Svårt att svara på generellt, beror inte enbart på vikten, 40-50g i sig är nog inga problem så länge du inte får ett hyfsat backslag... Ett lättare bete än så som ger stort motstånd vid invevning är ju värre för dreven än en tyngre jigg, så länge du inte får backslag... Köpt min Zillion 1000 för ca 8-30g men skulle inte tveka att kasta 40 till nöds. Med det sagt så är ingen av de 2 rullarna bäst för de övre vikterna och jag tar då hellre en fram annan rulle, en i 150-200 storlek.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Multirulle till Aborrefisket.
Collapse
X
-
Menar du att backslag i sig skadar rullen, om vikten på draget är 40 resp 20g? Teoretiskt tänker jag att det vid backslag tar tvärstopp med de följder det kan få - men skadar det rullen i de viktspann vi diskuterar?
Det är ytterst sällan jag kastar upp mot 50g med det spöt, vanligtvis är det mellan 15-40g. De få gångerna jag gjort det med spöt och Curado DC jag har ändå känt mig någorlunda trygg; givet att det är vid enstaka tillfällen. Frågan är om Zillion klarar ovan utan att riskera skada..
Kommentera
-
Ja jag menade mer att ett rejält backslag torde kunna ge skador på t ex spolaxeln, iaf har jag nog hört det sägas här på FS även om jag själv klarat mig från det.
Så tyngre vikter på små nätta spolar undviker jag av försiktighetsskäl, ej p g a egna missöden.
Borde ju bli ett ryck i spolen/axeln när betet rycker av linan och far vidare tänker jag och den kraften torde öka med betesvikten (om inte linan är klen och går av vid låga krafter) En lätt, tunn BFS spole torde även den vara känslig för denna typ av krafter.
Dreven påverkas nog bara vid invevning och tuffa drillningar, att plana in fisk med hård broms undviker iaf jag. Och dålig smörjning.Senast ändrad av anteman; 2022-01-23, 22:43.
Kommentera
-
För enkelhets skull tar jag spiderwire smooth 8 i 0.13 som exempel. Brottstyrka på 13,7 kilo. En ganska vanlig lina för abbore.
Det är ju inga problem att slita av en sån lina med låt säga ett Berkley powerblade som väger 11 gram...
Visst, vi får räkna bort lite i knutar och förslitning kanske.... låt säga att spolaxeln belastas med 10 kilo innan linan brister och då tror jag att jag tar i ordentligt i överkant på den vikten.
Rullen behöver ju kunna klara av sin egna maximala bromsvikt i alla fall... en billig rulle som exempelvis ABU Pro Max har väl en broms på 8 kilo eller nånting i den stilen... och en beast 14 och den spolaxeln är ju inte grövre att tala om...
Jag har fått backslag med 250 grams jigg på revo 3 beast utan problem... vi snackar många joule i ett sånt kast när en 0.35 håller...
Kommentera
-
Ja Xerup det var ju i så fall positivt! Jag har läst här på FS om krökta axlar iaf. Samt kritik om slirbromsar som klarar 20-30 lb när rullen i övrigt knappast kommer att göra det... länge.
För övrigt så har jag aldig haft nytta av 10kg broms under drillning. Pröva att sätta bromsen på hälften och dra i spöt som vid en drill tills t ex linan släpper...
Sen är ju Zillion, Alphas Aldebaran, MGL mfl rullar med spolar mer gjorda för att vara rimligt lätta snarare än hållbara som t ex en Revo Beast 3, den är väl närmast skräddarsydd åt Muskie, gädda och riktigt tunga beten.
Kommentera
-
Ja, det går ju utmärkt att räta ut en krok på exempelvis Westin Swim med en 0.35 om man sitter i en trästock och drar för allt vad tygen håller med ett Svartzonker Black Series ”The Horizon” -400 gram med full broms på gamla hederliga Revo3 Beast :-) Det kanske inte är bra i längden... men det går.
Ska man ha nytta av broms över 10 kilo i Sverige får man väl hoppas på en förvirrad tonfisk...
En av "nackdelarna" med att fiska abborre i Sverige är ju att man av "misstag" kan få på en långt mycket tyngre fisk än den tänkta abborren. Klipper en lax på 15 kilo får nog bromsen på en sån där lätt rulle du nämner bekänna färg av misstag... Att fiska med dom där rullarna i japanska bäckar, diken och risodlingar är väl ganska riskfritt.
Kommentera
-
Varför man ska ha så enormt kraftiga bromsar? Finns inte en abborre som kräver mer än 2kg broms. En vanlig classic Ambassadeur har en bromsar på mellan 5-7kg. Finns inte en gädda som inte det räcker till. Riktigt kraftiga bromsar krävs för havens snabbsimmare. Inte till trötta gäddor.
Sen var det även påtal om backslag, hur det påverkar rullen. Det är garanterat det överlägset största problemet med trasiga rullar. Riktigt snabb acceleration och sen tvärstopp. Mer behöver inte sägas där..
Kommentera
Foton
Collapse
-
av GammelfarGod lördag alla.
Jag har i hela mitt liv fiskat med haspel och har för något år sedan hittat min...1 Foto-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-04-11, 14:50 -
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
2026-01-09, 17:01 -
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
2025-12-11, 16:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
275 578 visningar