Problem med MGXtreme2 multi - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem med MGXtreme2 multi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Problem med MGXtreme2 multi

    Nu behöver jag råd...

    jag har bland annat en MGExtreme2 som jag använder till abborre.

    Kastvikterna är mellan 11 och 25 gram och jag har testat rullen på tre olika spön som funkar toppen med exempelvis revo EXD och sx3601c med kastvikter mellan 5 - 38 gram.

    Med vilken annan rulle på dessa tre olika spön funkar kasten alltid bra utan trassel när jag ställt in bromsen för rådande omständigheter. Jag kör utan spolaxelbromsen på alla mina rullar så endas magnet eller centrifugalbroms används och jag fiskar hellre problemfritt än ligger på gränsen så många här anser nog att jag bromsar för mycket.

    Problem uppstår endast ibland med MGXtreme2 och jag får helt hejdlös over run helt plötsligt och när det händer så händer det om och om igen... det spelar då ingen roll ifall jag plockar av gaveln... eller ställer bromsen på MAX broms. Kul va?

    Om jag däremot "duttar till" justeringsratten till bromsen så funkar rullen normalt igen...

    Ibland kan jag använda rullen ett par timmar utan problem och ibland kommer problemet efter bara några minuter.

    Är det någon som har en kvalificerad gissning eller en faktisk förklaring till varför det blir som det blir?

  • #2
    Något hindrar bromsvikterna från att åka ut ordentligt. Jag har sett något liknande en gång förut. Alternativt åker själva bromsplattan "in" på något sätt, men det vore märkligt såvida inte några skruvar sitter löst.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
      Något hindrar bromsvikterna från att åka ut ordentligt. Jag har sett något liknande en gång förut. Alternativt åker själva bromsplattan "in" på något sätt, men det vore märkligt såvida inte några skruvar sitter löst.
      Jag plockade isär och kikade under hög upplösning utan att kunna se någonting.

      Spolade delarna under varmt vatten en god stund och blåste sen torrt med tryckluft.

      Nu känns rullen helt annorlunda och svarar på ett helt annat vis på justering av centrifugalbromsen. Har torrkastat hemma på tomten ett par timmar nu utan minsta lilla tendens till problem.

      Gissar att någon drättlat olja på fel ställen nån gång...

      Kommentera

      Foton

      Collapse

      Relaterat

      Collapse

      Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
      107 svar
      23 932 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Utter
      av Utter
       
      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
      2 295 svar
      261 857 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg engqvist  
      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
      852 svar
      138 353 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg El_Kebabo  
      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
      1 030 svar
      192 669 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg engqvist  
      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
      7 svar
      2 067 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg billion
      av billion
       
      Arbetar...
      X