Spön till abbore - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spön till abbore

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Spön till abbore

    Hej. Jag behöver lite hjälp med spö till abborre. Började fiska förra året, så att jag kan inte mycket om utrustningen. Har läst många trådar och googlat mycket. Tanken är att fiska mest med jiggar, men kommer säkert köra lite spinnare, wobbler osv. Om jag tänker rätt då behöver jag ha kastvikt på max 28g och lite styvare spön? Jigg 10cm ca 12g + jiggskalle max 15? Jag vill ha lätt spö på max 7,5fot, helst kortare. Budget ligger på ca 2000kr. Rulle har jag redan och det är shimano curado dc 151. Har fastnad lite för Daiwa prorex ags7-32g, men det finns också 5-25 crank:
    https://jiggar.nu/spon-och-rullar/fi...ast-multi.html
    Jag tittar också på Gunki iron t chooten
    https://stockholmsfiske.se/abborrfis...iABEgI0AfD_BwE

    Finns också Abu Hornet 5-20g
    https://www.upplevstore.se/hornet-st...-spinn-1445966

    Eller SG4 medium 5-20g och 10-30g
    https://www.upplevstore.se/sg4-mediu...2sec-722040000
    Senast ändrad av Paw; 2022-05-17, 12:54.

  • #2
    https://stockholmsfiske.se/abborrfis...RoCbTkQAvD_BwE

    kanske kan vara något

    Kommentera


    • #3
      Har själv ett chooten men upp till 18g, skulle inte vilja ha ett kralligare, kastar jiggar med 21g skalle typ utan problem alls

      Kommentera


      • #4
        Tack för tipset. Är du inte riktigt nöjd med chooten att du rekommenderar zodias? Jag behöver spinnspö för multirulle och hittade t.ex zodias 7-21
        https://www.skittfiske.se/shimano/23...lsomme-stenger
        Är zodias bättre på något sätt än övriga spö jag nämnde?

        Kommentera


        • #5
          Var det inte nån, Classe 69 som sa att AGS 7-32g är toppig i aktionen och kralligare än man tror, funkade för hans jiggfiske efter gös... Isf väl grovt för dina beten och vikter skulle jag säga. Crankspön är ofta för mjuka, har alltför djup aktion för dina allroundbeten...

          Men var det Benjamin som här på FS sa att just Daiwas crank är ett udda crankspö, dvs styvare än flertalet crankpön? Isf kan det ju vara ett bra allround spö just för dina vikter, 5-25g låter vettigt där.... F ö så föredrar jag gärna 7'6" eller längre vid landfiske om det inte är trångt där jag fiskar, om allt annat lika så ger ofta en halv, en fot längre spö flera meter extra...

          Kommentera


          • #6
            Jag har ett AGS 7-32 med curado Dc.
            jag har faktiskt inte använd spöet de senaste åren. Bra för fiske med 15-24 grams skallar och kräftimitationer. Men jag skulle köpa ett spö med en kastvikt på 5-25 istället.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

              Men var det Benjamin som här på FS sa att just Daiwas crank är ett udda crankspö, dvs styvare än flertalet crankpön? Isf kan det ju vara ett bra allround spö just för dina vikter, 5-25g låter vettigt där.... F ö så föredrar jag gärna 7'6" eller längre vid landfiske om det inte är trångt där jag fiskar, om allt annat lika så ger ofta en halv, en fot längre spö flera meter extra...
              Ja, jag läste den tråden innan. Låter konstigt men kanske tur för mig. Jag fiskar med sonen från tandem kajak, så att det är lättare med kort spö. Det känns klokt att koncentrera på kastvikt under 25g.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Paw Visa inlägg

                Ja, jag läste den tråden innan. Låter konstigt men kanske tur för mig. Jag fiskar med sonen från tandem kajak, så att det är lättare med kort spö. Det känns klokt att koncentrera på kastvikt under 25g.
                Ok, jag har faktiskt ett spö som passar in ganska bra där, Spro Skillz Feestyle Versatile BC 215cm, 5-24g, lätt och trevligt. Varken speciellt toppigt eller djupt i aktionen utan allround med ett relativt kort bakhandtag vilket borde vara bra när man sitter i kajak

                Med din budget kan nog Spros mer påkostade serie vara något att känna på, Spro Freestyle FSi Versatile BC 7-24g.

                Kommentera


                • #9
                  Tack så mycket för alla svar.
                  Jag beställde Daiwa Prorex AGS 5-25 Crank. Hoppas den kommer innan helg

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                    Men var det Benjamin som här på FS sa att just Daiwas crank är ett udda crankspö, dvs styvare än flertalet crankpön? Isf kan det ju vara ett bra allround spö just för dina vikter, 5-25g låter vettigt där.... F ö så föredrar jag gärna 7'6" eller längre vid landfiske om det inte är trångt där jag fiskar, om allt annat lika så ger ofta en halv, en fot längre spö flera meter extra...
                    Det handlar om det gamla Prorex AGS Crankbait som inte säljs längre. Det nya liknande spöet har jag inte haft möjlighet att känna på. Skulle dock bli förvånad om aktionen är totalt ändrad.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                    107 svar
                    23 932 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Utter
                    av Utter
                     
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 295 svar
                    261 848 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    852 svar
                    138 353 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg El_Kebabo  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 030 svar
                    192 669 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 067 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Arbetar...
                    X