Revo Beast 41 - problem med kastbromsar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Revo Beast 41 - problem med kastbromsar?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Här är bild på min spole och då från en av vikterna som varit aktiverad från start och då har jag använt rullen ganska flitigt med beten över 250 gram...

Hör av dig till seservice@purefishing.com och bifoga bilderna och säg att du behöver sex nya bromsskor eller vad dom kallas. Det är inga konstigheter att skruva bort dom tre skruvarna. Fjädrarna har aldrig sprätt iväg för mig.

Du kan skriva på svenska till dom eftersom dom sitter i Sverige.

Kommentera

Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
      Här är bild på min spole och då från en av vikterna som varit aktiverad från start och då har jag använt rullen ganska flitigt med beten över 250 gram...

Hör av dig till seservice@purefishing.com och bifoga bilderna och säg att du behöver sex nya bromsskor eller vad dom kallas. Det är inga konstigheter att skruva bort dom tre skruvarna. Fjädrarna har aldrig sprätt iväg för mig.

Du kan skriva på svenska till dom eftersom dom sitter i Sverige.
      Yes ska försöka fixa dem asap. tack för all hjälp =)

Kommentera

Ursprungligen postat av JohanK Visa inlägg
        Hur snabbt faller betet ner när ni släpper på spärren? Betet ska falla kontrollerat, ca 2 sek/m. Om betet faller snabbare ska spolen dras åt mer. Sedan är det bara att justera magnetbromsarna och spolen efter tycke och smak, men risken för överslag är alltid stor om betetet faller för snabbt.
        visst menar du 2 meter på 1 sekund? 1 meter på 2 sekunder går inte att uppnå, inte ens med max åtdraget. I alla fall inte med westin swim 56g.

Kommentera

Ursprungligen postat av Viiggy Visa inlägg

visst menar du 2 meter på 1 sekund? 1 meter på 2 sekunder går inte att uppnå, inte ens med max åtdraget. I alla fall inte med westin swim 56g.
          Ja, då riskerar du verkligen att overrun. Det finns massor med filmer på youtube om hur man ställer in en multirulle som tex den här filmen:https://www.youtube.com/watch?v=Ceg1Msbszw0

Kommentera

Ursprungligen postat av Klant84 Visa inlägg

Ja alla 6 är nednötta, det är både början och mitten som det upplevs. Han har flera ggr fått överslag direkt och haft av lina och tappat drag i samband. Vad kan ha nött ner dem? Felaktigt inställda bromsar? Fel teknik? Hur får man tag på nya "pluppar" och är de lätta att byta själv?

Tack för alla svar, det uppskattas.
            Jag vet inte vad det beror på. Frågade i min lokala fiskebutik (som servar rullar) och han var inte bekant med det. Rekommendationen var att rengöra spåret som bromsarna går i (när dom pressas ut vid kast) och lägga en droppe olja i det. Gjorde det, ingen skillnad.
            Som en annan nämnde så finns det att beställa från ABUs service. Var min sambo som bytte (hon är stadigare på handen) men enligt henne var det inga svårigheter. Beställde dock ett par extra fjädrar ifall nån skulle fjonga iväg, Behövdes inte men kostar inte många kronor när man ändå beställer "vikterna".
            Såg att mail till servicen lämnades i ett svar - går att ringa dit också om man föredrar det: 0454 - 88070

Kommentera

Ursprungligen postat av maupa Visa inlägg

Jag vet inte vad det beror på. Frågade i min lokala fiskebutik (som servar rullar) och han var inte bekant med det. Rekommendationen var att rengöra spåret som bromsarna går i (när dom pressas ut vid kast) och lägga en droppe olja i det. Gjorde det, ingen skillnad.
              Som en annan nämnde så finns det att beställa från ABUs service. Var min sambo som bytte (hon är stadigare på handen) men enligt henne var det inga svårigheter. Beställde dock ett par extra fjädrar ifall nån skulle fjonga iväg, Behövdes inte men kostar inte många kronor när man ändå beställer "vikterna".
              Såg att mail till servicen lämnades i ett svar - går att ringa dit också om man föredrar det: 0454 - 88070
              Har suttit och funderat lite, tänker att det måste ha och göra med hur hårt man ställer axeljusteringen/axelbromsen. Ställer man denna hårt borde inte centrifugal eller magnetbromsen få jobba lika hårt. Centrifugalbromsen jobbar ju med friktion mot spåret som du nämner och slits om de får jobba hårt. Så tror jag haft min axelbroms lite hårdare och mina centrifugalbromsklossar inte slitits ner och att i sig ha hårdare axelbroms minskar ju overrun. Tycker dock jag haft min axelbroms väldigt "löst" endast så spolen slutar glappa i sidled. Efter tips från Tobias Fränstam på youtube.

Sedan är det nog mycket kastteknik samt vilket spö man har som avgör hur mycket acceleration det blir i kastet. Vet att Viiggy har ett Westin W3 40-120g brukar nog kasta runt 50-100gram men har senaste tiden kastat mycket lätta drag också. Jag har ett daiwa prorex xr 120gram spö, tror mitt är lite kortare också.

Kommentera

Kanske ligger nåt i det.

Har svårt att bedöma min kastteknik som referens, spöna är desto enklare. Rullarna sitter oftast på Daiwa Prorex Ags -120g och XR -150g.

Kommentera

Jag tror att problemet ligger i gavelsidan... i det "spåret" där bromsklossarna går ut mot och bromsar. Kolla nog med förstoringsglas eller fota med telefon och zooma runt i hela ytan. Kolla så det inte finns någon skada som gör att bromsklossarna nöts ner... tänk osthyvel... eller stämjärn... Finns det en skada så måste ju den poleras bort eller delen bytas ut.

Spolaxelbromsen kan inte ha med det där att göra.

Kommentera

Får kolla noga, hur ställer ni era spolaxelbromsar?

Kommentera

Jag ställer så den precis slutar glappa i sidled. Innan betet träffar vattenytan bromsar jag med tummen för att undvika trassel. Är man ovan eller okoncentrerad kan man nog med fördel ställa spolaxelbromsen så det aktuella betet droppar långsamt mot marken/vattenytan när man låter rullen frispola.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      273 732 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13