Aldrig mer Savage Gear! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Aldrig mer Savage Gear!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Finns en svensk youtuber som knäcker sitt sg4 spö på 2 ställlen i samma mothugg

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av Dannejao Visa inlägg
      Finns en svensk youtuber som knäcker sitt sg4 spö på 2 ställlen i samma mothugg
      Sånt kan man nog läsa eller se om ett eller annat spö från vilket spömärke som helst. Min erfarenhet av SG och den bild jag fått om SG här på FS under åren tyder i vart fall inte på att de är överrepresenterade andra märken vad gäller spötbrott, snarare tvärtom givet att de under många år haft spön i rimliga, dvs ofta köpta prisklasser.

      Jag har ännu inte knäckt ett spö under kast/mothugg fastän jag fiskat sen sent 70-tal. Om det händer så är det nog ett fabrikationsfel som torde visa sig tidigt eller, om väl använt, så tror jag mer på en yttre skada, spöt har fått sig en stöt, en repa/anvisning i klingan som gör klingan försvagad.
      Senast ändrad av anteman; 2023-05-26, 10:33.

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av Dannejao Visa inlägg
        Finns en svensk youtuber som knäcker sitt sg4 spö på 2 ställlen i samma mothugg
        Håller med Anteman i denna
        Att knäcka ett spö är ganska enkelt och hade det varit något fel på spöt hade det nog märkts tidigare än sagda mothugg

        Men nu vill jag inte va en gammal sur gubbe, men tro inte allt man ser på YT eller nätet. Lite källkritik/efterforskning har ingen dött av.

        Kommentera


        • #14
          Jag håller med trådstartaren, alltid tyckt att savage gear höll dålig kvalite. jag å mina fiskepolare kallar dom för skräpagegear. synd för deras spön verkar najs i aktion. men kvaliten på dom känns sådär. (aldrig hård testat nåt spö dock)
          jag hoppas dom har bättre kvalite idag! deras 8.6 fot spön klassade upp till 110 gram verkar kul å fiska med

          Kommentera


          • #15
            Har ett par spön, en håv, ett gäng beten och ett par byxor... aldrig haft problem med något från Savage Gear!

            Kommentera


            • #16
              Har ett spö, en håv, ett gäng beten och ett par byxor, aldrig haft problem med något från SG. Deras Vib Blade är nog mitt näst mest fiskade bete genom tiderna!

              Kommentera


              • #17
                Kul att höra att de flesta ändå har goda erfarenheter. Har faktiskt en jacka som har hållit länge som är riktigt bra nu när jag tänker efter. Men byxorna som ingick i setet gick såklart sönder tämligen fort. Nä, för min del så fortsätter jag på det vinnande konceptet att köpa shimano så mycket det går, men jag instämmer i att spöna är trevliga att använda och därför har det ju ändå blivit ett gäng trots missödena.

                Kommentera


                • #18
                  https://m.youtube.com/watch?v=acyFNh...t%3D4m&t=4m20s Videon ett sg4 knäcks vid mothugg. Aldrig haft ett sg spö själv så ingen aning om kvaliteten, men deras jiggar gillar jag!

                  Kommentera


                  • #19
                    Här är en bra video på hur & varför spön går sönder, har själv sett 3 spön gå sönder på sjön, 2 var självförvållat 1 var ett nytt spö.
                    Det är inte alltid man vet när skadan skedde för spöt kan ha fått en smäll som har tagit på ett dumt sätt & det är inga synliga skador.

                    Ett eget spö där spöt fick en knuff av bagageluckan bak på butten & spöt slog i något annat i bilen, inga synliga skador men efter ett par kast började det knaka om spöt & sen sprack den på längden.

                    Andra spöt var en kompis gäddpinne som han hade haft ett tag när spötoppen går av, först förstod vi inget för den gick av utan förvarning, men sen kom vi på det, spöt hade slagit i en trädgren (inte hårt) & det var i slutet på ett tidigare fiske-pass.

                    Tredje spöt var nytt, det började knaka om spöt direkt när vi började fiska & efter någon timme gick det av på mitten, kan mkt väl ha varit ett fabrikationsfel. Spöt byttes på garanti utan diskussion

                    https://www.youtube.com/watch?v=CeNmD5evbJw

                    Kommentera


                    • #20
                      Surt när spön går av även vid ibland ringa belastning men det händer… Tror Cosmoz 08 ringar in det väl, som jag var inne på. Fabrikationsfel torde rimligen visa sig tidigt och äldre spön som går av har sannolikt fått sig en kyss på ett eller annat sätt. Känner inte till om spöklingor i sig styrkemässigt åldras märkbart över tid, dvs om säg materialtrötthet är en realitet på välanvända spön…

                      Jag skrev tidigare i en tråd att man konsekvent kanske borde passa på och maxa spöt (om rätt klassat) med de tyngsta av beten man tänker sig till just det spöt i början av levnaden för att på så sätt sålla bort Sverigeköpta spön med fabrikationsfel och låta garantin ta det, hur tänker ni där?

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 932 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 295 svar
                      261 891 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      852 svar
                      138 385 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg El_Kebabo  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 670 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 083 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Arbetar...
                      X