Laxspö till gäddfiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Laxspö till gäddfiske?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

Fast vikt och balans går ju hand i hand. En perfekt balanserad utrustning känns sällan tung i hand.
    Jag vill helst kunna hålla spön bakom rullen. Då hjälper det inte att rullen blir tyngre, vikten sitter på "fel" sida då för att kunna balansera.

Kommentera

Ursprungligen postat av trcolka Visa inlägg

Jag vill helst kunna hålla spön bakom rullen. Då hjälper det inte att rullen blir tyngre, vikten sitter på "fel" sida då för att kunna balansera.
      Det är högst ovanligt att hålla så, vilka fördelar ser du med det? Själv håller, greppar jag spöt över rullen mest under intag, aldrig bakom förutom under kastet. Ibland på de gäddspön jag har med främre grepp varierar jag och håller ibland framför rullen, ffa om det är kallt väder.
      Senast ändrad av anteman; 2023-03-27, 22:15.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

Det är högst ovanligt att hålla så, vilka fördelar ser du med det? Själv håller, greppar jag spöt över rullen mest under intag, aldrig bakom förutom under kastet. Ibland på de gäddspön jag har med främre grepp varierar jag och håller ibland framför rullen, ffa om det är kallt väder.
        Det är väl inte ovanligt att hålla strax under rullen (alltså på samma sätt som när man kastar) även vid intag. Eller med handen runt rullen. Åtminstone när man ha mindre lågprofilrullar. Större havsrullar är det ingen som håller så, det är klart. Så nu är frågan var man dra gränsen, någonstans där vid en 7000 skulle jag personligen säga, den går inte riktigt att hålla längre som en liten lågprofilrulle.

Kommentera

Jag tror faktiskt det, helt bakom alltså, att hålla om rulle/spö gör många, även jag som sagt. Nu var det länge sedan jag höll en 7000 när jag laxfiskade. Skulle dock aldrig komma på tanken att hålla spöt helt bakom rullen (runt korken) under det att jag fiskar in betet. Sen finns det väl inget som är fel men för mig skulle det bli obekvämt. Rullen kommer tendera till att wobbla samt inte minst att balansen blir avgjort sämre. Men om det funkar bra för dig så finns ju ingen anledning att skifta.
          Senast ändrad av anteman; 2023-03-28, 16:09.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
          6 svar
          1 823 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Benjamin S  
          Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04