Multirulle till Aborrefisket. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multirulle till Aborrefisket.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Click image for larger version

Name:	724BCE47-8760-4A6D-9EFC-D7610A0D5B1C.jpeg
Views:	706
Size:	21,9 KB
ID:	2592330
    Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
    För 2500:- får du en trimmad Ambassadeur 4000 rulle som kommer hålla livet ut och lite till :-)

    Plus att du har en rulle för tyngre fiske oxå om du vill, bara byta spole. Gedigen byggd och inte så Plastig som Nästan alla LP rullar är :-)

    För att Citera OF:
    Ingen vet hur gammal en Ambassadeur blir :-)
    Vill man ha lätt så faller ambassadeuren bort en alphas på det ags jag har väger under 300g med Lina spö och rulle
    Senast ändrad av Sundström76; 2021-12-21, 20:11.

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
      För 2500:- får du en trimmad Ambassadeur 4000 rulle som kommer hålla livet ut och lite till :-)

      Plus att du har en rulle för tyngre fiske oxå om du vill, bara byta spole. Gedigen byggd och inte så Plastig som Nästan alla LP rullar är :-)

      För att Citera OF:
      Ingen vet hur gammal en Ambassadeur blir :-)
      Var hittar du nya 4000 rullar att köpa? Har inte sett någon butik som har någon 4000 på länge. Köpte en 4600c3 på rea från Danmark i början på året. Sen dess har jag inte sett någon. Tradera priserna nu är ju löjliga.

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

        Var hittar du nya 4000 rullar att köpa? Har inte sett någon butik som har någon 4000 på länge. Köpte en 4600c3 på rea från Danmark i början på året. Sen dess har jag inte sett någon. Tradera priserna nu är ju löjliga.
        Dyker upp ibland på annonser, Japanska marknade har det funnits från och till. Jag sålde en 4601 för ett tag sen, visserligen för 3000:-
        Men visst dyker dom upp ibland :-)
        Jag håller hårt i mina 2 nu som jag har :-)
        Sportfiskeboden sålde trimmade 4000 SZ för ett tag sen, vet ej om dom gör det nu :-)
        Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
        Flugfiske är en Livs-stil
        2016 har jag blivit Multifrälst

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg

          Dyker upp ibland på annonser, Japanska marknade har det funnits från och till. Jag sålde en 4601 för ett tag sen, visserligen för 3000:-
          Men visst dyker dom upp ibland :-)
          Jag håller hårt i mina 2 nu som jag har :-)
          Sportfiskeboden sålde trimmade 4000 SZ för ett tag sen, vet ej om dom gör det nu :-)
          Ursäkta för OT: Gäller prisbilden även för högervevade 4000? Vänstervevade är ovanliga, hittade själv en i en liten lokal fiskebutik som jag sedan sålde vidare.

          För att återkomma till ämnet. Fiskade själv med en curado dc 151 under säsongen. Det är en trevlig rulle men kanske lite för klumpig för att passa ner till 10 gram även om den klarar det med. Sedan var jag inte jätteimponerad av bromsen, kändes både hackig och opålitlig. Lämplig för gäddspinn light skulle jag säga.

          Kommentera


          • #15
            Kör enbart LP till borre primärt av de skäl Sundström76 nämner men jag gillar verkligen OFs statment som classe69 lyfte fram:
            "Ingen vet hur gammal en Ambassadeur kan bli!" :-)

            Inte helt sant men det ligger något i det och jag har svårt att tro att någon annan rulle framöver når (någonsin har) samma status i breda lager världen över, fascinerande att en ca 70 årig grundkonstruktion med vissa modifieringar håller, gillas och fiskas än i dag!

            Kommer ens någon LP av idag leva, bland flera, även hyllas 2044?

            Kommentera


            • #16
              Att rundgavlade är klumpiga håller jag inte med om.
              Min 4601 DDL väger inte så mycket som alla andra i 4000 klassen och jag kastar ner till 5-6g utan problem när jag har min UT-spole på den. Med denna Recordspolen kastar jag utan problem ner till typ 10-12g :-)

              Ett plus är ju en annan sak oxå. Visa mig en LP rulle som är Snyggare :-) haha
              Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
              Flugfiske är en Livs-stil
              2016 har jag blivit Multifrälst

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg

                Dyker upp ibland på annonser, Japanska marknade har det funnits från och till. Jag sålde en 4601 för ett tag sen, visserligen för 3000:-
                Men visst dyker dom upp ibland :-)
                Jag håller hårt i mina 2 nu som jag har :-)
                Sportfiskeboden sålde trimmade 4000 SZ för ett tag sen, vet ej om dom gör det nu :-)
                Visst dyker de upp ibland. Brukar ha lite koll på 4000 rullarna. Man var ju relativt ensam att gilla dem under många år och kunde då fynda. Sen de slutade tillverkas så har de tyvärr ökat i värde. Och fler verkar hittat dem tyvärr. Anledningen till min fråga var att du rekommenderar en rullmodell som slutas tillverkas. Tänkte då att du visste någon butik som hade kvar dem.
                Men visst det är enkelt att bygga om en 5-6000 rulle till 4000. Men delarna kostar en slant. Och till borre finns det klart bättre rullar. Och då älskar jag ändå 4000 storleken. Och har ett gäng.

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

                  Visst dyker de upp ibland. Brukar ha lite koll på 4000 rullarna. Man var ju relativt ensam att gilla dem under många år och kunde då fynda. Sen de slutade tillverkas så har de tyvärr ökat i värde. Och fler verkar hittat dem tyvärr. Anledningen till min fråga var att du rekommenderar en rullmodell som slutas tillverkas. Tänkte då att du visste någon butik som hade kvar dem.
                  Men visst det är enkelt att bygga om en 5-6000 rulle till 4000. Men delarna kostar en slant. Och till borre finns det klart bättre rullar. Och då älskar jag ändå 4000 storleken. Och har ett gäng.
                  amazon.se har ett ex kvar av 46 C4 för 2260:- nåt.

                  Kommentera


                  • #19
                    Själv såg jag att Tomas på dittdrag hade Haibo Origin på erbjudande för 399:- och kunde inte låta bli
                    Så det kan ju vara ett julklappstips till andra prestigelösa där ute

                    Har fått hem den och den känns lika välgjord som diverse andra LP jag har här hemma som t ex Shimano SLX och Tatula CT-R

                    Sen ska den ju fiskas med också innan man kan säga nåt mer...



                    Måste ju ha ett spö till så det fick bli ett odelat Finesse Crank-T

                    https://www.upplevstore.se/westin---...g-w330-0701-ml


                    Är det vår snart?

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av Piscantur stercore Visa inlägg

                      amazon.se har ett ex kvar av 46 C4 för 2260:- nåt.
                      En vanlig c3/c4 för över 2000kr. Det är de absolut inte värda.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 918 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 271 svar
                      260 059 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gabbu
                      av gabbu
                       
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      831 svar
                      137 034 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 530 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 216 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X