Multirulle till Aborrefisket. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multirulle till Aborrefisket.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #51
    Metanium är väldigt lätt inställt och gå från 5-20 utan att jag behöver ändra spolbromsen (glömska). Det gör ont i mitt hjärta att säga, men Shimano har lyckas.
    jag förstår inte det stora intresset för DC rullar. Äger metanium, scorpion och Curado DC och använder dem aldrig till abborre fiske, om det inte är storm. Men perfekta för sonen, som är tio och frugan

    Kommentera


    • #52
      Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
      Jag hoppas du blir nöjd även om DC inte vore mitt förstaval på ett -15g spö, lite onödigt tung och mer en ca 10-50g rulle. Som haspelfiskare hade jag nog valt en lätthanterlig Daiwa, t ex Tatula SV TW 103, Prorex PE 100 eller liknade SV. Eller en Curado 70/71... Hoppas du fastnar iaf!
      Kommer nog inte köra några beten under 10 g. Tc spöna är kralliga för sin kastvikt. Provat kamratens dc och känts trevlig, i den prisklassen tycker jag de känns som ett bra alternativ men får se om jag fastnar i multi för abborre så kanske det blir fler lätta multirullar.

      Kommentera


      • #53
        Julle68 Ok, tack! Kanske är 2020 Metanium MGL 150/151 (100?) en av de mer "lätthanterliga" Shimano i och med växlande vind och beten.
        Aldrig prövat SVS-infinity men "läst mellan raderna" om bra kastlängder men lite känslig... så alltså inte Metanium men är den enkel som en SV-rulle för de som kommer från haspel som ngn här ovan i tråden?

        Har själv ett par DC och många attraheras nog av ryktet och delvis sanningen om att vara ovanligt bakslagsfria. Mina köpta mer av nyfikenhet och för kustfiske efter HÖ där de bör komma till sin bästa rätt men det senare har det inte blivit av med ännu...

        Kommentera


        • #54
          Niklar Vad bra! Har du prövat så vet du ungefär hur ditt kit kommer kännas. Att få chansen att pröva ngt innan köp är bäst eftersom vi upplever så olika och referenser skiljer sig men andras upplevelser är ändå bättre än konstiga säljspecifikationer.

          Ta t ex uttalandet "japansk lyx" om ett spö som kostar 1600 i Japan eller 3500 här... knappast ett lyxspö och egenskaperna, aktionen får vi inget om...
          Skitfiske!

          Kommentera


          • #55
            Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
            Niklar Vad bra! Har du prövat så vet du ungefär hur ditt kit kommer kännas. Att få chansen att pröva ngt innan köp är bäst eftersom vi upplever så olika och referenser skiljer sig men andras upplevelser är ändå bättre än konstiga säljspecifikationer.

            Ta t ex uttalandet "japansk lyx" om ett spö som kostar 1600 i Japan eller 3500 här... knappast ett lyxspö och egenskaperna, aktionen får vi inget om...
            Skitfiske!
            Jepp, det bästa är helt klart att ha möjlighet att testa. Nu hade jag den lyxen innan men tyvärr väldigt svårt att få göra det i vanliga fall. Just mindre multi-rullar känns himla luriga. Väldigt svårt att hitta vilket viktspann de prestera bäst inom. Kommer det till gädda är det betydligt enklare. Där fungerar ju typ alla rullar.

            Kommentera


            • #56
              DC har räddat dagen många gånger när jag nött en massa timmar i sträck och börjat tappa fokus i kastandet, det är precis när man är som mest utmattad/frusen/hungrig eller allmänt desillusionerad man inte orkar med ett enda skatbo och där ligger värdet. Första timmarna kastar jag inte särskilt mycket sämre med en Black Max för 400 spänn (men den berömda känslan är ju något helt annat).
              Senast ändrad av holden; 2021-12-28, 20:46.

              Kommentera


              • #57
                Glöm ej att Metanium 2020 finns i 2 modeller, 1 Jdm modell och en US modell, det är olika spolar och olika ”knobs” har själv jdm modellen och måste säga att den är överlägsen mot min metanium dc, den är ju mindre och kastar sjukt jävla långt och lätt dock använder jag endast metanium dc idag för crank/jerkbaits då det är sjukt lyxigt med ”auto mode” så spelar ingen roll om man kastar ett drag med mycket vindfång eller kompakt.

                Kommentera


                • #58
                  Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

                  Hmm.. jag bli lite nyfiken på Metanium MGL och SVS Infinity... vridstyvare än Zillion 1000 med samma spö, bete, lina eller annan rulle? Hur märker du vridstyvheten, kontaktskillnaden?

                  Hur är den i motvind, med t ex wobbler, lättinställd och få backslag? Jag får tyvärr så pass små fiskar att 5kg, ja alla slirbromsar alltid räcker...
                  Det jag tycker min Bantam MGL gör bättre än en Zillion SV TW 1000 är att den sväljer vibrationer bättre. Vridstyvheten märker jag inte av på abborre, då jag kör såpass låga bromsinställningar, samt väldigt "lätta" (läs light power) spön kraftmässigt. Både Metanium MGL 2020 och Bantam MGL är dock väldigt robusta. Med detta menar jag att du känner väldigt lite glapp när man vevar beten som ger mycket motstånd genom vattnet. Rullen känns mer stabil. Därmed känns heller inte betets vibrationer (som jag nämnde) genom dem. Som med i princip alla Magnesium-rullar, förutom Daiwa Steez, finns det dock en resonans närvarande i Shimano Metanium. Jag kan inte sätta fingret på vad det är, men det finns någon känsla av att "saker händer inuti rullen" på Shimano Metanium MGL. Den känns dock betydligt mindre än vad t.ex Shimano Aldebaran gör.

                  Kommentera


                  • #59
                    Har en Exsence dc som jag testade på abborre i
                    innan jag köpte Daiwa Prorex TW 100SV-L och kompletterade senare med en Daiwa 20Prorex PE SV TW 100HSL. Daiwa rullarna funkar mycket bättre än Dc rullen till lätta bete. Spö Daiwa Powermesh 10-40g och ett Daiwa Ags 3-15g för jiggar med lätta jiggar.
                    Excense är grym till havsöringdrag 20-40g med havsöringspö.
                    Kör mycket wobbler till abborre, runt 12g-13g. Kör mycket Rapala Shadow Rap Shad 9, Westin BabyBite, RawBite.








                    Kommentera


                    • #60
                      Hej alla entusiaster, jag har precis blivit med Poison Adrena 1610m och är ju så intresserad av tips på vilken rulle ni skulle rekommendera till detta.

                      Det är för övrigt en fröjd att läsa Benjamins inlägg om dessa multirullar, problemet är väl att vill ha begäret frestar på.
                      Jag har fiskat med Shimano SLX XT med SVS infinity och jag tycker den funkar bra och känner mig trygg med den.

                      men för att ta steget vidare så har jag då börjat kika på Alphas SV TW 800 som nämns här men även Zillion 1000.

                      Ska vi kalla den ronden Japan vs Thailand?

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 299 svar
                      262 615 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 389 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 542 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 299 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X