Abborespö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abborespö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Abborespö

    Letar efter spö till abbore som ska funka till dom flesta tekniker , jigg, dropshot spinnare och Crankbait ska funka till allt

    Så vilken kastvik och längd är bäst ? Crankbait eller Wobblers väger ju knappt något .

    Har inte bestämt mig om jag ska köpa ett Spinn eller Haspel vad ör för fördelar med Spinn?..

    Prisklass 1000-1500 ca köper jag ett haspelspö så behöver jag inte köpa en ny rulle har en Abu storlek 30 som jag kan använda så länge till jag har råd att köpa en ny..

    Sportfiskeprylar har färdiga sett till Abbore tex
    https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...ing-combo.html

    https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...tom-combo.html

    https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...bo-haspel.html

    Eller så köper jag bara ett Spö använder min Abu rulle så länge


  • #2
    Ursprungligen postat av neo333 Visa inlägg
    Letar efter spö till abbore som ska funka till dom flesta tekniker , jigg, dropshot spinnare och Crankbait ska funka till allt

    Så vilken kastvik och längd är bäst ? Crankbait eller Wobblers väger ju knappt något .

    Har inte bestämt mig om jag ska köpa ett Spinn eller Haspel vad ör för fördelar med Spinn?..

    Prisklass 1000-1500 ca köper jag ett haspelspö så behöver jag inte köpa en ny rulle har en Abu storlek 30 som jag kan använda så länge till jag har råd att köpa en ny..

    Sportfiskeprylar har färdiga sett till Abbore tex
    https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...ing-combo.html

    https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...tom-combo.html

    https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...bo-haspel.html

    Eller så köper jag bara ett Spö använder min Abu rulle så länge
    Att hitta ett spö som funkar till jigg, dropshot, spinnare och crank är väl fråga om i vilken ände man kan tänka sig kompromissa. Att fiska crank med styvt extrafast eller fast action är direkt fel men funkar till jigg och dropshot. Likväl är ett slow action supernice till cranks men totalt förkastligt till jigg och dropshot. Drömmen vore ett spö som hade fast action när du hänger på en jigg och mjukt och följsamt när du knutit på en crank. Tyvärr är detta en utopi och inte möjligt. Så frågan kvarstår, i viken ände är du beredd att kompromissa?

    Kommentera


    • #3
      Med multi blir användningsområdena smalare & mer kompromisser & det blir dyrare desto lättare beten man vill kasta, du får ut mer om du väljer haspel.

      Savage gear SG4 eller Westin W3 (gen 2) dessa finns i massor av längder & viktklasser, riktigt bra spön för pengarna.
      Sen är det det en kompromiss, korta styvare spön (6,6-7fot) är att föredra om man gillar att jerka, men till droppshop & jigg lite längre spön upp mot 8,3fot men tar man något där i mellan borde bli ett bra allroundspö.
      Spön är personligt vad man gillar & hur man fiskar så det bästa är ett besök till en butik med rullen & känn efter vad som blir bäst

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Ziggystardust Visa inlägg

        Att hitta ett spö som funkar till jigg, dropshot, spinnare och crank är väl fråga om i vilken ände man kan tänka sig kompromissa. Att fiska crank med styvt extrafast eller fast action är direkt fel men funkar till jigg och dropshot. Likväl är ett slow action supernice till cranks men totalt förkastligt till jigg och dropshot. Drömmen vore ett spö som hade fast action när du hänger på en jigg och mjukt och följsamt när du knutit på en crank. Tyvärr är detta en utopi och inte möjligt. Så frågan kvarstår, i viken ände är du beredd att kompromissa?

        tack för svar blir svårt att välja, men hösten närmar sig med kallare vatten då är det väl jigg och dropshot som är det bästa? Det ser även mer spännade ut än att bara kasta och veva in..Så kan tänka mig ett spö som är bäst till jigg och dropshot...

        Kommentera


        • #5
          Savage gear sg2 är rätt trevliga spön oxå. Längd runt 7-8 fot borde vara lämpligt. Kastvikten beror ju på vilka vikter du tänkt använda. Kör du runt 15g så är det ju onödigt med ett spö som e klassat till 30-40g.
          Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

          Kommentera


          • #6
            Någon som har provat Söder Tackle Perfection Spin 7'6'' 5-30g med Okuma Pitch Black 2500 FD
            eller något av söders egna spö ? Blir 20 g för lite i kastvikt om man kör dropshot med 25 g tyngder?

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av neo333 Visa inlägg
              Någon som har provat Söder Tackle Perfection Spin 7'6'' 5-30g med Okuma Pitch Black 2500 FD
              eller något av söders egna spö ? Blir 20 g för lite i kastvikt om man kör dropshot med 25 g tyngder?
              Varför så tunga dropshotvikter, strömmande vatten? Jag använder aldrig över 10 gram, i skärgård och insjö då.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av neo333 Visa inlägg
                Blir 20 g för lite i kastvikt om man kör dropshot med 25 g tyngder?[/B]
                Ja om spöt inte är underklassat.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av holden Visa inlägg

                  Varför så tunga dropshotvikter, strömmande vatten? Jag använder aldrig över 10 gram, i skärgård och insjö då.
                  Vilka djup, beten kör du vanligen då? Jag är amatör på DS, det lilla jag kört har varit på större djup ca 4-8 meter och ofta i hyfsad vind och då känns15-20g rimligt med de spön jag använder med rel. mjuk topp,! dock ej DS-mjuk.

                  ​​​​​​Under de förutsättningarna så upplever jag att 15-20g behövs för att känna när betet enbart arbetas resp. när det lyfts/tas hem. Vad ser du som den primära nackdelen med ett "ovanligt" tungt, tyngre DS-sänke?

                  Vid DS så sitter ju betet hyfsat ovan sänket och huggen jag haft känns då relativt tydligt även med 20g, lite beroende på åt "vilket håll" borren tar vägen efter hugg. Känner du hugget bättre med en rel. lätt sänke?

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

                    Vilka djup, beten kör du vanligen då? Jag är amatör på DS, det lilla jag kört har varit på större djup ca 4-8 meter och ofta i hyfsad vind och då känns15-20g rimligt med de spön jag använder med rel. mjuk topp,! dock ej DS-mjuk.

                    ​​​​​​Under de förutsättningarna så upplever jag att 15-20g behövs för att känna när betet enbart arbetas resp. när det lyfts/tas hem. Vad ser du som den primära nackdelen med ett "ovanligt" tungt, tyngre DS-sänke?

                    Vid DS så sitter ju betet hyfsat ovan sänket och huggen jag haft känns då relativt tydligt även med 20g, lite beroende på åt "vilket håll" borren tar vägen efter hugg. Känner du hugget bättre med en rel. lätt sänke?


                    Kommer bli mest i insjöar, även kanaler, har provat på det för några år sedan i Malmö kanal .... Så har direkt ingen kunskap.. Har använt dropshot tyngder till när jag meta Berggylta då var 25 g perfekt, Men så klart så behöver man använda samma tyngder, i en sjö och har man ett lättare spö så att man har bättre kontakt....

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 305 svar
                    262 958 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg JontaK
                    av JontaK
                     
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    858 svar
                    139 456 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gaddivar  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 031 svar
                    193 760 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 144 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 331 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X