Custom-måla en multirulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Custom-måla en multirulle

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av esox88 Visa inlägg
    Qstercreations är svensk...
    Han är säkert svensk. Jag syftade på dem bilder jag länkade till. Men Qster kan jag säkerligen kontakta.

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av Utter Visa inlägg
      Intressant idé det. Har själv tänkt att förunna en gammal trotjänare en ny klänning. Problemet är nog mindre att airbrusha en rulle. Den behöver en hållbar clear coat också. Tror helst urethan eller liknande.
      Jag hittar inte hemsidan men det fanns ett företag i Sverige som ”customålade” rullar. De använde någon form av tålig plastfilm som ersatte både färg och coating.

      sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av Utter Visa inlägg
        Intressant idé det. Har själv tänkt att förunna en gammal trotjänare en ny klänning. Problemet är nog mindre att airbrusha en rulle. Den behöver en hållbar clear coat också. Tror helst urethan eller liknande.
        Varför urethan baserad klarlack? Tänker du på saltet i vattnet eller?
        Kan inte tänka mig att det behövs nått annat än vanlig normal 2-komp klarlack som topcoat, den står oftast emot bensin/salt/kemikalier etc hyfsat bra så det bör itne va några hinder mot lite saltvatten.
        (om ens det är nödvändigt, räcker nog kanske tom med vanlig simpel 1-komp).
        Ända nackdelen är väl om man gör ett slagmärke i ytan och fukt börjar krypa under lacken, men det å andra sidan är väl i sig ingen större skillnad mot vanliga fabriks kulören rullar är sprutade med från början, borde bli samma fenomen även då även om fabriks kulören inte är fullt lika tjock som det blir med airbrush och dess olika lager.

        Ett tips är att söka lite på google efter duktigt folk, måånga privatpersoner som har grymma skills för ritande/målande osv hålls även ltie med airbrush och lägger ut via bloggar/instagram osv.

        *tillägg*
        Vill man ha nått mindre "permanent" på rullen, för att ev vilja återställa den enklare i framtiden till fabriks look så kan du även kolla lite på folietryck. En teknik där man trycker motiv/bilder direkt på vinylfolie och sen helt enkelt kan dra bort folien den dagen du ev ska sälja rullen och vill ha den som ursprunglig look igen.
        Nackdelen med detta är att det inte lämpar sig för välvda ytor och liknande iom att folie många ggr på icke räta ytor måste formas och då med värme. Vilket förmodligen inte lämpar sig för bilder och liknande iom att man sträcker/krymper folien som motivet är tryckt på.
        Dvs risk för missbildning av motivet är stor.
        Lika så att denna teknik inte lämpar sig för sidor på gavlar som ser ut lite som traditionella burk lock.
        Senast ändrad av Plumsisjön; 2022-01-06, 12:27.

        Kommentera


        • #14
          http://hydrodip.se/?gclid=Cj0KCQiAw9...AaAhFPEALw_wcB

          Borde kunna vara något!

          Kommentera


          • #15
            "Varför urethan baserad klarlack? Tänker du på saltet i vattnet eller?
            Kan inte tänka mig att det behövs nått annat än vanlig normal 2-komp klarlack som topcoat, den står oftast emot"
            Ja, vad jag tänkte. Men åtminstone som du skrev en 2- komp. Inget som går genom en vanlig Airbrush spruta. Tror bästa sättet vore att hitta en fiskande billackerare. Skulle kunna tänka mig att göra allt förarbete själv ( plocka ner delarna, lätt slip osv). Själv är jag inte intresserad av flames, dödskallar oa. Bara en snygg annorlunda färg. Möjligen kan jag tänka mig en flipflop och lite glitter i topcoaten. Men en racinggreen Alphas med guld applikationer, och rullen har mitt hjärta.
            Eller en mörkblå Revo Inshore gen 1 med guld...

            Kommentera


            • #16
              Skicka ett PM till izpaints på instagram? Måla rullar verkar vara det enda han gör och han gör det snyggt också. Kanske han kan svara dig?

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg
                Skicka ett PM till izpaints på instagram? Måla rullar verkar vara det enda han gör och han gör det snyggt också. Kanske han kan svara dig?
                Mycket tack! Ska göras!

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                2 299 svar
                262 572 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg barnmorskan  
                Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                858 svar
                139 365 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg gaddivar  
                Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                1 031 svar
                193 337 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Sundström76  
                Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                7 svar
                2 140 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg billion
                av billion
                 
                Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                79 svar
                12 271 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Torekrok  
                Arbetar...
                X