Multirulle till Aborrefisket. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multirulle till Aborrefisket.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Aha 3-15 är alltså mycket mjukare än ett w6 5-15?

    Kommentera


    • #32
      When you guys say the action on the AGS 3-15 is a great for cranks, do you mean with braid or mono? I prefer braid, so wonder if its to fast for that.

      Kommentera


      • #33
        Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

        AGS 3-15 g är ett suveränt spö till crankbaitfiske. Det är enligt mig för mjukt för att vara optimalt till allround och/eller jiggfiske. Westin W6 är ett bra spö, men jag tycker det är lite överprisat för vad du får för pengarna kontra märken som St.Croix, Daiwa, Shimano, Megabass, Legit Design och även kontra spön du kan beställa från den japanska marknaden. Kan du tänka dig ett Westin W6 kanske du kan tänka dig ett Shimano Poison Adrena casting också (4-21 g) eller den nya modellen (ej gamla) på Shimano Zodias (4-21 g). Kan du köpa ett Poison Adrena tycker jag du ska göra det, för det är bland de skönaste spöna som finns att fiska med på marknaden. De är endelade tåls att nämnas. Ska du ha ett tvådelat kan du beställa ett Megabass Levante 3,5-14 g. Helst från Japan, då Levante är betydligt billigare där än i Sverige.
        Jag skriver också under gällande Poison Adrena, grymt sköna spön.

        Kommentera


        • #34
          Ursprungligen postat av Daiwox Visa inlägg
          When you guys say the action on the AGS 3-15 is a great for cranks, do you mean with braid or mono? I prefer braid, so wonder if its to fast for that.
          Both, but mainly great for braided line. It's a very soft action rod, however its not too soft for monofilament either.

          Kommentera


          • #35
            Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
            Måste det vara Shimano? Daiwa är faktiskt bättre på att hantera de aktuella vikterna vi pratar om. Jag har ett stort tips till dig när det kommer till multirulle av Daiwa i den prisklassen. Nämligen Daiwa Alphas SV TW 800. Det är definitivt den bästa rullen i den prisklassen. Jag har skrivit om varför det är så i en annan tråd. Jag kopierar in vad jag skrev där i den här tråden också:

            "Jag skulle tipsa om Daiwa Alphas SV TW. Den rullen går för ca 2500 kr, men presterar som en rulle för mycket mer. Den har stora fördelar över liknande rullar i sin prisklass. Jämfört med en Daiwa Tatula eller en Daiwa Prorex, som har ett pinionstöd som består av att spolaxeln går genom drevet och ett kullager som håller drevet centrerat, har Alphas två kullager som håller piniondrevet centrerat och därmed en spole som har en förkortad spolaxel. Detta är det bästa pinionstödet du kan hitta på en lågprofilare. Det är inte bara hållbarare i det långa loppet, utan det bidrar också till en lenare känsla under press. Press i det här fallet innebär invevning av fisk samt beten som trycker mycket vatten (crankbaits, lipless cranks, bladebaits, chatterbaits, jiggar med stor paddel etc.). I och med att spolaxeln inte går igenom piniondrevet kommer också spolen utsättas för mindre mängd friktion, vilket på pappret ger längre kast, iaf om du ställer in den mekaniska bromsen på rullen rätt. Rätt inställning innebär att du låter spolen ha lite glapp i sidled, så att inte den mekaniska friktionsbromsen bromsar kastet något alls.

            Utöver dessa funktioner tycker jag att rullen känns luftigare än några andra rullar i den här prisklassen. Shimano Curado har t.ex också två kullager som stöd för piniondrevet, men den känns tightare och något mer "begränsad" i invevningen. Alphas SV TW är luftigare eftersom att den saknar resonans och motstånd i både kast och invevning. Kasten på en Alphas SV TW känns helt fantastiska. Du behöver knappt ta i för att få ut betet långt. Om du fiskar med rullen med magnetbromsen inställd på 2, 3 eller 4 (lite beroende på hur van din tumme är), samt har den mekaniska bromsen inställd så att spolen har lite glapp i sidled, kommer du förstå vad jag menar. Kastkänslan är överlägsen någon annan rulle i den prisklassen. Det här är en mycket fin kvalité som du sällan hittar i rullar under 3500 kr. En Shimano Curado har inte den där luftiga och fria känslan i kasten, eftersom att rullen har en annan typ av broms. För övrigt är Alphas SV TW lättare än vad Shimano Curado är vilket är mycket trevligt till abborrfisket. En lättare rulle minskar slit.

            Jag skulle inte säga att det finns så många bra alternativ till den här rullen i Sverige faktiskt. Shimano Curado K MGL 70/71 är tvåa bakom Daiwa Alphas SV TW 800. Det enda negativa är att Alphas SV TW enbart finns i 7.1:1 och 8.1:1 utväxling. Är du okej med denna utväxling tycker jag att du ska köpa en. Hittar du den inte i Sverige finns den troligtvis att beställa från Japan. Jag har testat många olika rullar, men jag tror att Alphas SV TW kan vara den bästa jag testat i prisklassen den ligger i. Jag tipsade en kompis om den och han är riktigt nöjd. Han parade ihop den med ett Daiwa Prorex AGS. Den combon är riktigt trevlig till allround."

            Jag kan lägga till att magnetbromsen kan ställas in så att rullen blir trasselfri i motvind om du inte har en extremt van tumme. Shimanos centrifugalbromsade rullar har inte lika känsliga bromsinställningar. DC (Digital Control) tycker jag är överbromsande, även om jag fiskar med den på inställning 1 och 2 (de lägsta inställningarna). Jag experimenterade en hel del med linmängd och olika bromsinställningar, men med beten lättare än 10 g samt beten tyngre än 25 g tycker jag att den rullen bromsar onödigt mycket. Kasten är hyfsat långa, men jag kastar inte så exakt som jag vill och absolut inte så fritt och motståndsfritt som jag vill. Till beten under 10 g är DC inte rätt anser jag. Om du ska välja någon Shimano, välj Curado K 70/71 MGL. Den är riktigt trevlig. Daiwa Alphas SV TW 800 är dock vassare.

            Kan tillägga att Daiwa Tatula SV TW och Prorex PE TW 1000 båda två är bättre på att hantera det viktspannet du vill kasta än någon Shimano i den prisklassen med undantag för Curado K 70/71 MGL. SV spolen är väldigt kompetent när det kommer till låga vikter. Likaså PE spolen på Prorexen.

            Intressant läsning, det märks att du vet vad du pratar om!
            Om man skulle vilja ha en lågprofilare för lite tyngre abborr- samt gösfiske, alltså ca 15-30g spannet - vad skulle du rekommendera där?
            Även jag är nog mest sugen på en Shimano egentligen men är öppen för andra vettiga förslag.
            Prismässigt har jag tänkt att lägga mig i mellansegmentet, typ 3000kr.
            Är en Curado MGL 71 för "klen" för ovan nämnda vikter?

            Kommentera


            • #36
              lakefryken Här anges ett alternativ i testet http://www.tackletour.com/reviewshim...adomgl70k.html eller om dyrare önskas, metanium 151 MGL. Fast Daiwa har ju...
              Senast ändrad av anteman; 2021-12-26, 19:12.

              Kommentera


              • #37
                Ursprungligen postat av lakefryken Visa inlägg


                Intressant läsning, det märks att du vet vad du pratar om!
                Om man skulle vilja ha en lågprofilare för lite tyngre abborr- samt gösfiske, alltså ca 15-30g spannet - vad skulle du rekommendera där?
                Även jag är nog mest sugen på en Shimano egentligen men är öppen för andra vettiga förslag.
                Prismässigt har jag tänkt att lägga mig i mellansegmentet, typ 3000kr.
                Är en Curado MGL 71 för "klen" för ovan nämnda vikter?
                Jag hade kollat på en Daiwa Zillion SV TW 1000, fast från Japan. Där kostar den nämligen inte lika mycket som i Sverige. Här har du en video som beskriver hur bra den är: https://youtu.be/0ZYO-A1Rh_M

                Kommentera


                • #38
                  Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

                  AGS 3-15 g är ett suveränt spö till crankbaitfiske. Det är enligt mig för mjukt för att vara optimalt till allround och/eller jiggfiske. Westin W6 är ett bra spö, men jag tycker det är lite överprisat för vad du får för pengarna kontra märken som St.Croix, Daiwa, Shimano, Megabass, Legit Design och även kontra spön du kan beställa från den japanska marknaden. Kan du tänka dig ett Westin W6 kanske du kan tänka dig ett Shimano Poison Adrena casting också (4-21 g) eller den nya modellen (ej gamla) på Shimano Zodias (4-21 g). Kan du köpa ett Poison Adrena tycker jag du ska göra det, för det är bland de skönaste spöna som finns att fiska med på marknaden. De är endelade tåls att nämnas. Ska du ha ett tvådelat kan du beställa ett Megabass Levante 3,5-14 g. Helst från Japan, då Levante är betydligt billigare där än i Sverige.
                  Menar du möjligtvis Poison Adrena/Zodias i 4-12 klassning? De har en uppsjö modeller enl katalogen men ingen 4-21 g vad jag kan se.

                  Kommentera


                  • #39
                    Landade på ett w6 med trigger, 5-15g, älskar det spöt.

                    Tackar för alla tips.

                    Kommentera


                    • #40
                      Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

                      Jag hade kollat på en Daiwa Zillion SV TW 1000, fast från Japan. Där kostar den nämligen inte lika mycket som i Sverige. Här har du en video som beskriver hur bra den är: https://youtu.be/0ZYO-A1Rh_M
                      Och om man skulle "trotsa" detta och ändå vilja hålla sig till Shimano och från en svensk butik...
                      Metanium har jag varit inne lite på tidigare, vettigt val?

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 305 svar
                      262 907 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg JontaK
                      av JontaK
                       
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 455 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 750 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 144 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 323 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X