"Åh nej, inte en till havsöringstråd..." - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

"Åh nej, inte en till havsöringstråd..."

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    RUSTY HOOK Så kan det säkert vara, ej prövat AGS däremot förstått att flertalet (andra) är toppiga i aktionen. Hittar dock ingen sån AGS 9':a, vad heter modellen du refererar till?

    F.ö. så är även Luvias "seatrout" de jag refererade till, LV902MLRS-BS (och den längre 1002ML) gjord i SVF Nanoplus, i övrigt oklart. Skulle absolut övervägas, kännas på om jag var ute efter ett HÖ-haspelspö ca 10-30g 9'-10' för dryga 2000kr.
    AGS 9' 10-30 gram känns lite styvare överlag än övriga spön.
    Luvias känns riktigt fina när jag viftat med dom.

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av RUSTY HOOK Visa inlägg

      AGS 9 fot inte direkt jättetoppig, jag förstår hur du tänker det är SVF kolfiber och hur Daiwa specar det vet jag inte, men det är så lätt och delikat i sin konstruktion så det har rätt aktion vid drill av dampiga öringar, äger inte spöt själv men kompisen har det och jag har drillat ett x antal öringar på det och det är ett supertrevligt och välbalanserat spö, skulle själv köpt det om jag inte höll på att spara pengar till ett Airspin seatrout som jag snöat in på.

      Elge’s butik i dagsläget är katastrof tråkig, dom har typ resterna av spön ingen vill ha, rullar likaså, men dom väntar på påfyllning tydligen…


      Var inne hos El-ge i helgen...utbudet var inte stort som du säger.

      Men det är på väg in,

      Angående spö. Velar fram och tillbaka...

      Vad tycker tycker 3 och 4 delade spön på 10 fot?

      Påverkas kvalitetskänslan nämnvärt?


      fördelar? Nackdelar?

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av Sharkie Visa inlägg



        Var inne hos El-ge i helgen...utbudet var inte stort som du säger.

        Men det är på väg in,

        Angående spö. Velar fram och tillbaka...

        Vad tycker tycker 3 och 4 delade spön på 10 fot?

        Påverkas kvalitetskänslan nämnvärt?


        fördelar? Nackdelar?
        Jag använder främst ett Westin W8 på 10 fot som är 4-delat när jag fiskar havsöring. Fast jag använder dock mer eller mindre enbart flerdelade spön.
        Fördelar är väl främst att det är lätt att transportera. Men jag upplever heller inga nackdelar med fler delningar. Och då har jag flerdelade spön ifrån ett billigt fladen warbird till Westin W8.

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av Sharkie Visa inlägg



          Var inne hos El-ge i helgen...utbudet var inte stort som du säger.

          Men det är på väg in,

          Angående spö. Velar fram och tillbaka...

          Vad tycker tycker 3 och 4 delade spön på 10 fot?

          Påverkas kvalitetskänslan nämnvärt?


          fördelar? Nackdelar?

          4-delat Fenwick Ironfeather III , inga nackdelar gentemot 2-delade 10 fotare, top notch.

          Kommentera


          • #15
            Odelade spön gillar jag inte av transport/förvaringsskäl, (och irritationskänslighet:-) ) så det är individuellt. Har några gamla HÖ-spön 9'6"-12" 2 och 3delade. Ser ingen direkt fördel med 3, 4-delat såsom jag transporterar/förvarar. Brukar sägas att varje delning är en potentiell risk för spöbrott men har aldrig hänt mig.

            Däremot kan holkar vrida sig under fisket, fler holkar=högre risk för det, men finns ju holksmörjning. flerdelat blir aningen, marginellt tyngre (sämre balans) samt att delningen kan göra spöt lite styvare just där, holkar måste vara vettigt konstruerade och så verkar det vara om vi ska tro de som skrev ovan, jag gör det iaf.

            Har en 2-delad 10' och den är inga problem att hantera som jag använder, förvarar och transporterar i bil. Reser man mkt och ej primärt med bil kan ett 4-6 delat vara en fördel.
            Senast ändrad av anteman; 2022-02-23, 11:12.

            Kommentera


            • #16
              Ska du endast kasta drag och vid sällsynta tillfällen bombarda skulle mitt val vara 9 fot då du kastar minimalt längre med 10 fot och 9 fot är oftast mindre framtunga. 10-30 duger gott för de flesta beten. 3-delat går bort då det blir ojämn längd om du delar spöt vilket gör att 2-del att föredra om du inte ska resa eller har bekymmer med utrymme vid förvaring, då är 4-delat smidigt. Flugspön är oftast 4-delade och de fungerar ypperligt. Ska du fiska flätlina är ett mjukare spö bra, tycker många spön idag är på tok för hårda vilket kanske ger bättre kast men drillar uselt. Tycker 3-4000 storlek kastar något längre och har oftast trevligare vevknopp än mindre storlek på rullen.
              /h

              Kommentera


              • #17
                Fladen Maxximus Seatrout är sköna spön för en bra peng.

                Kommentera


                • #18
                  Tack för alla tips,

                  Experten i fiskebutiken sa att nästan alla havsöringsfiskare kör med 2500 rulle. Väldigt få som köper 3000 rullar för havsöring enligt honom.

                  Vad kör ni med?

                  Någon som fiskar med Shimano Vanford? Nöjda?

                  Ska fundera lite till och beställa på söndag kväll.

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av Sharkie Visa inlägg
                    Tack för alla tips,

                    Experten i fiskebutiken sa att nästan alla havsöringsfiskare kör med 2500 rulle. Väldigt få som köper 3000 rullar för havsöring enligt honom.

                    Vad kör ni med?

                    Någon som fiskar med Shimano Vanford? Nöjda?

                    Ska fundera lite till och beställa på söndag kväll.
                    En 2500 och 3000 rulle hos Shimano har samma storlek på rullhuset och väger typ lika men 3000 tar mer lina och har lite större spole vilket förbättrar kastlängd samt kan skilja på vevknopp, min Nasci 3000 har T-handtag vilket jag uppskattar som fiskar under vintern.

                    Kommentera


                    • #20
                      En Daiwa LT 2500 har en något mindre diameter på spolen än Shimano 2500 (45 vs 47), vars C3000 modell är lika stor men har en (onödigt) djup spole, dvs vanliga Shimano 2500, 160m 0,25 nylon på pappret bör räcka långt. LT 3000 är ca en millimeter större i yttre spoldiameter än Shimano 2500/3000. Sen finns vissa modeller med grundare spole om man vill fördjupa sig... Kör själv en Daiwa och Shimano 2500. Föredrar I knopp före T-knopp.

                      Daiwamått:

                      Click image for larger version

Name:	HTB10QsCsgKTBuNkSne1q6yJoXXaY.jpg
Views:	179
Size:	107,9 KB
ID:	2610200


                      Shimano 2500/3000, bör kasta lika.
                      Click image for larger version  Name:	post-16277-0-05100400-1475081244.jpg Views:	0 Size:	54,8 KB ID:	2596709
                      Senast ändrad av anteman; 2022-11-06, 13:27.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 932 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 295 svar
                      261 887 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      852 svar
                      138 375 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg El_Kebabo  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 670 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 082 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Arbetar...
                      X