Multirulle till Aborrefisket. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multirulle till Aborrefisket.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #41
    Är ett gammalt Daiwa freak. Men testade en metanium 2020 och äger nu tre stycken. Tycker att de är underbara. Så jag skulle slå till.

    Kommentera


    • #42
      Ursprungligen postat av Julle68 Visa inlägg
      Är ett gammalt Daiwa freak. Men testade en metanium 2020 och äger nu tre stycken. Tycker att de är underbara. Så jag skulle slå till.
      DC eller MGL?

      Kommentera


      • #43
        2020 finns bara som MGL.

        Kommentera


        • #44
          Ursprungligen postat av lakefryken Visa inlägg

          DC eller MGL?
          Metanium DC är inte värd pengarna. Micro Module och aluminium fungerar inte bra ihop. Efter några månader brukar rullen bli riktigt raspig och dreven måste då bytas. Till slut brukar man byta till mässingdrev. Nya Metanium MGL 2020 är en mer förfinad samt hållbarare rulle. Jag äger en Shimano Bantam MGL. Metanium MGL påminner mycket om den. Min Bantam är mycket trevlig. Däremot är inte kullagren i min Bantam särskilt korrosionsbeständiga. Jag har fiskat en del med den, men kullagren blev rostiga snabbt. Jag har bytt mina spollager till keramhybridlager, men det ena pinionlagret har börjat kännas raspigt. Var därför noga med att skölja av din Shimano Metanium MGL 2020 under kranen när du kommer hem.

          Kommentera


          • #45
            Ursprungligen postat av Julle68 Visa inlägg
            Är ett gammalt Daiwa freak. Men testade en metanium 2020 och äger nu tre stycken. Tycker att de är underbara. Så jag skulle slå till.
            Nån särskild metod den gör sig allra bäst till enligt dig?
            Vilket viktspann kastar du med en Metanium?

            Kommentera


            • #46
              5-30 gram. det som gör rullen så speciell är att den är så vridstyv, så att du får bättre kontakt med betet. Kastar otroligt lång och är liten och smidigt och välbyggd. Mässingdrev och en len broms. Minus är att bromsen kunde vara lite starkare.

              Kommentera


              • #47
                Även jag föll dit, igen. Blev en slx dc + w3 tc 15g. Får se om man fastnar denna gång. Brukar föredra haspel till det lätta fisket...

                Kommentera


                • #48
                  Jag hoppas du blir nöjd även om DC inte vore mitt förstaval på ett -15g spö, lite onödigt tung och mer en ca 10-50g rulle. Som haspelfiskare hade jag nog valt en lätthanterlig Daiwa, t ex Tatula SV TW 103, Prorex PE 100 eller liknade SV. Eller en Curado 70/71... Hoppas du fastnar iaf!

                  Kommentera


                  • #49
                    Ursprungligen postat av Niklar Visa inlägg
                    Även jag föll dit, igen. Blev en slx dc + w3 tc 15g. Får se om man fastnar denna gång. Brukar föredra haspel till det lätta fisket...
                    Jag tror tyvärr inte att en DC rulle överlag är särskilt bra till det lättaste fisket. Spolarna är alldeles för tunga. Bromsarna saknar den där luftigheten i kasten som gör att riktigt lätt beten flyger långt. Förhoppningsvis blir du nöjd ändå!

                    Kommentera


                    • #50
                      Ursprungligen postat av Julle68 Visa inlägg
                      5-30 gram. det som gör rullen så speciell är att den är så vridstyv, så att du får bättre kontakt med betet. Kastar otroligt lång och är liten och smidigt och välbyggd. Mässingdrev och en len broms. Minus är att bromsen kunde vara lite starkare.
                      Hmm.. jag bli lite nyfiken på Metanium MGL och SVS Infinity... vridstyvare än Zillion 1000 med samma spö, bete, lina eller annan rulle? Hur märker du vridstyvheten, kontaktskillnaden?

                      Hur är den i motvind, med t ex wobbler, lättinställd och få backslag? Jag får tyvärr så pass små fiskar att 5kg, ja alla slirbromsar alltid räcker...

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 299 svar
                      262 575 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 365 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 340 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 140 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 279 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X