Är det någon som vet skillnaden förrutom färg? Priset är ju det samma.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Daiwa Fuego vs Aggrest
Collapse
X
-
Beror lite på årsmodell. Traditionellt har Fuego varit bättre än Aggrest. Dock verkar senaste modellen av Fuego vara gjord av zaion istället för magnesium som tidigare, medan Aggrest'en är aluminium. Jag hatar rullar av plast (zaion) så om jag inte har helt fel i ovanstående skulle jag av materialskäl välja bort Fuego'n...
- 2 gillar
-
Smaken är som baken, kör en 2500 Stradic Ci4 och D Prorex V som båda har ngt slags "grafitplast" och de flexar inte alls, funkar bra till fiskar i Sverige. Alu är säkert lite mer rigid, kanske håller interna delar "på plats" som det sags här och där men ingen av mina "grafithaspelrullar" har blivit "sliten" innan den gått i pension s a s. Magnesium tror jag dock inte att Fuego haft, lite av känsligt lyxmaterial på rullar.
- 1 gilla
Kommentera
-
Hej!
Aggrest är en något enklare rulle som också är något billigare i många länder. Jag tror att anledningen till den likartade prissättningen beror på att Fuegon är prissänkt hos många handlare.
Apropå material så har jag inte sett några nackdelar alls med Fuegons material. Jag tror att de typer av plastmaterial som används i dagens rullar över budgetnivån är fullt likvärdiga med metall, möjligen undantaget mycket stora/kraftiga rullar.
Jag har Fuegon (20 Fuego LT) i både 2500 och 4000.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av anteman Visa inläggSmaken är som baken, kör en 2500 Stradic Ci4 och D Prorex V som båda har ngt slags "grafitplast" och de flexar inte alls, funkar bra till fiskar i Sverige. Alu är säkert lite mer rigid, kanske håller interna delar "på plats" som det sags här och där men ingen av mina "grafithaspelrullar" har blivit "sliten" innan den gått i pension s a s. Magnesium tror jag dock inte att Fuego haft, lite av känsligt lyxmaterial på rullar.Från tiden före Zaion, eller snarare; När Zaion lanserades som ett rymdmaterial med fantastiska egenskaper. Tills jag testade det själv
Jag upplever inte Zaion som kanske för flexigt i första hand, utan för dämpande. En metallrulle upplever jag överför signalerna från betet tydligare och är huvudskälet till att jag föredrar metall.
"Impressions: Both Shimano and Daiwa went in a similar direction with the introduction of their spinning reels that once made use of magnesium (Stradic Mg and Fuego) and now utilize advanced carbon composites."
Källa: good ole Tackletour (http://tackletour.com/reviewdaiwafuegoaspin.htm)
- 1 gilla
Kommentera
-
En Fuego i magnesium måste vara många generationer bak i syskonskaran. Men vi kanske inte snackar haspelrullar?
Redan 2008 hade Fuegon Zaion.
http://www.tackletour.com/reviewdaiwafuegoaspinpg2.htmSenast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2023-09-11, 16:52.sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
Du måste fatta att jag är gammalFrån tiden före Zaion, eller snarare; När Zaion lanserades som ett rymdmaterial med fantastiska egenskaper. Tills jag testade det själv
Jag upplever inte Zaion som kanske för flexigt i första hand, utan för dämpande. En metallrulle upplever jag överför signalerna från betet tydligare och är huvudskälet till att jag föredrar metall.
"Impressions: Both Shimano and Daiwa went in a similar direction with the introduction of their spinning reels that once made use of magnesium (Stradic Mg and Fuego) and now utilize advanced carbon composites."
Källa: good ole Tackletour (http://tackletour.com/reviewdaiwafuegoaspin.htm)
Visste inte ens att Fuego nånsin haft magnesium varken på multi eller haspel men har inte koll på äldre Japanmodeller trots att jag började fiska sent 70-tal... Men av länken förstår jag att Fuego var premium förr, 280 USD år 2010, nu lirar Fuego i de lägre divisionerna...Senast ändrad av anteman; 2023-09-11, 17:38.
- 1 gilla
Kommentera
-
Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inläggBeror lite på årsmodell. Traditionellt har Fuego varit bättre än Aggrest. Dock verkar senaste modellen av Fuego vara gjord av zaion istället för magnesium som tidigare, medan Aggrest'en är aluminium. Jag hatar rullar av plast (zaion) så om jag inte har helt fel i ovanstående skulle jag av materialskäl välja bort Fuego'n...
- 1 gilla
Kommentera
Foton
Collapse
-
av calahanzoerHej!
Nyss börjat fiska mer igen efter en längre paus. Detta spöet har jag inte kunnat få...3 Foton-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2023-09-13, 14:04 -
-
Svar till Köphjälp/synpunkter Daiwa Prorex E 862av AndreeasSådär, slog till på ett sidekick parat med en revobeast och efter en kort sväng igår så känns det mycket...1 Foto
-
2023-08-25, 11:36 -
-
Svar till BFS/UL fiske och utrustning!av NappenBottPga två barn under tre blir det inte så mycket fiske för min del, igår hann jag dock fiska i ett par...1 Foto
-
2023-08-01, 10:24 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av byggarn, 2012-11-23, 21:04
|
59 svar
11 865 visningar
0 gillar