Laxspö till gäddfiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Laxspö till gäddfiske?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Och det bästa med en sån forum här att man ventilera lite olika tankar och konstiga ideér och därefter komma fram till ännu bättre lösningar.
    Egentligen tror jag också att det inte ska behövas mer än 3 meter eller lite till, men den där 3.6m spön jag beställde såg annars såpass intressant ut att jag vill gärna testa det. Vid fiske med större wobbler och gummifiske (som jag hade tänkt mig spön till) är ju kravet på känslighet också lite lägre än vid andra fiskemetoder skulle jag tro.
    Senast ändrad av trcolka; 2023-02-20, 17:15.

Kommentera

Att kasta stor wobbler och gummibeten med långa spön tillför ingenting eftersom aerodynamiken i dessa beten har en klart hämmande inverkan på kastlängderna och jag är klart skeptisk till om man över huvud taget kan kasta en wobbler en meter längre med spölängder över 9'.

Att kasta ett blysänke med en fluga är någonting helt annat och där får man helt plötsligt nytta av ett längre spö för att kunna nå några meter extra.

Nu är inte jag någon kastexpert men jag vill minnas att jag kastade 150 gram bly 79 meter med ett 9' spö när Ahven och jag testade lite förra året. Begränsning i bete, linval och rullar påverkar mer än val av spö för mig när det kommer till "normala" kastlänger med vanliga på marknaden förekommande betestyper.

Om någon i Sverige (eller övriga världen) hade konstaterat att den bästa spölängden för gädda är över 3 meter så är jag tämligen säker på att dom flesta här hade använt sig av dessa spölängder men jag kan som vanligt ha fel :-)

Kommentera

Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
        Att kasta stor wobbler och gummibeten med långa spön tillför ingenting eftersom aerodynamiken i dessa beten har en klart hämmande inverkan på kastlängderna och jag är klart skeptisk till om man över huvud taget kan kasta en wobbler en meter längre med spölängder över 9'.
        Kastlängden är inte mitt primära mål i det här fallet. Mer att det ska "kännas bra" när man kastar. Och sedan vara lite roligt att veva in även en mindre gädda. Än så länge ligger mina gäddor vanligvisst runt 1-2 kg. Hoppet finns såklart att kunna få upp snittvikten en aning :-)

Om någon i Sverige (eller övriga världen) hade konstaterat att den bästa spölängden för gädda är över 3 meter så är jag tämligen säker på att dom flesta här hade använt sig av dessa spölängder men jag kan som vanligt ha fel :-)
        Jag håller (delvis) med, marknaden fungerar säkert tillräckligt bra att det erbjuds (gädd)spön som passar de flesta. Och just spinnspön för universalbruk verkar alla ligger mellan 260 cm och 280 cm. Längre spön är dyrare att tillverka i samma kvalitet, det krävs (som tidigare nämndes här) kanske rentav högre kvalitet för att känseln ska vara okej. Då blir det ännu dyrare. Transporten blir bökigare. Och så fort det blir lite trångt (buskar etc) så blir det besvärligare att fiska också. Alltså såpass långe spön kommer alltid vara en nischprodukt, så länge det inte är uppenbarligen nödvändigt (som vid just laxfiske).

Sedan kan det ju fortfarande vara så att jag är helt ute och cyklar, laxspön har inte levererats än. I förrgår var jag ute och fiskade en sväng med min "snabba" 259 cm spö, med en 2-delad SwimWhizz, den väger visst sådär 60g, om jag minns rätt. Första gången med en annan multirulle (ABU beast), men framförallt hade jag nu släppt mekbromsen till minimalt (som jag hade läst här i forumet) och magnetbromsen till sådär 3 av 10. Då gick det plötsligt mycket bättre att kasta. Med för mycket broms och sedan för mycket kraft i kastet kunde det bli väldigt ryckig i början av kastet.
        Så saker och ting utvecklas,

Kommentera

Ursprungligen postat av trcolka Visa inlägg
          Första gången med en annan multirulle (ABU beast), men framförallt hade jag nu släppt mekbromsen till minimalt (som jag hade läst här i forumet) och magnetbromsen till sådär 3 av 10. Då gick det plötsligt mycket bättre att kasta. Med för mycket broms och sedan för mycket kraft i kastet kunde det bli väldigt ryckig i början av kastet.
          Så saker och ting utvecklas,
          En Revo Beast går att ställa så hårt med centrifugal och magnetbromsen så man knappt kommer tio meter... den bromsen är "onödigt" bra men perfekt när man ska komma igång med kastandet med multirulle.

Börja med full broms och få till minst tio stabila kast utan forcerad styrka i kasten... tar man i med muskler så gör man fel. När man har fixat minst tio problemfria kast minskar man på magnetbromsen ett klick och gör om proceduren tills man märker att linan börja resa sig på spolen med det aktuella betet. Notera inställningen.

Knäpp av en av centrifugalbromsarna och gör om ovanstående procedur igen och fortsätt sen så tills rullen blir för nervös... knäpp då på en centrifugalbroms till och utgå från att det är det lägsta man för stunden kan kasta med i kombination med den aktuella inställningen för magnetbromsen.

Kommentera

En Revo Beast går att ställa så hårt med centrifugal och magnetbromsen så man knappt kommer tio meter... den bromsen är "onödigt" bra men perfekt när man ska komma igång med kastandet med multirulle.

Börja med full broms och få till minst tio stabila kast utan forcerad styrka i kasten... tar man i med muskler så gör man fel. När man har fixat minst tio problemfria kast minskar man på magnetbromsen ett klick och gör om proceduren tills man märker att linan börja resa sig på spolen med det aktuella betet. Notera inställningen.

Knäpp av en av centrifugalbromsarna och gör om ovanstående procedur igen och fortsätt sen så tills rullen blir för nervös... knäpp då på en centrifugalbroms till och utgå från att det är det lägsta man för stunden kan kasta med i kombination med den aktuella inställningen för magnetbromsen.
            Tack för tippsen. Jag har minskat magnetbromsen stegvis redan, den är nu på steg 2 om jag minns rätt. Centrifugalbromsen ska jag försöka mig som nästa steg.

Kommentera

Nu har jag testat att fiska med 3.6m spön. Trevligt att kasta med, känsligheten kändes helt okej. Men vikten, den kändes inte alls okej. Det funkar ju så länge man håller spön upprätt. Men vill man fiska med spötoppen neråt mot vattenytan så blir det ganska så tungt. Och då hade jag ändå monterat bara en revo beast, jag blir imponerad av folk som svinger runt en 4 meters spö med en 7000-rule monterat. Då kan man förmodligen avboka gymkortet :-)

Ha en bra dag
              Olaf

Kommentera

Nu har jag testat att fiska med 3.6m spön. Trevligt att kasta med, känsligheten kändes helt okej. Men vikten, den kändes inte alls okej. Det funkar ju så länge man håller spön upprätt. Men vill man fiska med spötoppen neråt mot vattenytan så blir det ganska så tungt. Och då hade jag ändå monterat bara en revo beast, jag blir imponerad av folk som svinger runt en 4 meters spö med en 7000-rule monterat. Då kan man förmodligen avboka gymkortet :-)

Ha en bra dag
                Olaf
                Det är nog lite som med stavhopp... man börjar inte med längsta staven från början utan jobbar sig upp och längden följer den tekniska kompetensen ;-)

Kommentera

Ha en bra dag
                  Olaf
                  Fast det är en ganska mäktig känsla att stå vid en betongälv med 12-fotaren och en 7000-klassiker och dra iväg laxfluga, tre meter tafs och 100 gram armeringsjärn ut i vattnet. Rullen viner som en sågklinga. Man blir trött efter ett tag, men en efter lite plockande bland flugorna och klappat om riggen så är är man på topp igen.

Kommentera

Det är nog lite som med stavhopp... man börjar inte med längsta staven från början utan jobbar sig upp och längden följer den tekniska kompetensen ;-)
                    Aha, nu förstår jag :-)

Kommentera

Ursprungligen postat av Nila Visa inlägg

Fast det är en ganska mäktig känsla att stå vid en betongälv med 12-fotaren och en 7000-klassiker och dra iväg laxfluga, tre meter tafs och 100 gram armeringsjärn ut i vattnet. Rullen viner som en sågklinga. Man blir trött efter ett tag, men en efter lite plockande bland flugorna och klappat om riggen så är är man på topp igen.
                      Det är det helt säkert, det tvivlar jag inte på. Bara lite mer utmanande än att kasta en 60g wobbler med ett lättviktsspö.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 823 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04