Haspelspö för Ned Rig - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Haspelspö för Ned Rig

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Trille66 Visa inlägg

Vad tycker du om Yasei LTD, vilka fiskemetoder använder du det till och hur små vikter klarar det?
    Använt det till lätt dropshot dvs, typ en illex pintail på 6.5cm med en strl 4 krok och 5g tyngd och ned med 2.8-4.7g skalle, rätt mjuk topp, snabb aktion så ryggraden kommer tidigt, men det är inte så mycket rygg. Det är definitivt ett spö för finesstekniker och väldigt små beten.Har inte provat något tyngre än 10g dropshot eller jiggskalle då jag har andra spön som passar bättre för sånt. Det är en solid topp om jag minns rätt vilka ska vara långsammare än rör.

Kommentera

Vad kan du tänka dig att använda det mer till förutom Ned?
      till lättare jiggfiske med har jag kört…7-8 gr skalle som tyngst än

Kommentera

Ursprungligen postat av Herrlin Visa inlägg

Använt det till lätt dropshot dvs, typ en illex pintail på 6.5cm med en strl 4 krok och 5g tyngd och ned med 2.8-4.7g skalle, rätt mjuk topp, snabb aktion så ryggraden kommer tidigt, men det är inte så mycket rygg. Det är definitivt ett spö för finesstekniker och väldigt små beten.Har inte provat något tyngre än 10g dropshot eller jiggskalle då jag har andra spön som passar bättre för sånt. Det är en solid topp om jag minns rätt vilka ska vara långsammare än rör.
        Var och kände på Yasei spöt, jävligt tunn topp!? Vad har du för rulle på den och hur är balansen?

Kommentera

Var och kände på Yasei spöt, jävligt tunn topp!? Vad har du för rulle på den och hur är balansen?
          Väldigt tunn, har haft både stradic ci4+ och vanford i 2500-storlek, balanserat bra vad jag minns, nu har jag en vanford C2000S HG på den dock, känns bra vid torrviftande, men kan vara påverkat mer av låg vikt än balans.

Kommentera

Väldigt tunn, har haft både stradic ci4+ och vanford i 2500-storlek, balanserat bra vad jag minns, nu har jag en vanford C2000S HG på den dock, känns bra vid torrviftande, men kan vara påverkat mer av låg vikt än balans.
            Är inte toppen för tunn, tänker att den blir svampig.

Kommentera

Vad som är svampigt är ju subjektivt men det skulle förvåna om toppen upplevs som lika styvt och rappt som en rörbyggd topp. Dett är nog inte poängen med denna typ av spön, utan delikat nappindikation.
              https://ruteundrolle.de/2020/10/05/l...t-von-shimano/
              Senast ändrad av anteman; 2022-03-11, 11:02.

Kommentera

Är inte toppen för tunn, tänker att den blir svampig.
                Den är ju inte som på mitt expride, det har styv topp, utmärkt för jiggar. Yasei har ju som en "quivertip"

Kommentera

Jag beställde själv nyss en gunki finesse game s-225m ml 1.5-14g . Tog den istället för 1,5-10g pga kör kräftor också. Kommer köra ned, Dropshot och lätta skallar med det spöt.

Kommentera

Den är ju inte som på mitt expride, det har styv topp, utmärkt för jiggar. Yasei har ju som en "quivertip"
                    Du råkar inte ha Shimano Yasei LTD Power Finess oxå?

Kommentera

I väntan på ett NED/BFS spö från Dittdrag /Perchzilla- serien har jag fått testa ett spö från kinesiska PureLure. Skratta inte- jag gillar det starkt. Ett LRF spö som heter Seabed -10g med snabb aktion. Vad jag gillar med det förutom klingan är längden 2.28m, och Fuji rullsätet som är sparsamt men överför riktig bra vad som händer vid betet. Jag når klingan men fingrarna men det känns bekvämare än ett sceletor fäste.
                      Riktig bra kvalité på allt. Carbonmattan är en 40t Mitsubishi med dubbel cross wrap hela vägen till toppen. Trots detta en riktig slim klinga. Fuji A ringar i K-R concept.
                      Jag gillar spön som är lite längre för det. Att kunna använda det t.ex. till DS utan att behöver dra halva taffsen genom micro guidsen.
                      Tippen är en känslig tubular som kan lyfta ett 7g vikt utan att kollapsa som en kokt spaghetti.. Jobbar riktig bra när man drar t.ex. ett c-rigg, chebu eller NED över bottnet.

PureLure- Seabed

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 863 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S