Laxspö till gäddfiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Laxspö till gäddfiske?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Ursprungligen postat av trcolka Visa inlägg

    Det är det helt säkert, det tvivlar jag inte på. Bara lite mer utmanande än att kasta en 60g wobbler med ett lättviktsspö.
    Helt klart och det håller jag med om till 100%.

    Kommentera


    • #32
      Fiskat väldigt mkt gädda med hörgårds gaula lax spö. Funkar utmärkt, 10 fot och sitter en ambassadör 7000 på det, 80 tals prylar och funkar fortfarande utmärkt.

      Kommentera


      • #33
        Ursprungligen postat av Mathias 70 Visa inlägg
        Fiskat väldigt mkt gädda med hörgårds gaula lax spö. Funkar utmärkt, 10 fot och sitter en ambassadör 7000 på det, 80 tals prylar och funkar fortfarande utmärkt.
        Jösses.. Den kombon väger väl närmare kilot?

        Kommentera


        • #34
          Ursprungligen postat av nephilim Visa inlägg

          Snart kommer Old firehand och berättar om att på hans tid så var tolvfotare med en Ambassadeur minsann standardutrustning bland gäddfiskarna (Givetvis sagt med glimten i ögat. Leif har förmodligen dragit fler tioplussare än vad jag har fått gäddor totalt under mina 30 år på jorden, all respekt till honom).

          Nu har jag aldrig varken fiskat lax eller känt på ett laxspö, men jag inbillar mig att man lägger fler kast/dag när man fiskar gädda och att en tolvfotare med den klassningen borde vara ganska tungt. Sedan så skulle nog jag känna att det var lite onödigt långt, särskilt eftersom jag inte är mycket mer än en tvärhand hög och fiskar från båt. Om man vadar eller fiskar från stränder med gott om utrymme så kan man däremot täcka väldigt mycket vatten.
          Letar du runt lite så finns det en del gäddspön med progressiv aktion också, t.ex. ett gammalt ABU Svartzonker signature kan du få tag på begagnat till en väldigt billig peng. 8'6" med kastvikt 40-140 eller upp till 220gr, om du nu inte absolut vill ha ett jättelångt spö.
          9-fots spinnspön har jag tillsammans med Ambassadeur 5000 och 6000 använt mest vid gäddfiske under massor av år...
          Leif Engström (Old Firehand)

          https://www.google.com/search?q=34+t...hrome&ie=UTF-8
          Senast ändrad av Old Firehand; 2023-03-27, 09:20.

          Kommentera


          • #35
            Combon gaula 10fot och 7000 rullen väger säkert kilot, fiskare har blivit klenare idag. Den combon kunde jag ju dänga med hela dagar utan problem. Idag kör jag nog som gammal man helst trolling med den.

            Kommentera


            • #36
              Ursprungligen postat av Mathias 70 Visa inlägg
              Combon gaula 10fot och 7000 rullen väger säkert kilot, fiskare har blivit klenare idag. Den combon kunde jag ju dänga med hela dagar utan problem. Idag kör jag nog som gammal man helst trolling med den.
              Spö/rulle är lättare men betena blir ofta tyngre istället.

              Kommentera


              • #37
                Yep, så är det väl. Föredrar ju absolut min tranx tillsammans st Croix long ranger att fiska med långa pass. Men visst har det sin tjusning med gamla grejer som fungerar än i dag.

                Kommentera


                • #38
                  Ursprungligen postat av trcolka Visa inlägg
                  Nu har jag testat att fiska med 3.6m spön. Trevligt att kasta med, känsligheten kändes helt okej. Men vikten, den kändes inte alls okej. Det funkar ju så länge man håller spön upprätt. Men vill man fiska med spötoppen neråt mot vattenytan så blir det ganska så tungt. Och då hade jag ändå monterat bara en revo beast, jag blir imponerad av folk som svinger runt en 4 meters spö med en 7000-rule monterat. Då kan man förmodligen avboka gymkortet :-)

                  Ha en bra dag
                  Olaf
                  En sådan lätt rulle på ett 12fot spö låter i mina öron som du skulle få en jobbig balans. Tror du skulle uppfatta det mycket smidigare med en rejält mycket tyngre rulle på. Mer vikt bak och inte så topptungt.

                  Kommentera


                  • #39
                    Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

                    En sådan lätt rulle på ett 12fot spö låter i mina öron som du skulle få en jobbig balans. Tror du skulle uppfatta det mycket smidigare med en rejält mycket tyngre rulle på. Mer vikt bak och inte så topptungt.
                    Visst, kanske bättre balans om jag hade monterat min 7000. Men det var ändå mest själva vikten jag reagerade på inte balansen.

                    Kommentera


                    • #40
                      Ursprungligen postat av trcolka Visa inlägg

                      Visst, kanske bättre balans om jag hade monterat min 7000. Men det var ändå mest själva vikten jag reagerade på inte balansen.
                      Fast vikt och balans går ju hand i hand. En perfekt balanserad utrustning känns sällan tung i hand.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 932 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 295 svar
                      261 887 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      852 svar
                      138 375 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg El_Kebabo  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 670 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 081 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Arbetar...
                      X