Haspelspö till Jerk? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Haspelspö till Jerk?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Haspelspö till Jerk?

Tjena! Jag letar efter ett spö med vanlig haspel rulle som funkar till Jerk-fiske? längd borde väl vara 8fot kanske? antar att det ska vara ett ganska så hårt spö för att det ska funka bra? så har ni några schysta tipps får ni gärna ösa på med dom här

//mvh Johan
    Senast ändrad av JoLLe; 2007-03-13, 18:36.

Ursprungligen postat av JoLLe Visa inlägg
    Tjena! Jag letar efter ett spö med vanlig haspel rulle som funkar till Jerk-fiske? längd borde väl vara 8fot kanske? antar att det ska vara ett ganska så hårt spö för att det ska funka bra? så har ni några schysta tipps får ni gärna ösa på med dom här

//mvh Johan
    Det finns jerkspön för haspelrullar från 300 kr och uppåt, de brukar vara mellan 6-6.6 fot.

Om du hade tänkt att använda en H-rulle du redan har bör den inte vara mindre en typ 4000 helst big game, Rullarna/bromsen slits mycket mer pga "alla ryck". Använd inte din favorit rulle eller en rulle du använder ofta till annat fiske, den kan åldras rekordsnabbt om du jerkar med den.

Om man nu ska jerka med haspel så tycker jag att man ska ha en extra tjock fletlina gärna med något gummihinna. Då är det lättare att hålla emot med pekfingret när du svungar i väg ett 100g bete, och risken att skära ett jack i pekfingret minskar markant.

Ända fördelen jag kan se med att jerka med haspel är väl att man inte lika lätt riskerar att få trassel med linan om man är ovan. Sen kanske "haspelset" är billigare men du kommer troligen att köpa ett multiset om ett tag.

Där imot om jag jerkar med lättare beten ca 20 g använder jag haspel.

Hoppas detta kan va till någon hjälp.

Ivman

Kommentera

Ursprungligen postat av Ivman Visa inlägg
      Det finns jerkspön för haspelrullar från 300 kr och uppåt, de brukar vara mellan 6-6.6 fot.

Om du hade tänkt att använda en H-rulle du redan har bör den inte vara mindre en typ 4000 helst big game, Rullarna/bromsen slits mycket mer pga "alla ryck". Använd inte din favorit rulle eller en rulle du använder ofta till annat fiske, den kan åldras rekordsnabbt om du jerkar med den.

Om man nu ska jerka med haspel så tycker jag att man ska ha en extra tjock fletlina gärna med något gummihinna. Då är det lättare att hålla emot med pekfingret när du svungar i väg ett 100g bete, och risken att skära ett jack i pekfingret minskar markant.

Ända fördelen jag kan se med att jerka med haspel är väl att man inte lika lätt riskerar att få trassel med linan om man är ovan. Sen kanske "haspelset" är billigare men du kommer troligen att köpa ett multiset om ett tag.

Där imot om jag jerkar med lättare beten ca 20 g använder jag haspel.

Hoppas detta kan va till någon hjälp.

Ivman

Tack för ett snabbt och bra svar=)..

Det där att rullen slits väldigt mycket låter inte så roligt då ja tänkt att köpa en helt ny rulle, känns ju som man kastar pengarna i sjön då nästan.. så det får nog bli att köpa ett vettigt "jerkset" och andvända gamla spöt till övrigt fiske.. har ju endå hela sommaren på mig att lära mig kasta med en multirulle... måsste nog va det smartaste?...Finns det det några "okej" jerkset för runt tusen lappen? eller är det bara skräp i den prisklassen?...

Kommentera

Du tjänar nog på att kliva upp några hundralappar direkt för då får du ju bättre grejer från start. Kolla attitudebaits och nya sporting, jag vet att det finns bra set där för ca 1500-2000. Och det där med att lära sig kasta med en multi är gjort på nolltid. Börja dock med nylon på rullen tills du har någon slags stabilitet i kasten för du får räkna med skatbon i början.

Kommentera

Är nog svårt att hitta ett okej set för tusenlappen utan du får nog räkna med det dubbla för att få ett sjysst set. Köper du begagnat kanske du kan hitta ett för tusenlappen. Bor du i Sthlm så kan jag rekommendera ett besök på Lundgrens i Gamla stan.

Tycker du ska satsa på flätlina på direkten, power pro 0.36 tycker jag fungerar bra. Tar man det lungt i början och har kastbromsen hårt ställd så blir det inte så lätt skatbon. Skulle det bli det så är det mindre risk att linan går av om du använder flätlina.
          Senast ändrad av dillinja; 2007-03-13, 19:41.
          Pike Vobiscum

Kommentera

Får bli att spara ihop lite mer pengar då och sattsa på ett dyrare set, va inne på www.fishit.se och kollade lite, nån som vet nåt om deras "Jerkset Basic" ?

Kommentera

Til den samme pris kan du i Danmark få disse sæt:

Her får du i det mindste pålidelige ABU ruller.
              //Claus Rix

"If you give a man a fish, he will eat for a day. But, if you teach a man to fish, he will spend all his money on fishing tackle and won't be able to afford to eat!"

Kommentera

Ursprungligen postat av JoLLe Visa inlägg
                Får bli att spara ihop lite mer pengar då och sattsa på ett dyrare set, va inne på www.fishit.se och kollade lite, nån som vet nåt om deras "Jerkset Basic" ?
                Jag med flera brukar alltid rekomendera/skryta med dyrare spön som är det senaste man köpt.

Jag skulle nog tänka och handla så här om jag skulle köpa mitt första jerkset för så liten budget som möjligt.

Köp en ny bra rulle från förra eller förra förra året av typ ABU, flera handlare säljer ut dom billigt, sen ber du att få köpa det som set med ett billigare spö.

Visst det kanske inte kommer att vara årets kastkanon du har i näven och kanske lite svampigt eller för styft, men det kommer du först att märka när du har köpt/ eller fått i julklapp ditt andra lite bättre spö.

Och till detta kan du använda den första rullen om den är en "slitvarg"

Köper du billigast färdiga set så för du sämre spö och smäckrare rulle.

Det finns en del spön för mellan 350 -700 kr som det är extremt sällan som någon rekumenerar i detta forum men som nog är helt okej för att komma igång med ett fantastiskt fiskesätt.

Då är det som jag fillosoferar bättre att ha en tålig rulle, som du kan växa med i ditt fiske.

Vilken nivå du ska välja av flät-lina är jag mer tu delad till, lägg dig mer i mitten ingen av dyrt inne status märke men absolut ingen av det billigaste linerna risken är stor att det skadar din utrustning.

Vill passa på att varna att Jerkfiske är för vissa extremt beroende framkallande.

// Ivman

Kommentera

när vi va i blekinge å vadadde så fiskade min kompis med buster soft å en abu garcia rulle de finkade perfa för han.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                  2 355 svar
                  275 550 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg engqvist  
                  Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13