöden.

              Borde ju bli ett ryck i spolen/axeln när betet rycker av linan och far vidare tänker jag och den kraften torde öka med betesvikten (om inte linan är klen och går av vid låga krafter) En lätt, tunn BFS spole torde även den vara känslig för denna typ av krafter.

              Dreven påverkas nog bara vid invevning och tuffa drillningar, att plana in fisk med hård broms undviker iaf jag. Och dålig smörjning.
              Senast ändrad av anteman; 2022-01-23, 22:43.

              Kommentera


              • #97
                Med hur många meter per sekund lämnar betet spötoppen låt säga de första tio metrarna? Låt säga att betet väger 15 gram.

                Kommentera


                • #98
                  För enkelhets skull tar jag spiderwire smooth 8 i 0.13 som exempel. Brottstyrka på 13,7 kilo. En ganska vanlig lina för abbore.

                  Det är ju inga problem att slita av en sån lina med låt säga ett Berkley powerblade som väger 11 gram...

                  Visst, vi får räkna bort lite i knutar och förslitning kanske.... låt säga att spolaxeln belastas med 10 kilo innan linan brister och då tror jag att jag tar i ordentligt i överkant på den vikten.

                  Rullen behöver ju kunna klara av sin egna maximala bromsvikt i alla fall... en billig rulle som exempelvis ABU Pro Max har väl en broms på 8 kilo eller nånting i den stilen... och en beast 14 och den spolaxeln är ju inte grövre att tala om...

                  Jag har fått backslag med 250 grams jigg på revo 3 beast utan problem... vi snackar många joule i ett sånt kast när en 0.35 håller...

                  Kommentera


                  • #99
                    Ja Xerup det var ju i så fall positivt! Jag har läst här på FS om krökta axlar iaf. Samt kritik om slirbromsar som klarar 20-30 lb när rullen i övrigt knappast kommer att göra det... länge.

                    För övrigt så har jag aldig haft nytta av 10kg broms under drillning. Pröva att sätta bromsen på hälften och dra i spöt som vid en drill tills t ex linan släpper...

                    Sen är ju Zillion, Alphas Aldebaran, MGL mfl rullar med spolar mer gjorda för att vara rimligt lätta snarare än hållbara som t ex en Revo Beast 3, den är väl närmast skräddarsydd åt Muskie, gädda och riktigt tunga beten.

                    Kommentera


                    • När det gäller broms på rullarna så har tackle advisor en video där han testar upp till 20 lbs på en revo beast 40, den låter inte fräsch efteråt..
                      https://youtu.be/3mpv8GiNdvQ?t=2302



                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 310 svar
                      263 315 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Tommy_Lagebro  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      857 svar
                      139 509 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 847 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 150 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 353 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X