Tips på Save Gear spö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på Save Gear spö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Tips på Save Gear spö

    Tjena.

    Har tänkt fiska lite gädda i sommar och fick tag på en rulle till bra pris som heter Savage Gear SG6 4000 FD
    Jag undrar om någon har tips på något passade Savage Gear spö till denna rulle.

    Ska mest användas till att fiska gädda från båt med vassdrag....så inte några supertunga drag direkt.

    När man börjar googla runt så verkar Savage Gear spottat ut femtielva tusen modeller och jag har absolut inte nån aning vad man ska välja så alla tips uppskattas!

  • #2
    Skulle satsa på ett 8-8,5 fot ca 20-60g rätt klassat t ex detta gamla spö (black Savage) eller dess nya ersättare vad det nu kan heta. http://fiskebroder.blogspot.com/2016...gadda.html?m=1

    Kommentera


    • #3
      Kan du hitta ett XLNT3 så är du hemma.
      Deras CSS Browserspön är ruggigt trevliga (jag har/haft 2)
      Hittar du ett bra beggat MPP så är dessa ypperliga för vettig peng

      Deras nya SG2 och SG4 är det säkert inga fel på, men jag har tyvärr för egen del inte fått känna på dem riktigt.

      Kommentera


      • #4
        Brorsan har en SG6 rulle. Han har problem med att rullfoten är så pass tjock att den inte passar på många spön. Så innan du köper ett spö, kolla så att rullen passar i rullfästet. Tror dock du kan utgå från att rullen passar savagegears egna spön.

        Kommentera


        • #5
          SG2 och SG4 är de nya Savage Gear-serierna som kom ifjol och som verkar fasa ut och "ta över" det mesta av de tidigare serierna (Black Savage, XLNT3, MPP.. kan säkert finnas kvar i lager här och där) med tanke på hur många modeller det handlar om totalt. Har själv ett SG4 abborrspö som jag gillar skarpt, och det är väl egentligen mest för att jag älskar rullfästet och att det är skönt grepp *framför* rullfoten och inte bakom (100% en smakfråga). Liknande rullfäste/grepp finns även på den snäppet billigare serien SG2 (förutom vissa special-spön).

          Så fort folk ser ordet "gädda" kommer det att rekommenderas tyngre utrustning av bara farten, men om du vet med dig att du kommer köra vassdrag och liknande (20-30gram?) och inget tyngre skulle du teoretiskt sett klara dig med ett spö för upp till 40g cirka. 30-60g spö är väl annars en lagom rekommendation (oavsett märke på spö) för att ha lite marginal uppåt, men för just SG2 och SG4 verkar det som det är ett litet glapp mellan 12-35g-spöt i Medium-serien och 40-80g-spöt (8,6 fot) i Power-serien. Finns ett 20-60g, men det är 6,6 fot och får väl ses som ett rent jerkbait-spö. Så.. inget spö i dessa serier är väl direkt klockrent som rekommendation (vilket känns konstigt att säga). Inga problem att kasta ett klassiskt vassdrag med ett 12-35g-spö, men då har du i princip noll marginal om du skulle bli sugen att gå uppåt i betesvikt och inte behöva ett separat spö för de betena. Samtidigt kanske ett 40-80g-spö kommer kännas för klumpigt om du aldrig går upp till de betesvikterna.. (har själv i princip aldrig fiskat haspel med annat än abborr-utrustning, så det kanske funkar bättre än jag anar med ett kraftigare spö än vad betena kräver.. :-)

          Edit: Finns även ett 7,3 fot 30-70g i Power-serien (som Sportfiskeprylar har med i sitt "Gädda Haspel Light"-fiskeset), men längden är väl kanske i kortaste laget för ett allround-gäddspö beroende på vem du frågar...
          Senast ändrad av Bernie K; 2022-06-11, 11:54.

          Kommentera


          • #6
            https://www.fiskeprylar.nu/fiskepryl...3-251cm-20-60g

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
            2 299 svar
            262 617 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg barnmorskan  
            Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
            858 svar
            139 401 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg gaddivar  
            Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
            1 031 svar
            193 573 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Sundström76  
            Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
            7 svar
            2 141 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg billion
            av billion
             
            Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
            79 svar
            12 299 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Torekrok  
            Arbetar...
            X