Daiwa AGS 5-25g vs 7-32g - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa AGS 5-25g vs 7-32g

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Daiwa AGS 5-25g vs 7-32g

    Har inhandlat två nya AGS spön för multi. Ett 5-25g 7’ crank och ett 7,1’ 7-32g. De äldre ags serien är det som jag hittade till ett bra pris.
    Är mycket nöjd med mitt AGS 120g till gädda så det blev att beställa två till abborre. Har även ett AGS 5-15g tidigare till lättare jiggfiske. Är lite fundersam vad de nya passar bäst till.
    7-32g spöt är väl tänkt till tyngre jiggfiske om jag förstår rätt men borde väl passa bra till crank beten också? Till och med bättre än 5-25g spöt ?
    Vet att Tobias Fränstam kör 10-40g till det mesta. Kommer att testa mig fram förstås men lite kul att höra innan vad andra tycker.
    Senast ändrad av Hepper2; 2022-04-21, 17:10.

  • #2
    Jag har ett AGS 6’9’’ 5-25, ett renodlat och snabbt jiggspö med utpräglad toppaktion som inte lämpar sig för crank.

    Kommentera


    • #3
      Kolla om du orkar plöja i Prorextråden, vill minnas att flera sagt ngt om i vart fall 7-32g spöt. Tror, minns (?) det är ett ganska styvt jiggspö med "Gös-tycke"men kan minnas fel. Crankspöt ditt gör nog jobbet bättre med sådana beten. Även om jag har för mig "nån sa" att Daiwas crankspö inte är så "crankigt" utan rappare än så...

      Själv köpte jag nyligen ett Okuma perch psycho 7'7" med trigger för mina crankbeten efter att har läst https://www.angel-kniffe.com/okuma-p...perch-casting/

      Har inte kört så mycket crank med det än, mer blandande beten och faktiskt till jigg när jag går från land men bara ett spö med mig. Den nätta toppen gör att det funkar till dropshot sen kommer ryggraden ganska högt men det är ingen pinne längre ned, se bilden i länken, ganska djup aktion men ganska snabbt skulle jag säga, gillart'! Längden ger bra kastlängder vilket uppskattas från land... (har kört det mer än mitt lika nya Spro Freestyle Skillz V2 Versatile 215 som förvisso mer köptes till knyckwobblers)

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
        Kolla om du orkar plöja i Prorextråden, vill minnas att flera sagt ngt om i vart fall 7-32g spöt. Tror, minns (?) det är ett ganska styvt jiggspö med "Gös-tycke"men kan minnas fel. Crankspöt ditt gör nog jobbet bättre med sådana beten. Även om jag har för mig "nån sa" att Daiwas crankspö inte är så "crankigt" utan rappare än så...

        Själv köpte jag nyligen ett Okuma perch psycho 7'7" med trigger för mina crankbeten efter att har läst https://www.angel-kniffe.com/okuma-p...perch-casting/

        Har inte kört så mycket crank med det än, mer blandande beten och faktiskt till jigg när jag går från land men bara ett spö med mig. Den nätta toppen gör att det funkar till dropshot sen kommer ryggraden ganska högt men det är ingen pinne längre ned, se bilden i länken, ganska djup aktion men ganska snabbt skulle jag säga, gillart'! Längden ger bra kastlängder vilket uppskattas från land... (har kört det mer än mitt lika nya Spro Freestyle Skillz V2 Versatile 215 som förvisso mer köptes till knyckwobblers)
        Jag har läst igen den tråden några ggr
        Började förra året att köra mer abborrefiske än tidigare och då mest små hårdbeten. Riktigt roligt fiske.
        Körde med ett Daiwa powermesh 10-40g som funkade bra, men har varit sugen på ett ags.
        Ags spöt 5-25g känns relativt likt mitt powermesh.
        7-32g är betydligt styvare och är kanske bäst på annat.
        Känner mig lite ny på detta fiske, men man vill inte ha för styvt spö till detta fiske?







        Senast ändrad av Hepper2; 2022-04-21, 19:22.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
          Jag har ett AGS 6’9’’ 5-25, ett renodlat och snabbt jiggspö med utpräglad toppaktion som inte lämpar sig för crank.
          Okej det skiljer sig mot mitt 7 5-25g då.
          Det verkar vara ett trevligt jiggspö.

          Daiwa verkar ha förenklat lite på den nya serien med text på varje modell vad den är tänkt till.


          Senast ändrad av Hepper2; 2022-04-21, 19:39.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Hepper2 Visa inlägg

            Jag har läst igen den tråden några ggr
            Började förra året att köra mer abborrefiske än tidigare och då mest små hårdbeten. Riktigt roligt fiske.
            Körde med ett Daiwa powermesh 10-40g som funkade bra, men har varit sugen på ett ags.
            Ags spöt 5-25g känns relativt likt mitt powermesh.
            7-32g är betydligt styvare och är kanske bäst på annat.
            Känner mig lite ny på detta fiske, men man vill inte ha för styvt spö till detta fiske?






            Jag vill gärna ha ett spö med lite djupare aktion för att minska risken för att man rycker små trekrokar ur munnen på borrarna.
            Kör man med nylonlina så funkar det säkert bra med ett lite snabbare spö.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av nephilim Visa inlägg

              Jag vill gärna ha ett spö med lite djupare aktion för att minska risken för att man rycker små trekrokar ur munnen på borrarna.
              Kör man med nylonlina så funkar det säkert bra med ett lite snabbare spö.
              Det är mycket en vanesak att inte göra karatemothugg, jag fiskar nästan alla tekniker med ett Poison Adrena 1610M som jag skulle kategorisera som ett ”tungcrank” spö. Vill man ha riktig ”mjukcrank” rekommenderar jag Westin Crank-T som dock inte har någon premiumkänsla men är väl värt sitt låga pris.

              Kommentera


              • #8
                Jag skulle säga att det bästa crankspöet jag känt på från Daiwas AGS serie är det förra (har inte känt på det nya) 3-15 g Finesse. Riktigt bra aktion till crankbaits i mitt tycke.

                Kommentera


                • #9
                  Jag har kört både crankbaits och jerkbeten med samma spö innan. Powermesh 10-40.
                  Crankbaits vill han ha lite djupare aktion alltså. 5-25 spöt bör ju ha något djupare aktion än mitt powermesh 10-40g.
                  Till Jerkbait typ Rapala shadow rap shad kanske jag kan använda 7-32g spöt.



                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Hepper2 Visa inlägg
                    Har inhandlat två nya AGS spön för multi. Ett 5-25g 7’ crank och ett 7,1’ 7-32g. De äldre ags serien är det som jag hittade till ett bra pris.
                    Är mycket nöjd med mitt AGS 120g till gädda så det blev att beställa två till abborre. Har även ett AGS 5-15g tidigare till lättare jiggfiske. Är lite fundersam vad de nya passar bäst till.
                    7-32g spöt är väl tänkt till tyngre jiggfiske om jag förstår rätt men borde väl passa bra till crank beten också? Till och med bättre än 5-25g spöt ?
                    Vet att Tobias Fränstam kör 10-40g till det mesta. Kommer att testa mig fram förstås men lite kul att höra innan vad andra tycker.
                    Inte helt säker men tror att 7-32g är MLFS-BS = Medium Light Fast Spinning, visst?

                    Skulle nog säga att det spöt lämpar sig bäst för jiggfiske, och ditt 5-25g lämpar sig bäst för cranks etc.

                    Jag har PXAGS732MLFS-BS 5-25g (haspel) för jigg - mycket toppigt och känsligt spö, tidig ryggrad, fantastiskt för traditionellt jiggfiske men allt för styvt för cranks och hårdbeten som trycker mkt vatten.
                    För det sistnämnda hade jag PXAGS702MLRB-BS 5-25g (baitcast) som jag misstänker att du nu har också - mycket trevligt spö med djupare aktion, i mitt tycke perfekt för Shadow Rap, BabyBite etc.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 305 svar
                    262 961 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg JontaK
                    av JontaK
                     
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    858 svar
                    139 457 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gaddivar  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 031 svar
                    193 761 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 144 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 331 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X