Ursprungligen postat av Hugo H
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Mest prisvärda haspelrullen runt 1000-lappen?
Collapse
X
-
Haha skojade lite baraUrsprungligen postat av anteman Visa inläggMåtte ha trampa på nån riktigt öm tå! ;-) Men nu vänder vi blad som kungen sa.
Kommentera
-
ja det ante mig, jag med. Vad gäller linpåläggning så har jag bara dessa haspelrullar (och ett par äldre Okuma) och de lägger linan ungefär lika bra.Ursprungligen postat av Hugo H Visa inlägg
Haha skojade lite bara
Fler säger dock att Shimanos rullar med den dyrare evighetsskruven är bäst men att skillnaden mot de lite dyrare Daiwa inte är stor även om det säkert kan vara så mellan två enskilda rullar även om så inte var fallet med mina i bild ovan.
Kommentera
-
Finns det ens någon rulle på marknaden idag som inte har fullgod linuppläggning!?
70% av alla rullar är ju legotillverkade i Kina och säljs på Ebay/Aliexpress under 100 olika namn.
Jag har provat allt i haspelväg, tom Shimano Stella när den dök upp (vansinne!) och idag lägger jag inte mer än max 700kr på en då dom är lika illa konstruerade allihop.
3-5år sedan är dom slut oavsett prisklass då reservdelar endera inte finns att få tag i, eller så kostar ett litet lager 600kr så det blir inte lönt att laga dom.
På min Ul utrustning sitter det en Catana 1000FC som jag köpte för 350kr som inte har några som helst problem med uppläggningen av en 0.16 flätlina, fungerar kanon!
Kommentera
-
Sönerna har fiskat med Daiwa Ninja några år nu. De funkar jättefint och kostade typ 300-400 på rean. Iofs har de bara gått i sötvatten men de har fortfarande mjuk gång, bra linuppläggning och bra broms. Skulle aldrig köpa något dyrare till abborre- eller gäddfiske om jag inte hade en släng av gillar-fina-haspelrullar-sjukan.Ursprungligen postat av Koster Visa inläggFinns det ens någon rulle på marknaden idag som inte har fullgod linuppläggning!?
70% av alla rullar är ju legotillverkade i Kina och säljs på Ebay/Aliexpress under 100 olika namn.
Jag har provat allt i haspelväg, tom Shimano Stella när den dök upp (vansinne!) och idag lägger jag inte mer än max 700kr på en då dom är lika illa konstruerade allihop.
3-5år sedan är dom slut oavsett prisklass då reservdelar endera inte finns att få tag i, eller så kostar ett litet lager 600kr så det blir inte lönt att laga dom.
På min Ul utrustning sitter det en Catana 1000FC som jag köpte för 350kr som inte har några som helst problem med uppläggningen av en 0.16 flätlina, fungerar kanon!
Om man har den sjukan så känner man dock skillnad. Ena sonen har från fem års ålder bara behövt ett kast eller 10s torrvevning för att i blindtest hitta de finaste haspelrullarna helt utan prislappen synlig. Då har han aldrig läst en fiskekatalog eller fisketidning.
Kommentera
-
Jag köpte som sagt en Shimano Stella 2008 för 5000kr, den höll i 4 år på kusten innan ett par av de otaliga minilagren rostade ihop.
Min Super GT köpt samma år för 990kr höll 1 år längre.
Finns ingen annan sjuka annat än ego, tron att andra (eller du själv) skall värdera dig högre för att du har dyrare rullar.
Kommentera
-
Finns en viss skillnad, hade dock en Certate ca 4500 kr hemma men kände på en Prorex V som kändes likartad för ca 1100-1200kr ingen stor skillnad… och bl a JontaK har visat bilder på sånt som är premium i pris, ej livslängd…
Så jag tror nästan att vi är lurade och det har gått så långt att t o m Daiwas eller Shimanos uttalanden inte ses som PR utan snarare som objektiva. fakta fastän sanningen är något anna.
Fast visst känner alla skillnaden mellan en rulle med en rotor som väger 30g vs en på 20g så pass att de senare t ex ger mer fisk i båten? Eller?Senast ändrad av anteman; 2023-07-01, 06:18.
Kommentera
-
Premium för mig är lika med livslängd! Att tvingas köpa en ny rulle vart 4-5:e år är bara premium för tillverkarna.Ursprungligen postat av anteman Visa inläggFinns en viss skillnad, hade dock en Certate ca 4500 kr hemma men kände på en Prorex V som kändes likartad för ca 1100-1200kr ingen stor skillnad… och bl a JontaK har visat bilder på sånt som är premium i pris, ej livslängd…
Så jag tror nästan att vi är lurade och det har gått så långt att t o m Daiwas eller Shimanos uttalanden inte ses som PR utan snarare som objektiva. fakta fastän sanningen är något anna.
Fast visst känner alla skillnaden mellan en rulle med en rotor som väger 30g vs en på 20g så pass att de senare t ex ger mer fisk i båten? Eller?
Jag hade lika kul när jag fiskade med cardinaler ifrån 80-talet som jag har idag, ju mindre prylar desto bättre.
Har tom gått tillbaka till att endast använda mig av Toby/Hammer koppar/silver i olika vikter när jag fiskar havsöring/lax i älv, funkar klockrent!
Ruggigt trött på prylvansinne och masskonsumtion.
Folk är ju fria att bränna pengar på vad de vill, men att det skulle finnas haspelrullar med "horribel linuppläggning" idag köper jag ej.
- Gillar 3
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Koster Visa inlägg
Premium för mig är lika med livslängd! Att tvingas köpa en ny rulle vart 4-5:e år är bara premium för tillverkarna.
Jag hade lika kul när jag fiskade med cardinaler ifrån 80-talet som jag har idag, ju mindre prylar desto bättre.
Har tom gått tillbaka till att endast använda mig av Toby/Hammer koppar/silver i olika vikter när jag fiskar havsöring/lax i älv, funkar klockrent!
Ruggigt trött på prylvansinne och masskonsumtion.
Folk är ju fria att bränna pengar på vad de vill, men att det skulle finnas haspelrullar med "horribel linuppläggning" idag köper jag ej.
När det gäller livslängd och linuppläggning så håller jag med dig helt. Då skulle jag aldrig köpa dyrare än Daiwa Ninja. Speciellt inte om jag skulle ha den i saltvatten. Det är ju inte konstigare än att man kör Toyota Corolla. Varför köpa Lexus, Mercedes eller Porsche? Egentligen borde man inte köpa corollan heller. Hur kan man över huvudtaget tillverka, sälja eller köpa en bil utan gummiklädda kofångare? Det är ju jätteopraktiskt att bilar inte ens kan nudda varandras hörn eller en lyktstolpe utan att behöva lackas om i hörnen.
Jag har alltid tagit någon gammal sleten rulle när jag fiskar på kusten. Vänervattnet sliter inget på rullarna. Bara att smörja lagret/lintrissan var 20:e år och fiska på. Med 20-års perspektivet spelar det inte heller så stor roll om rullen kostar 300kr eller 310kr.
- Gillar 1
Kommentera
Foton
Collapse
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-01-09, 17:01 -
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
2025-12-11, 16:20 -
-
av FlexKöpte ett Perchzilla Finesse Casting 2-12gr och parade ihop det med en Micro monster och hela ekipaget...3 Foton
-
2025-04-25, 11:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
272 503 visningar