Rengöring av lagren i multirulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rengöring av lagren i multirulle

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Rengöring av lagren i multirulle

    Hur ska man rengöra/underhålla spollagrerna? Tittat på Roros YouTube klipp och dom använder den här sprayen Falcon Frindverse 530 Electronic Contact Flux LCD PCB Cleaning Solvent.
    Vad är det för nått och var hittar jag motsvarande i Sverige?

    Hade otur och dundertur, Fiskade med Curado bfs och plötsligt lossnade sidogaveln utan att jag såg det. Skulle börja veva och märkte att gaveln var borta. Strömmande vatten och jag såg inte vart den pluggade i. Letade och var påväg att ge upp men gjorde sista försök innan hemgång. Stoppade handen i vattnet där jag trodde den kunde ha ramlat. En glipa mellan stenar där jag precis fick in handen. Där låg gaveln.
    Känns att det behövs en genomgång och rengöring. Speciellt lagren vill jag kolla. Beställt verktygssats med pin remover tool, lagertestar verktyg m.m.

    Behöver läsa på innan verktygen kommer hur rengöra, olja osv.

  • #2
    Här är klippet Roro visar rengöring och kontroll av lagren. Har Roro lager i en av mina rullar.

    https://www.youtube.com/watch?v=D6WRbv-aA1A

    Kommentera


    • #3
      Lägg lagren i en liten tät behållare och dränk dem med tändarbensin i ca 15 min. Skaka då och då
      Om det är stål eller keramik kan du köra samma procedur med aceton. Vet inte om det funkar om det är aluminium i någon del av lagret ( har inga såna själv )

      Kommentera


      • #4
        Bromsrengöring funkar utmärkt att tvätta med. Typ Bräkleen eller Biltemas bromsrengöring.
        Lägg lagren i en liten burk, spraya så de dränks och skaka om lite så de sköljs igenom ordentligt. Det brukar vara klart på någon minut.
        Ta upp dem och vänta tills rengöringsmedlet dunstat (blås för att snabba upp torkningen) och smörj sedan lagren med rullolja.
        Jag kan varm rekommendera TG's Rocket Fuel, Red Label eller Yellow Label. Droppa på och snurra så det drar in.
        OBS! Håll andan, eller se till att ha utsug. Bromsrengöring verkar inte vara jättenyttigt...

        Kommentera


        • #5
          Är du ”prylsjuk” så löp & köp en ultraljudstvätt.
          Jag hade en billig historia inköpt från wish för ett par år sedan.. den dukade dock under efter att ha tvättat ventiler från en dieselmotor.
          Fantastiskt verktyg när de fungerar dock.
          Använder själv kemiskt ren acceton numer. Köper den från Biltema.
          Bara ett kast till..

          Kommentera


          • #6
            Mailade Roro, frågade vad dom rekommenderar och som kan köpas i Sverige. Denna länkade dom till på amazon.

            AABCOOLING Contact Cleaner PRO 750ml - Kraftfull, Rengöringsmedel för Elektronik, PCB-Rengörare, Kontaktrengöringsmedel

            Då borde elektronik/kontaktrengöring från ex Biltema funka?

            Kommentera


            • #7
              Behövs inga special medel
              Lägg lagrena i aceton eller kemisk ren bensin, låt dom ligga en stund så smuts och olja löses upp.
              Ta en blyertspenna och sätt lagret på spetsen och snurra på lagret till det snurrar lätt. Är det smuts i lagret känns det, då är det bara att upprepa och lägga tbx i acetonbadet.

              Kommentera


              • #8
                Fasiken vilken skillnad det blev på lagren efter rengöring!!!

                Hur ser man om det är keramiska eller "vanliga" lager? eller ser man ens skillnad på dom?

                Kommentera


                • #9
                  ”På ett standardlager är gummitätningens själva innerkant, som tätar mot den inre lagerbanan, kraftigare och tydligt i kontakt med denna icke roterande lagerbana. På ett keramiskt lager är ofta tätningen kännbart tunnare och inte alls lika tydligt i tätande kontakt med den inre lagerbanan.”

                  Saxat från google. ;-)
                  Bara ett kast till..

                  Kommentera


                  • #10
                    Det kan vara svårt att se skillnaden, kulorna i ett hybridlager har annan färg än lagerbanan. Keramhybrider väsnas mer (rasslar), men det hörs mest i kastet.
                    Jag använder sällan så aggressiva medel som aceton eller bensin. Lampolja eller några rejäla duschar med 5-56 fungerar lika bra för mig. Julas multispray är bra för ändamålet, riktigt tunn, inte mycket olja i den. WD-40 är sämre, den lämnar en slags vaxaktig yta efter sig då den dunstar.
                    Senast ändrad av Nila; 2022-10-19, 05:27.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 299 svar
                    262 596 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg barnmorskan  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    858 svar
                    139 382 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gaddivar  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 031 svar
                    193 529 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 141 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 298 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X