Revo Beast 41 - problem med kastbromsar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Revo Beast 41 - problem med kastbromsar?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Revo Beast 41 - problem med kastbromsar?

Hej,

Jag gav en Revo Beast 41 till en kompis i födelsedagspresent, han har haft den i ca 1 år. Det är hans första multirulle och han har sedan han fick den upplevt problem med överslag osv. Jag tänkte mest att det är för han är nybörjare med multi, men efter att ha testat den lite nu och jämfört med min egen (samma modell) så känns det som något är galet med kastbromsarna. Hur vi ställer in den just nu:

Vi spänner axeljusteringen tills spolen slutar glappa, därefter max magnetbroms och alla centrifugalbromsar iklickade. Kastar en westin swim 58 gram utan vind och jag känner hur linan är på gränsen till överslag typ mitt i kastet. Han har avverkat flera olika linor pga. han ofta får överslag. Just nu har han börjat dra åt axelbromsen mer för det verkar vara det enda som hjälper. Jag upplever det som att magnetbromsen inte funkar alls typ.

Min egen rulle så har jag aldrig problem, bromsarna "fungerar" dvs man kan justera och märker tydlig skillnad.

Någon som har några tips på om det finns något man kan göra? Rullen är ju över 1 år så garanti har ju gått ut. Vi tänker vända oss där vi köpte den

Vi kör olika linor men i typ samma dimensioner (0,30) även olika spön. Vi testade även att sätta min gavel på hans rulle, gjorde ingen skillnad.

Stort tacksam för tips

MVH

Dan

Hur snabbt faller betet ner när ni släpper på spärren? Betet ska falla kontrollerat, ca 2 sek/m. Om betet faller snabbare ska spolen dras åt mer. Sedan är det bara att justera magnetbromsarna och spolen efter tycke och smak, men risken för överslag är alltid stor om betetet faller för snabbt.

Kommentera

Med full centrifugalbroms och max magnet ska det vara omöjligt med over run på en sån rulle enligt mig...

Vart bor ni?

Kommentera

Ursprungligen postat av Klant84 Visa inlägg
        Hej,

Jag gav en Revo Beast 41 till en kompis i födelsedagspresent, han har haft den i ca 1 år. Det är hans första multirulle och han har sedan han fick den upplevt problem med överslag osv. Jag tänkte mest att det är för han är nybörjare med multi, men efter att ha testat den lite nu och jämfört med min egen (samma modell) så känns det som något är galet med kastbromsarna. Hur vi ställer in den just nu:

Vi spänner axeljusteringen tills spolen slutar glappa, därefter max magnetbroms och alla centrifugalbromsar iklickade. Kastar en westin swim 58 gram utan vind och jag känner hur linan är på gränsen till överslag typ mitt i kastet. Han har avverkat flera olika linor pga. han ofta får överslag. Just nu har han börjat dra åt axelbromsen mer för det verkar vara det enda som hjälper. Jag upplever det som att magnetbromsen inte funkar alls typ.

Min egen rulle så har jag aldrig problem, bromsarna "fungerar" dvs man kan justera och märker tydlig skillnad.

Någon som har några tips på om det finns något man kan göra? Rullen är ju över 1 år så garanti har ju gått ut. Vi tänker vända oss där vi köpte den

Vi kör olika linor men i typ samma dimensioner (0,30) även olika spön. Vi testade även att sätta min gavel på hans rulle, gjorde ingen skillnad.

Stort tacksam för tips

MVH

Dan
        Går det att montera dubbla centrifugalbromsvikter på vardera sidan på kompisens Revo Beast 41 för att få större bromsverkan i början av kastet?? https://www.fiskejournalen.se/abu-ga...D_BwE#230=5865

Själv äger jag bara äldre multirullar av fabrikaten ABU Daiwa och Shimamo och hos dem har både centrifugalbromsar och magnetbromsar fungerat perfekt i alla år jag fiskat med dem...

Old Firehand
        Leif Engström

https://www.google.com/search?q=leif...hrome&ie=UTF-8
        Senast ändrad av Old Firehand; 2022-08-09, 11:56.

Kommentera

Sätt kompisens rulle på ditt spö och din rulle på hans spö.

Kommentera

Släng ett öga på om centrifugalbromsarna är nernötta. Dvs dom sex små röda plastplopparna som man kan aktivera.
            Har två Revo Beasts 41, köpta på olika butiker och med olika utväxling (så troligtvis inte två måndagsexemplar från samma ”batch”), och bromsarna har nötts ner på båda. Är enkelt att byta om så är fallet.
            Blir dock lite fundersam av att det är i mitten av kastet det känns som det strular. Min upplevelse är att linresningen kommer i början av kastet när dom bromsarna inte gör sitt jobb.

Kommentera

Ursprungligen postat av maupa Visa inlägg
              Släng ett öga på om centrifugalbromsarna är nernötta. Dvs dom sex små röda plastplopparna som man kan aktivera.
              Har två Revo Beasts 41, köpta på olika butiker och med olika utväxling (så troligtvis inte två måndagsexemplar från samma ”batch”), och bromsarna har nötts ner på båda. Är enkelt att byta om så är fallet.
              Blir dock lite fundersam av att det är i mitten av kastet det känns som det strular. Min upplevelse är att linresningen kommer i början av kastet när dom bromsarna inte gör sitt jobb.

Ja alla 6 är nednötta, det är både början och mitten som det upplevs. Han har flera ggr fått överslag direkt och haft av lina och tappat drag i samband. Vad kan ha nött ner dem? Felaktigt inställda bromsar? Fel teknik? Hur får man tag på nya "pluppar" och är de lätta att byta själv?

Tack för alla svar, det uppskattas.

Kommentera

Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
                Med full centrifugalbroms och max magnet ska det vara omöjligt med over run på en sån rulle enligt mig...

Vart bor ni?
                Exakt, så upplever jag det också, behöver aldrig "vakta" när jag kastar då jag ställer kastbromsarna rätt safe. Vi bor i Stockholm

Kommentera

Ursprungligen postat av Klant84 Visa inlägg

Exakt, så upplever jag det också, behöver aldrig "vakta" när jag kastar då jag ställer kastbromsarna rätt safe. Vi bor i Stockholm
                  Var rullen ny när du gav bort den.

Ta en bild eller två både på magneterna och spolen där vikterna sitter.

Kommentera

Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

Var rullen ny när du gav bort den.

Ta en bild eller två både på magneterna och spolen där vikterna sitter.

Tja, kompisen här.
                    Ja rullen var ny. här kommer lite bilder:

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 869 visningar
                    0 gillar