Daiwas MagSeal - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwas MagSeal

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Daiwas MagSeal

    Daiwas MagSeal

    Funderar på att köpa en haspelrulle i prisklass 700-1000 kronor. Jag har råd med dyrare men anser att en rulle i den prisklassen, särskilt på rea, är tillräckligt bra.

    Daiwa har ett antal mycket bra modeller i den prisklassen men det är den jäkla MagSeal oljan som ställer till det. Vad jag förstår går det inte att få tag för vettigt pris och kanske inte alls. Att skicka en rulle i den prisklassen på service är helt uteslutet för mig.

    Det måste vara en bra affärsmodell att rullen ska skickas in och servas med dyr olja men endast om kunden väljer att skicka in sin rulle. Det blir värre om man som jag tvekar och till slut väljer Shimano eller något annat.

    Hur tänker ni kring MagSeal?
    Väljer bort Daiwa eller skickar in rullen?

  • #2
    Har en med mag seal (Prorex V LT) bra, len invevning, tillräckligt, nej bra linpåläggning. Det lär dröja innan jag behöver öppna den delen och byta olja tänker jag. Kom kör flera rullar en säsong och i sötvatten så det borde funka...

    Men jag tänker ha mag-seald tätningar i den och i min Zillion under bevakning, inte minst givet JontaK bilder nedan!
    Senast ändrad av anteman; 2023-03-21, 01:22.

    Kommentera


    • #3
      Varning för tungt, tekniskt inlägg med en hel del gnäll!
      Gillar du ALLT Daiwa gör och skiter i hur rullar fungerar (så länge de fungerar) samt inte är intresserad av rullars insidor, sluta läs här.







      Personligen tycker jag Magsealed är en dum idé, då har jag ändå tillgång till magnetvätska.

      Vad baserar jag min åsikt på?
      Jo, synande av flera tiotals rullar där Magsealed på ett eller annat sätt ställt till det.
      Tydligaste är exemplen där vätskan, som bör vara järnhaltig, läckt ut och orsakat korrosion på närliggande metall.
      I andra fall där den läckt till delar där den inte hör hemma (envägsförseglingen, diverse haspelrullar).

      Det mest tydliga är dock hos multirullar där det yttre pinjonglagret är av Magsealed-typ (nyare Zillion bland andra).
      Detta lager verkar relativt ofta gå trögt efter en tids användande, jag har inget gigantiskt underlag rent numerärt men flera till synes "friska" rullar jag inspekterat har haft trögt och/eller stillastående yttre pinjonglager som agerat bussning (pinjongdrevet snurrar i lagrets lopp, lagret står still).
      I dessa rullar är kullagret dessutom av storleken 5x9x4mm, en ovanlig storlek mycket svår att ersätta med konventionellt kullager, högst troligen medvetet från Daiwas håll.

      Så länge Magsealed fungerar, oavsett rulltyp, är det ju helt okej. Det verkar hålla vatten ute men det finns samtidigt andra vägar in i rullen, förbi de magnetiskt förseglade punkterna.
      Hos Shimano (och andra tillverkare) gör helt ordinära gummipackningar ett lika bra jobb.

      Nedan ska jag försöka illustrera ett axplock av mina erfarenheter i bildform, med tillhörande åsikter:

      Click image for larger version  Name:	Certatemono01c.jpg Views:	10 Size:	152,3 KB ID:	2620049
      Här förseglingen hos en Daiwa Certate.
      Är avtorkat på bilden men som synes har vätskan en tendens att läcka.

      Click image for larger version  Name:	Certatemono01b.jpg Views:	10 Size:	128,3 KB ID:	2620048
      Då rullarna är byggda likt den här går det lyfta ur brickan och bussningen utan att bryta förseglingen, det är dock ett vågspel som lika gärna kan misslyckas.
      Är man inte van (läs mycket van) vid att skruva rullar är det kanske inget man bör ge sig på.

      Click image for larger version  Name:	Saltiga01d.jpg Views:	10 Size:	379,9 KB ID:	2620053
      Här var det lite värre.
      En Daiwa Saltiga av förra(?) generationen som använts vid EN fiskeresa till vatten av salt slag.
      Det här är inte bara ytrost utan en lättare gravrost som satt sig i kullagrets metall. Det ser ut som det rostat just där Magsealed-vätskan läckt ut, bärmediumet dunstat och partiklar fastnat på lagrets yttre delar.

      Click image for larger version  Name:	Saltiga01e.jpg Views:	10 Size:	265,2 KB ID:	2620051
      Svårt att se här men lite av vätskan har läckt igenom in mot rullens insida.

      Click image for larger version  Name:	Saltiga01f.jpg Views:	10 Size:	264,2 KB ID:	2620050
      Rullar för saltvattensfiske med Magsealed som denna Saltiga (för cirka 12 000 kronor) är tyvärr dåligt smorda på vissa punkter.
      Här ett av de tre skruvhålen som håller gavelbrickan på plats. Samtliga tre hål på vänster sida hade korroderade gängor.
      Det har inte direkt med Magsealed att göra men kan vara intressant att notera.
      Nyare rullar med Monocoque har inte dessa skruvar, de har dock problemet att det krävs specialverktyg att öppna rullkroppen, verktyg som naturligtvis inte säljs officiellt.

      Click image for larger version  Name:	ServadSaltiga01c.jpg Views:	10 Size:	122,3 KB ID:	2620047
      Saltigan åkte tillbaka till Daiwas serviceverkstad.
      Såg ut så här när den återvände därifrån.

      Click image for larger version  Name:	ServadSaltiga01b.jpg Views:	10 Size:	278,3 KB ID:	2620052
      Trots att det avråds att använda vare sig olja eller fett i närheten av Magsealed har denna rulle "stängts" med just fett.
      Något som inte skulle behövas om Magsealed fungerat som utlovat.
      Det syns också tydligt hur Magsealed-vätskan blandad sig med fettet.


      Click image for larger version  Name:	ZHDkass01c.jpg Views:	10 Size:	680,6 KB ID:	2620054
      Går vi över snabbt till mulirullar kan vi här se yttre pinjonglagret jag nämnde tidigare.
      Vätska har läckt ut, lagret har rostat.
      Vet inte om det syns på bilden men detta kullager har agerat bussning, alltså pinjongdrevet har snurrat medan lagret stått still.

      Click image for larger version  Name:	ZHDkass01d.jpg Views:	10 Size:	734,7 KB ID:	2620055
      Här syns rester av korrosion.


      Det här är som sagt ett axplock av mina upplevelser av Magsealed, det finns fler men de är av liknande art.

      I de rullar det fungerar fungerar det, enkelt uttryckt, men felprocenten verkar vara relativt hög särskilt när det gäller Magsealed-lagren.
      Tätningen av envägslager/under rotor verkar i mina ögon hålla bättre och så länge den inte rörs brukar den inte vålla några större besvär än att lite vätska läcker, det är dock rekommenderat att hålla koll på var denna vätska tar vägen.
      Ska du enbart fiska sötvatten kan du, beroende på rullmodell, i stort sett bortse från magnetvätskan. Teoretiskt borde det gå att ersätta förseglingen under rotorn med fett om vätskan skulle läcka.
      Senast ändrad av JontaK; 2023-03-20, 15:44.

      Kommentera


      • #4
        Vilket hästjobb du lagt ner Jonta - lysande sickan. Det hade inte skadat om generalagenter med serviceavdelningar knutit till sig ett antal referenspersoner med stor erfarenhet och kunnighet som kan agera bollplank utan att det finns ett varumärke stämplat i pannan. Hatten av.
        Peter b

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Peter B
          Vilket hästjobb du lagt ner Jonta - lysande sickan.
          Tack så hjärtligt!

          Jag har förvisso vissa egoistiska anledningar till att posta mina tunga inlägg, fiskeutrustning i allmänhet och rullar i synnerhet har varit några av mina största intressen genom hela livet.
          Upprepar återigen att mitt intresse och mina analyser av rullar lever till stor del separerat från fiskeintresset, det är viktigt att påpeka då jag ofta numera hör "men sponsorfiskare X säger ju att den rullen är bra, han fick en abborre på 3 kilo nyss!".
          Bra fiskare är inte synonymt med tekniskt kunnig på området utrustning.

          Men till största del postar jag mitt gnäll för er, ja alla er som läser, jag anser att någon måste väga upp den strida ström av mördande reklam från tillverkare, grossister och butiker där allt framställs som bäst och mest hållbart.

          Ursprungligen postat av Peter B
          Det hade inte skadat om generalagenter med serviceavdelningar knutit till sig ett antal referenspersoner med stor erfarenhet och kunnighet som kan agera bollplank utan att det finns ett varumärke stämplat i pannan. Hatten av.
          Nej.
          Att kanske få sina idéer och produkter testade/utvärderade av personer som både besitter stor erfarenhet av fiske men särskilt ingående kunskap om exempelvis rullar hade högst troligen gynnat slutkunden.
          Det gynnar dock inte sagda tillverkare, grossister och butiker på odelat vis.
          Det ger dessutom ett helt annat marknadsföringsmässigt genomslag om herr Reklamkeps står med 17-kilosgäddan med nyaste betet fasthängt i truten och nyaste rullen i bakgrunden poserandes på bild än en sur halvgubbe med glasögon på näsan och PH1'an i näven sittandes vid sitt skrivbord förklarandes varför ett kullager är onödigt på en viss plats i en viss rulle.
          Internt hade däremot tillverkarna kunnat dra nytta av oss som både fiskar och kan prylarna kanske något bättre än en genomsnittsbjörn.

          Nog om det.
          Tänkte att jag kapar tråden med vidare resonemang om Magsealed.
          Det är lika bra att tömma ut ämnet så gott det går.

          Varning för ännu tyngre inlägg nedan!

          Click image for larger version  Name:	ZillionMagsealed01a.jpg Views:	50 Size:	111,7 KB ID:	2620100
          Här är just det jag skrev om i tidigare inlägg, det yttre pinjonglagret av Magsealed-typ ur en modern lågprofilare från Daiwa.
          Lagret är avtorkat och badat i omgångar, fibern är från bomullstrasa.
          Det här kullagret ser ju inte så hemskt illa ut men det står helt still, måste obönhörligen bytas ut. Som jag förstår det är själva grundlagret Daiwas "CRBB"-variant som alltså ska vara extra rostskyddat.

          Click image for larger version  Name:	Saltist02b.jpg Views:	50 Size:	236,1 KB ID:	2620103
          För att ingen ska anklaga mig för att bara visa upp några år gamla rullar langar jag fram en rykande färsk Daiwa Saltiga.
          Rulle för drygt 10 000 kronor, märkbart uppdaterad jämfört med senaste versionen. Däribland med specialverktygskrävande gavelplattor, dessa sitter även i vissa mindre rullmodeller.
          På bilden syns rullkroppen med gavelplatta avlägsnad (utan specialverktyg). Kullagret runt huvuddrevets axel är av Magsealed-typ.

          Click image for larger version  Name:	Saltist02c.jpg Views:	50 Size:	278,1 KB ID:	2620104
          Rotor avlägsnad.

          Click image for larger version  Name:	Saltist02a.jpg Views:	50 Size:	162,5 KB ID:	2620101
          Längs gavelplattans kant löper en gummitätning, motsvarande fanns inte på föregående modell.

          Click image for larger version  Name:	Saltiga02c.jpg Views:	50 Size:	167,2 KB ID:	2620102
          Rotormutterns lås är tätat med både fett och o-ring, trots Magsealed strax innanför.

          Click image for larger version  Name:	Saltiga02b.jpg Views:	50 Size:	319,6 KB ID:	2620106
          Vatten har trängt in innanför gavelplattans tätning och Magsealed-lagret har börjat rosta.
          Lite magnetvätska har också läckt ut.

          Click image for larger version  Name:	Saltiga02a.jpg Views:	50 Size:	261,1 KB ID:	2620105
          Magnetförseglingen under rotorn.
          Här har vätskan också läckt men det ser inte ut som att korrosion har fått fäste.
          Högst noterbart här användandet av både gummitätning samt tätande fett.
          Dessa tu var inte alls lika förekommande hos förra modellen, som jag minns det inte heller i mindre rullar lanserade några år tillbaka.
          Jag kan tycka det är en fördel att Daiwa insett (som jag sagt i många år) att enbart Magsealed inte räcker. Problemet är fortfarande att själva Magsealed-lagren rostar och förseglingarna läcker vätska, en vätska som inte den stora massan kan få tag i.

          Specialverktyg och specialvätska.
          Tänk dig själv att vara på fisketur i Västindien, Sydostasien, Mellanöstern eller annan plats med fantastiskt fiske efter stora, starka saltvattensfiskar. Du får av någon anledning överskölj eller rullen hamnar i vattnet.
          Väl på plats får du bara hoppas att dessa finesser håller tätt och inte tar stryk, du kan inte öppna din rulle för 10 000 kronor, inte heller täta förseglingarna om vätskan läckt.
          Folk får tycka vad de vill, i min bok är det här under all kritik.


          Hur gör konkurrenterna då?
          Jo, jag har lite bilder på det också. Kör havsrullar som tema här, dels för jag har fler bilder på sådana, dels för att det helt enkelt är enklare att visa upp systemen i stora rullar.

          Click image for larger version  Name:	Saragosaservice01i.jpg Views:	50 Size:	573,2 KB ID:	2620107
          Shimano Saragosa med någon form av -protect-system (är dålig på reklamorden).
          Krävs inte mycket kunskap för att se att en haspel är en haspel, där det ska tätas är samma punkter oavsett tillverkare. Den tydliga kanten på envägskåpan tror jag är en del av Shimanos "labyrintsystem" som ska hindra vatten från att tränga in ihop med fett och diverse gummitätningar.

          Click image for larger version  Name:	Saragosaservice01h.jpg Views:	50 Size:	625,6 KB ID:	2620108
          Rotorns undersida som passar in mot delarna på ovan visad bild.
          Med lite fantasi kan man finna en viss logik här.

          Click image for larger version  Name:	Saragosaservice01g.jpg Views:	50 Size:	936,7 KB ID:	2620110
          Rotormuttern tätad medelst simpel o-ring i ett spår, i kombination med fett sköter det här tätandet fullt adekvat.

          Click image for larger version  Name:	0901c.jpg Views:	50 Size:	840,0 KB ID:	2620109
          I rotormutterlåsets mitt syns en tämligen avgörande detalj hos den här Twin Power 4000XD, nämligen spolaxelns tätning.
          Det är helt sonika en gummipackning med en lite mindre diameter än axeln, förefaller fungera ihop med fett men bör definitivt kontrolleras ofta och noga vid fiske i saltvatten.
          Motsvarande tätning saknas hos många rullar från olika märken i olika prisklasser.
          TPXD har ett tämligen intrikat tätningssystem i stort, ska försöka dokumentera det när frugans rulle på bild ska isär på riktigt.

          Click image for larger version  Name:	TPSW01a.jpg Views:	50 Size:	246,4 KB ID:	2620111
          Här en Twin Power SW av större storlek (syns på all luft i rullkroppen).
          Även det här en modell tätad med diverse labyrinter, packningar samt fett. Just det här exemplaret har tjänstgjort i Norge och på mer exotiska platser, de "primitiva" men effektiva tätningarna har gjort sitt jobb.
          Ingen märkbar inträngning, inte en tillstymmelse till rost på kullager eller andra delar. Däremot en lite blåaktig fettemulsion inuti rullen vilket skulle kunna peka på att mindre mängd saltvatten har hittat in.


          Så.
          Med allt det här sagt vill jag påstå att jag är absolut märkesoberoende gällande haspelrullar i allmänhet, moderna sådana i synnerhet.
          Det finns tydliga nackdelar med i princip alla rullar (utom första Daiwa Zillion förstås) men även fördelar.
          Daiwas mer avancerade rullar med Magsealed klarar nog ett dopp i saltvattnet generellt bättre än Shimanos motsvarande. Däremot vad som händer efter doppet, din Stella eller Twin Power kan du utan större bekymmer öppna och torka ur, så är knappast fallet med Daiworna.

          För att återknyta till tråden och lite enklare rullar vill jag tydliggöra att personligen kommer jag alltid undvika rullar med Magsealed.
          Detta trots att jag anser Daiwas medelprissatta rullar inte sällan känns (subjektivt) bättre än Shimanos motsvarande.
          Då man kommer upp i pris för att bekosta någon av Shimanos evighetsskruvdrivna rullar (börjar på Ultegra, Vanford och Stradic tror jag) faller mitt val naturligt på någon av dessa.
          Genom åren har min erfarenhet visat mig att den typen av spoldrivning (Daiwa har också använt den, längesedan) håller uppe en fin vevkänsla över längre tid. Den gör också rullarna enklare att serva då matchning av drev vid demontering/montering inte är lika avgörande.
          Senast ändrad av JontaK; 2023-03-21, 15:50.

          Kommentera


          • #6
            Ganska övertygande att mag-seald inte är allena saliggörande för täthet. Kanske är det magnetiska i vätskan alltför korroderande och vill läcka, bl a vid ställen där centrifugalkrafter verkar... Får se hur Daiwa gör framgent med detta.

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
            107 svar
            23 932 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Utter
            av Utter
             
            Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
            2 295 svar
            261 891 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg engqvist  
            Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
            852 svar
            138 385 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg El_Kebabo  
            Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
            1 030 svar
            192 670 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg engqvist  
            Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
            7 svar
            2 083 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg billion
            av billion
             
            Arbetar...
            X